DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) FÍSICA DE LES INSTAL·LACIONS Codi 22204008
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
MATEOS FERRÉ, XAVIER
Adreça electrònica f.diaz@urv.cat
rosam.sole@urv.cat
mariacinta.pujol@urv.cat
xavier.mateos@urv.cat
Professors/es
DÍAZ GONZÁLEZ, FRANCISCO MANUEL
SOLÉ CARTAÑÀ, ROSA MARIA
PUJOL BAIGES, MARIA CINTA
MATEOS FERRÉ, XAVIER
Web http://http://www.etsa.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant Introducció al coneixement bàsics de la física de les ones mecàniques (per aplicació a ones sonores i sismiques) i a les ones electromagnètiques (per aplicació a l'aprofitament de l'energia solar i fotovoltaica). Introducció a la física de la llum. Introducció a la física de la transmissió de la calor per aplicació al condicionament i aïllament tèrmic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels principis de termodinàmica, acústica i òptica
 A11 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels principis de mecànica de fluids, hidràulica, electricitat i electromagnetisme
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Arquitectura.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Interpretació de resultats de pràctiques en laboratoris sobre assajos bàsics.
 A11 Integració de coneixements en la resolució de problemes amb aplicacions tècniques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenibilista
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Ones mecàniques. Introducció. Moviment oscil·latori
Propagació d'ones
Interferència d'ones i ones estacionàries
Ressonància mecànica
Tema 2. Ones acústiques. Absorció o atenuació del so
Pressió sonora
Reflexió i transmissió d'ones
Temps de reverberació
Energia acústica
Tema 3. Ones electromagnètiques. La llum i la llum del sol. Dualitat ona-corpuscle. Espectre electromagnètic. Camp elèctric i magnètic. Propagació de la llum en materials. Índex de refracció. Isotropia i anisotropia.

El sol. Energia solar. Energia fotovoltàica.
Tema 4. Electricitat. Força de Coulomb.
Camp elèctric.
Potencial elèctric.
Corrent continu i corrent altern.
Tema 5. Fluids. Estàtica de fluids. Pressió.
Principi de Pascal.
Principi d'Arquímedes.
Tema 6. La calor. Calor i temperatura
Propagació de la calor. Flux de calor.
Propagació per conducció, convecció i radiació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A10
A11
B2
B7
24 30 54
Resolució de problemes, exercicis
A10
B2
C2
18 48 66
Pràctiques a laboratoris
A10
B2
C2
C3
C4
15 10 25
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves de desenvolupament
A10
A11
B2
C4
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'informarà l'alumne de tot allò del seu interés. Continguts de l'assignatura, distribució de pràctiques, exercicis. Avaluació de l'assignatura. Referències bibliogràfiques.
Sessió Magistral S'explicaran els continguts dels diferents capítols de l'assignatura amb els exemples pertinents.
Resolució de problemes, exercicis Dels exercicis plantejats pels alumnes com a tasca per realitzar individualment, puntualment es resoldran a classe exercicis d'especial dificultat a petició de l'alumnat.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran un conjunt de cinc pràctiques de física relacionades directament amb els contiguts explicats a les sessions magistrals. Es detallarà més endavant la dinàmica de les pràctiques i la confecció de grups. A les pràctiques s'ha de lliurar un informe de pràctiques i l'assitències és obligatòria.
Atenció personalitzada A petició de l'alumne el professor oferirá una atenció personalitzada relacionada amb els continguts de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Amb caràcter general l'horari de consultes és: Dimecres de 12 a 13.30 h Divendres de 13 a 15.30 h e:mail: xavier.mateos@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A10
A11
B2
C4
Aquestes proves avaluaran els continguts de les sessions magistrals així com la capacitat de l'alumne per resoldre exercicis proposats semblants als estudiats a classe. 100
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La primera convocatòria es realitza mitjançant una avaluació continuada. Els alumnes realitzaran dues proves parcials al llarg del quadrimestre.

Les pràctiques es tindran en compte en l'avaluació. Treball, comportament i assistència regular.

El comportament a les classes serà un punt important en l'avaluació.

L'assistència pot ser també determinant en l'avaluació.

La segona convocatòria s'avaluarà amb un examen final i únic amb tot el contingut de la matèria.


Fonts d'informació

Bàsica P.A. Tipler , Física, cinquena, 2005, Ed. Reverté
A. Durá Domenech, Cristian Neipp, et al..., Fundamentos físicos de las construcciones arquitectónicas , , Universidad de Alicante
R. A. Serway,J.W. Jewett , Física para Ciencias e Ingeniería , sisena, 2005, Ed. Thomson
J. Llinares, A. Llopis, J. Sancho, Acústica arquitectónica y urbanística, , Universitat Politècnica de València

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
És necessari un coneixement mínim en matemàtiques i física. Els estudiants que no hàgin estudiat recentment matemàtiques ni física se'ls anima a que facin un esforç addicional per poder seguir l'assignatura i aprovar-la exitosament.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent