DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) MATEMÀTIQUES II Codi 22204009
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
HERRERA GÓMEZ, BLAS
Adreça electrònica blas.herrera@urv.cat
Professors/es
HERRERA GÓMEZ, BLAS
Web http://deim.urv.cat/~bherrera
Descripció general i informació rellevant L'assignatura consisteix en arribar al domini de la Geometria de les còniques i quàdriques, amés de les afinitats, moviments, semblances i projeccions a l’espai tridimensional euclidià. Així mateix, consisteix en conèixer el elements bàsics de la teoria de corbes, superfícies. Tot amb la idea de ser útil a l’art i ciència de l’Arquitectura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de la geometria mètrica i projectiva
 A13 Coneixement aplicat del càlcul numèric, la geometria analítica i diferencial i els mètodes algebraics
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Arquitectura.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Utilització dels coneixements aplicats relacionats amb el càlcul numèric, la geometria analítica i diferencial i els mètodes algebraics.
 A13 Utilització dels coneixements aplicats relacionats amb el càlcul numèric, la geometria analítica i diferencial i els mètodes algebraics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Còniques: Descripció detallada de les còniques, Chasles, Monge, equació general i reduïda, càlcul d’elements: centres, vèrtexs, eixos, directrius, circumferències focals, paràmetres, focus. Teoremes relatius a còniques.
Quàdriques: Descripció detallada de les quàdriques, seccions cícliques, generació reglada, equació general i reduïda, càlcul d’elements: centres, vèrtexs, eixos, plans principals, plans directors, cons asintòtics, plans cíclics, paràmetres, punts umbilicals, estrangulació, còniques directrius, còniques generatrius, rectes generatrius. Teoremes relatius a quàdriques.
Afinitats: Definicions primàries, expressió en coordenades, classificació d’afinitats notables, classificació amb el valor propi 1.
Automorfirmes ortogonals (Rotacions i simetries vectorials): Aplicació dual, descripció dels automorfismes ortogonals directes en el cas bidimensional, angle, descripció dels automorfismes ortogonals inverses en el cas bidimensional, classificació dels automorfismes ortogonal en el cas tridimensional.
Desplaçaments i semblances: Classificació dels desplaçaments (isometries) i semblances del pla euclidià i espai euclidià, aplicació a la generació de frisos i mosaics.
Corbes: Paràmetre arc, tríedre de Frénet-Serret, curvatura, torsió, hèlices, contactes, circumferència i esfera osculatriu.
Superfícies: Aplicació diferencial, primera forma fonamental, àrea, longitud i angle de corbes en superfícies, aplicacions de Gauss i Weingarten, teoremes de Meusnier i Euler, tipus de punts segons les curvatures principals, línies de curvatura, curvatura de Gauss i curvatura mitja, isometries, teorema Egregium, geodèsiques, superfícies reglades, línia d’estrangulació, nocions sobres superfícies desenrotllables, mínimes i de revolució.
Elements de geometria euclidiana: Paral•lelisme, Tales, raó simple, Ceva, Menelao, rao doble, quaterna harmònica, proporció, raó àuria, segments auris, angle inscrit, potencia, arc capaç, tangents, construccions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
A13
B2
B6
C2
C4
29 37 66
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
A13
B2
B6
C2
C4
30 46 76
Atenció personalitzada
A7
A13
B2
B6
C2
C4
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A7
A13
B2
B6
C2
C4
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es descriurà en què consisteix la assignatura i com s’organitza la mateixa. Es comentarà la Geometria que serà explicada y utilitzada en el curs.
Sessió Magistral Els temes relatius a còniques i quàdriques seran impartits, en els moments d’explicació magistral, amb canó de vídeo i ordinador amb lo qual es visualitzaran el dibuixos pertinents. La resta de temari serà impartit de manera magistral sobre pissarra i quan sigui necessari s’utilitzarà canó de vídeo i ordinador.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es resoldran a l’aula ordinària problemes, exercicis i exemples d’exàmens amb els quals es treballaran el conceptes impartits en els moments d’explicació magistral. La llista dels problemes, exercicis i exàmens, inclosa la solució dels mateixos, es podran aconseguir en la bibliografia del professor.
Atenció personalitzada Consisteix en atendre les preguntes que els alumnes estimin oportunes per al professor de manera individualitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
Consisteix en atendre les preguntes que els alumnes estimin oportunes per al professor de manera individualitzada. La manera de fixar el moment de les consultes serà amb la petició de les mateixes directament al professor en l’horari de classes o a través del seu correu electrònic: blas.herrera@urv.net.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A7
A13
B2
B6
C2
C4
Al llarg del curs es realitzarà avaluació contínua consistent en tres probes formades per varis problemes que aniran abarcant el temari del curs.

1er. Examen 25%
2on. Examen 25%
3er. Examen 50%
100%
Altres  

Si el professor ho estima convenient, proposarà una o dues pràctiques amb un valor afegit, d'un punt cadascuna, sobre la nota global del curs. La mala actitud personal a classe contarà de manera negativa. La demostració en classe de bons coneixements de Geometria contarà de manera positiva. Per tant, la qualificació total del curs podrà ser modificada en funció de l'actitud i de la demostració a classe de bons coneixements de Geometria.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

En cas de no aprovar l'assignatura amb l'avaluació continua, els alumnes disposaran d'una segona convocatòria consistent en un examen, prova de desenvolupament, i s'evaluarà el 100% de la nota del curs.

En les proves de les dues convocatòries: no es faran servir telèfons mòbils ni calculadores.


Fonts d'informació

Bàsica Blas Herrera Gómez, Geometría para Arquitectura e Ingenierías 2ª Edición, Ed. Blas Herrera, Tarragona, 2006
Blas Herrera Gómez, Problemas de Geometría 3ª Edición, Ed. Blas Herrera, Tarragona, 2013
Blas Herrera Gómez , Cálculo y Álgebra, breves notas. 2ª Edición., Ed. Blas Herrera, Tarragona, 2013

Complementària M.P. do Carmo, Differential geometry of curves and surfaces, Prentice-Hall, New Jersey 1976
J.M. Comis, Curvas y superficies en diseño de ingeniería, Servicio de publicaciones, U.P.V., Valencia, 1996
E. Hernández, Álgebra y geometría, Ed. Addison-Wesley Iberoamericana S.A, Wilmington, 1994
P. Puig Adam, Curso de geometría métrica, Ed. Euler S.A., Madrid, 1986

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MATEMÀTIQUES I/22204010
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent