DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) FÍSICA Codi 22204007
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
MATEOS FERRÉ, XAVIER
SOLÉ CARTAÑÀ, ROSA MARIA
Adreça electrònica f.diaz@urv.cat
rosam.sole@urv.cat
mariacinta.pujol@urv.cat
xavier.mateos@urv.cat
Professors/es
DÍAZ GONZÁLEZ, FRANCISCO MANUEL
SOLÉ CARTAÑÀ, ROSA MARIA
PUJOL BAIGES, MARIA CINTA
MATEOS FERRÉ, XAVIER
Web http://http://www.etsa.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant Introducció als coneixements bàsics aplicats a arquitectura de l'estàtica del sòlid rígid i sòlid deformable, de geometria de masses i del càlcul de bigues isostàtiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels principis de la mecànica general, l'estàtica, la geometria de masses i els camps vectorials i tensorials
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Arquitectura.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Comprensió de conceptes fonamentals relacionats amb la mecànica, l'estàtica, la geometria de masses, els camps vectorials i tensoriales, la termodinàmica, l'acústica, l'òptica, la mecànica de fluids, la hidràulica, l'electricitat i l'electromagnetisme.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenibilista
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
I. Introducció a l'anàlisi vectorial Classificació dels vectors: vectors lliures i lliscants; representació. Álgebra de vectors: productes escalar i vectorial. Vectors lliscants. Moment d'un vector lliscant respecte d'un punt.Moment d'un vector lliscant respecte d'un eix. Parell de forces. Trasllat d'un vector lliscant. Resultant d'un sistema de vectors lliscants. Moment resultant del sistema
II. Geometria de masses. Centre de gravetat d'un sistema de partícules. Centre de gravetat d'un sòlid rígid. Càlcul per a diferents geometries.
Moment d'inèrcia d'un sòlid rígid. Càlcul del moment d'inèrcia per a diferents geometries: Teoremes dels eixos paral·lels i dels eixos perpendiculars.
III. Estàtica Càlcul de l'equilibri d'un cos per a diferents situacions. Condicions d'equilibri.
IV. Introducció al sòlid deformable. Concepte de sòlid elàstic. Mòduls de Young i de Coulomb. Flexió en bigues.
V. Càlcul de bigues isostàtiques Càrregues en bigues. Puntuals i distribuïdes uniformement i no uniformement.
Reaccions en recolzaments.
Forces tallants. Diagrames.
Moments flectors. Diagrames

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A9
B2
24 30 54
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
B2
16 42 58
Pràctiques a laboratoris
A9
B2
C2
C3
C4
15 10 25
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves mixtes
A9
C4
4 8 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'informarà l'alumne de tot allò del seu interés. Continguts de l'assignatura, distribució de pràctiques, exercicis. Avaluació de l'assignatura. Referències bibliogràfiques.

Aclariment de qualsevol dubte.
Sessió Magistral S'explicaran els continguts dels diferents capítols de l'assignatura amb els exemples pertinents.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Dels exercicis plantejats pels alumnes com a tasca per realitzar individualment, puntualment es resoldran a classe exercicis d'especial dificultat a petició de l'alumnat.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran un conjunt de cinc pràctiques de física relacionades directament amb els contiguts explicats a les sessions magistrals. Es detallarà més endavant la dinàmica de les pràctiques i la confecció de grups. A les pràctiques s'ha de lliurar un informe de pràctiques i l'assistències és obligatòria.
Atenció personalitzada A petició de l'alumne el professor oferirá una atenció personalitzada relacionada amb els continguts de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Amb caràcter general l'horari de consultes és: Dimarts de 11 a 13 h i Dimecres de 12 a 13.30 h e:mail: xavier.mateos@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
A9
C4
Es realitzaran dos exàmens durant la primera convocatòria d'avaluació continuada 90
Altres  

S'afegiran algunes preguntes de pràctiques de laboratori al segon examen de la primera convocatòria

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria s'avaluarà mitjançant un únic examen escrit que englobarà tots els temes de l'assignatura i les pràctiques.

Les pràctiques es tindran en compte en l'avaluació. Treball, comportament i assistència regular.

El comportament a les classes serà un punt important en l'avaluació.

L'assistència pot ser també determinant en l'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica P.A. Tipler, Física, cinquena, 2005, ed. Reverté
R. A. Serway,J.W. Jewett, Física para Ciencias e Ingeniería, sisena, 2005, ed. Thomson
Beer Johnston Eisenberg, Mecànica vectorial para ingenieros. Estática., setena edició, 2005, Mc Graw Hill
A. Durá Domenech, J. Vera Guarinos, Fundamentos físicos de las construcciones arquitectónicas, , Universidad de Alicante

Complementària

Bibliografia complementària

 Riley, W. F.; Sturges, L D. “Estàtica”, Barcelona, Ed. Reverté, 1995

 Shames, I.H. “Mecánica para ingeniería Estática”. Prentice hall, 1999.

 McLean, W.G. “Mecánica técnica: Estática y dinámica”. (Col. Schaum). McGraw-Hill, 1988.

 Hibbeler, R. C. “ Ingeniería mecánica. Estática”, Prentice may, 1996.

 A. Durà i Vera, J, “Fundamentos físicos de las construcciones arquitectónicas”, Vol I i II, Servicio publicaciones de la universidad de Alicante, 1999.

 Cromer, A.H. “Física para las ciencias de la vida”. Barcelona, Reverté.

 McMullan, R. “Environmental Science in building”, Mc Millan, 1990.

 Isalgué, A. “Física de la llum i el so”, UPC, 1995.

 Arau, H., “ABC de la acústica arquitectónica”. CEAC, 1999.

 Hagentoft, Carl “Introduction to building Physics”. Sweden, Chalmers university, 2001.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent