DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MATEMÀTIQUES I Codi 22204010
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
HERRERA GÓMEZ, BLAS
Adreça electrònica blas.herrera@urv.cat
carlos.barbera@urv.cat
Professors/es
HERRERA GÓMEZ, BLAS
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
Web http://deim.urv.cat/~bherrera
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Matemàtiques I té com objectiu dotar a l'estudiant de les eines que permetran l'estudi sistemàtic decorbes i superfícies al pla i l’espai. Es parteix dels coneixements matemàtics previs dels estudiants i es presenten eines noves que permetran formalitzar adequadament els objectes i d’entitats matemàtiques, les quals tindran un estudi profund a l’assignatura Matemàtiques II.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Coneixement aplicat del càlcul numèric, la geometria analítica i diferencial i els mètodes algebraics
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Integració de coneixements per a la resolució de preguntes amb desenvolupaments de càlcul i/o amb aplicacions tècniques de profunditat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Nombres, successions i sèries. Presentació del diferents conjunts de nombres. Successions. Sèries. Sèrie de Taylor.
Equacions paramètriques i coordenades polars. Corbes definides per equacions paramètriques. Tangents i àrees. Longitud d'arc. Coordenades polars. Àrees i longituds en coordenades polars.
Funcions a l'espai. Coordenades cilíndriques i esfèriques. Funcions. Corbes a l'espai. Derivades i integrals de funcions vectorials.
Derivació de funcions de varies variables. Funcions de varies variables. Límits i continuïtat. Derivades parcials. Plans tangents i aproximacions lineals. Regla de la cadena. Derivades direccionals. Gradient. Màxims i mínims. Multiplicadors de Lagrange.
Integració funcions de varies variables. Integrals dobles sobre regions. Integració en coordenades polars. Àrea d'una superfície. Integrals triples. Canvi de variables en integral múltiples.
Equacions diferencials. Introducció. Definició i propietats de les equacions diferencials. Equacions diferencials lineals de primer i segon ordre.
Espais vectorials. Definició de espai vectorial. Subespais vectorials. Bases i canvis de base. Fórmula de Grassman.
Aplicacions lineals. Definició d'aplicació lineal. Nucli i imatge d’una aplicació lineal. Matriu d'una aplicació lineal.
Valors i vectors propis. Definició de vector i valor propi. Polinomi característic. Teorema de diagonalització. Aplicacions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A13
B2
B6
C2
C4
29 37 66
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A13
B2
B6
C2
C4
30 46 76
Atenció personalitzada
A13
B2
B6
C2
C4
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A13
B2
B6
C2
C4
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es descriurà en què consisteix l'assignatura i com s’organitza la mateixa.
Sessió Magistral El temari serà impartit de manera magistral sobre pissarra i quan sigui necessari s’utilitzarà canó de vídeo i ordinador.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es resoldran a l’aula ordinària problemes, exercicis i exemples d’exàmens amb els quals es treballaran el conceptes impartits en els moments d’explicació magistral.

Atenció personalitzada
Descripció
Consisteix en atendre les preguntes que els alumnes estimin oportunes per al professor de manera individualitzada. La manera de fixar el moment de les consultes serà amb la petició de les mateixes directament al professor en l’horari de classes o a través del seu correu electrònic: blas.herrera@urv.net.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A13
B2
B6
C2
C4
Al llarg del curs es realitzarà avaluació contínua consistent en tres probes formades per varis problemes que aniran abarcant el temari del curs.

1er. Examen 25%
2on. Examen 25%
3er. Examen 50%
100%
Altres  

La mala actitud personal a classe contarà de manera negativa. La demostració en classe de bons coneixements matemàtics contarà de manera positiva. Per tant, la qualificació total del curs podrà ser modificada en funció de l'actitud i de la demostració a classe de bons coneixements matemàtics.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

En cas de no aprovar l'assignatura amb l'avaluació continua, els alumnes disposaran d'una segona convocatòria consistent en un examen, prova de desenvolupament, i s'evaluarà el 100% de la nota del curs.


Fonts d'informació

Bàsica T. Smith, B. Minton, Cálculo vol2., Ed. Mc Graw Hill,
E. Hernández , Álgebra y geometría , Ed. Addison-Wesley Iberoamericana S.A ,

Complementària J. Stewart, Cálculo Multivariable , Ed. Thomson,
R. Smith, R. Minton, Cálculo vol1., Ed. Mc Graw Hill,
B.P. Demidovich., Problemas y ejercicios de análisis matemàtico, Ed Paraninfo,
J. Arvesú, F. Marcellán, J. Sanchez , Problemas Resuletos de Algebra , Ed. Thomson ,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MATEMÀTIQUES II/22204009

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
FÍSICA/22204007

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent