Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de la geometria mètrica i projectiva |
| A13 |
Coneixement aplicat del càlcul numèric, la geometria analítica i diferencial i els mètodes algebraics |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Arquitectura. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Utilització dels coneixements aplicats relacionats amb el càlcul numèric, la geometria analítica i diferencial i els mètodes algebraics.
| | A13 |
Utilització dels coneixements aplicats relacionats amb el càlcul numèric, la geometria analítica i diferencial i els mètodes algebraics.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
| | B6 |
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Còniques: |
Descripció detallada de les còniques, Chasles, Monge, equació general i reduïda, càlcul d’elements: centres, vèrtexs, eixos, directrius, circumferències focals, paràmetres, focus. Teoremes relatius a còniques. |
Quàdriques: |
Descripció detallada de les quàdriques, seccions cícliques, generació reglada, equació general i reduïda, càlcul d’elements: centres, vèrtexs, eixos, plans principals, plans directors, cons asintòtics, plans cíclics, paràmetres, punts umbilicals, estrangulació, còniques directrius, còniques generatrius, rectes generatrius. Teoremes relatius a quàdriques. |
Afinitats: |
Definicions primàries, expressió en coordenades, classificació d’afinitats notables, classificació amb el valor propi 1. |
Automorfirmes ortogonals (Rotacions i simetries vectorials): |
Aplicació dual, descripció dels automorfismes ortogonals directes en el cas bidimensional, angle, descripció dels automorfismes ortogonals inverses en el cas bidimensional, classificació dels automorfismes ortogonal en el cas tridimensional. |
Desplaçaments i semblances: |
Classificació dels desplaçaments (isometries) i semblances del pla euclidià i espai euclidià, aplicació a la generació de frisos i mosaics. |
Corbes: |
Paràmetre arc, tríedre de Frénet-Serret, curvatura, torsió, hèlices, contactes, circumferència i esfera osculatriu. |
Superfícies: |
Aplicació diferencial, primera forma fonamental, àrea, longitud i angle de corbes en superfícies, aplicacions de Gauss i Weingarten, teoremes de Meusnier i Euler, tipus de punts segons les curvatures principals, línies de curvatura, curvatura de Gauss i curvatura mitja, isometries, teorema Egregium, geodèsiques, superfícies reglades, línia d’estrangulació, nocions sobres superfícies desenrotllables, mínimes i de revolució. |
Elements de geometria euclidiana: |
Paral•lelisme, Tales, raó simple, Ceva, Menelao, rao doble, quaterna harmònica, proporció, raó àuria, segments auris, angle inscrit, potencia, arc capaç, tangents, construccions. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
29 |
37 |
66 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
46 |
76 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es descriurà en què consisteix la assignatura i com s’organitza la mateixa. Es comentarà la Geometria que serà explicada y utilitzada en el curs. |
Sessió Magistral |
Els temes relatius a còniques i quàdriques seran impartits, en els moments d’explicació magistral, amb canó de vídeo i ordinador amb lo qual es visualitzaran el dibuixos pertinents. La resta de temari serà impartit de manera magistral sobre pissarra i quan sigui necessari s’utilitzarà canó de vídeo i ordinador. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es resoldran a l’aula ordinària problemes, exercicis i exemples d’exàmens amb els quals es treballaran el conceptes impartits en els moments d’explicació magistral. La llista dels problemes, exercicis i exàmens, inclosa la solució dels mateixos, es podran aconseguir en la bibliografia del professor. |
Atenció personalitzada |
Consisteix en atendre les preguntes que els alumnes estimin oportunes per al professor de manera individualitzada. |
Descripció |
Consisteix en atendre les preguntes que els alumnes estimin oportunes per al professor de manera individualitzada.
La manera de fixar el moment de les consultes serà amb la petició de les mateixes directament al professor en l’horari de classes o a través del seu correu electrònic: blas.herrera@urv.net. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves de desenvolupament |
|
Al llarg del curs es realitzarà avaluació contínua consistent en tres probes formades per varis problemes que aniran abarcant el temari del curs.
1er. Examen 25%
2on. Examen 25%
3er. Examen 50% |
100% |
Altres |
|
Si el professor ho estima convenient, proposarà una o dues pràctiques amb un valor afegit, d'un punt cadascuna, sobre la nota global del curs. La mala actitud personal a classe contarà de manera negativa. La demostració en classe de bons coneixements de Geometria contarà de manera positiva. Per tant, la qualificació total del curs podrà ser modificada en funció de l'actitud i de la demostració a classe de bons coneixements de Geometria. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En cas de no aprovar l'assignatura amb l'avaluació continua, els alumnes disposaran d'una segona convocatòria consistent en un examen, prova de desenvolupament, i s'evaluarà el 100% de la nota del curs. En les proves de les dues convocatòries: no es faran servir telèfons mòbils ni calculadores. |
Bàsica |
Blas Herrera Gómez, Geometría para Arquitectura e Ingenierías 2ª Edición, Ed. Blas Herrera, Tarragona, 2006
Blas Herrera Gómez, Problemas de Geometría 3ª Edición, Ed. Blas Herrera, Tarragona, 2013
Blas Herrera Gómez , Cálculo y Álgebra, breves notas. 2ª Edición., Ed. Blas Herrera, Tarragona, 2013
|
|
Complementària |
M.P. do Carmo, Differential geometry of curves and surfaces, Prentice-Hall, New Jersey 1976
J.M. Comis, Curvas y superficies en diseño de ingeniería, Servicio de publicaciones, U.P.V., Valencia, 1996
E. Hernández, Álgebra y geometría, Ed. Addison-Wesley Iberoamericana S.A, Wilmington, 1994
P. Puig Adam, Curso de geometría métrica, Ed. Euler S.A., Madrid, 1986
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|