DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A PROJECTES I Codi 22204101
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
GIRONES SADERRA, ANTONIO
Adreça electrònica toni.girones@urv.cat
jaume.farreny@urv.cat
francisco.cifuentes@urv.cat
aida.espanol@urv.cat
Professors/es
GIRONES SADERRA, ANTONIO
FARRENY MORANCHO, JAUME
CIFUENTES UTRERO, FRANCISCO
ESPAÑOL VILANOVA, AIDA
Web http://en construcció
Descripció general i informació rellevant Formació del projectista a través de la descoberta pròpia de l'entorn natural i social i de la capacitat de proposar i de comunicar. A partir d'un estadi inicial d'informació sobre els paràmetres del projecte es procedeix a una anàlisi crítica, a la proposició d'estratègies i a la concreció de la forma.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A43 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de croquis i avantprojectes.
 A48 Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
 A50 Aptitud per suprimir barreres arquitectòniques.
 A51 Aptitud per exercir la crítica arquitectònica.
 A52 Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
 A61 Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
 A62 Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics de vivenda.
 A63 Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
 B9 Visió espacial
 B12 Habilitat gràfica general
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A43 Coneixement dels principis de l'ecologia, la sostenibilitat, la conservació de recursos energètics i mediambientals i el reciclatge de materials.
 A48 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processat i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A50 Coneixement aplicat als projectes de la supressió de barreres arquitectòniques.
 A51 Realització de projectes d'intervenció en el patrimoni construït que tinguin com a objecte la conservació, restauració i/o rehabilitació.
 A52 Elaboració d'estudis sobre el medi ambient, paisatgístics i d'impacte ambiental.
 A61 Coneixement dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
 A62 Coneixement de les bases de l'arquitectura vernacla.
 A63 Resolució del condicionament ambiental passiu en els projectes arquitectònics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenibilista
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
 B9 Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
Interpreta la geometria de l'espai i els objectes en els sistemes de representació espacial
 B12 Representa amb correcció gràfica les línies, valors i proporcions de les formes i el seu entorn
Expressa sintèticament les fomres i els espais arquitectònics.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 - Descoberta de les capacitats projectuals. Escenificació i narració en un context arquitectònic. Descoberta d'un mateix, descoberta del projectista. A partir de l'observació i exploració de les emocions, potenciant actituds positives, es derivarà en dinàmiques projectuals, de replantejos de mirada, reposicionant al projectista.
Tema 2 - Descoberta de l'entorn natural i social del projecte. Anàlisi paramètrica. Emprear diverses vies sensorials en l'observació/exploració,utilitzant d'entrada els cinc sentits i mostrar com les combinacions entre ells obren portes cap a altres situacions.
Tema 3 - El processat paràmètric de la informació com a base de la proposta projectual. Treballar la transversalitat dels paràmetres que defineixen i caracteritzen un lloc.
Tema 4 - Els paràmetres i els seus operadors: límit, moviment i sincronia. Intuir, mirar, registrar, expressar, moure's... són termes propis del fet projectual, per això entenem els projectes no com a un resultat final sino com a part d'un procés.
Tema 5 - La colonització de l'àmbit. Significar la intervenció. Arpopiar-se d'un àmbit per conèxier un lloc i poder actuar-hi. L'apropiació com a projecte.
Tema 6 - Objectius i estratègies en el disseny dels objectes. Simbolitazció, funcions pràctiques i ergonomia. Projectes a partir d'hàbits domèstics i quotidians: seure, estirar-se, dormir, menjar...
Tema 7 - Experimentar el lloc. El sistema de paràmetres i el seu registre en l'explicació del lloc. Entendre la condició del lloc i entre d'altres, també fixar la mirada en com és i com funciona el material vegetal i treballar-lo com un element més de projecte.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B6
B7
C3
5 0 5
Presentacions / exposicions
A51
B1
B3
B6
C4
10 5 15
Debats
B1
B3
C3
10 0 10
Taller (arquitectura)
A43
A48
A50
A51
A52
A61
A62
A63
B1
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B12
C3
C4
C5
45 70 115
Atenció personalitzada
B1
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita)
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Taller (arquitectura) El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà simultàniament en hores de taller

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A51
B1
B3
B6
C4
L'alumne presentarà en grup o individualment els exercicis de curs i les proves. La participació activa al taller també es tindrà en compte. 30%
Taller (arquitectura)
A43
A48
A50
A51
A52
A61
A62
A63
B1
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B12
C3
C4
C5
El quadrimestre s'evalua a apartir d'una sèrie d'exercicis plantejats durant el curs a dins del taller i un exercici a final de quadrimestre. Aquests exercicis s'evaluen de forma unitària. 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'exercici final de quadrimetre (éxamen) és un exercici més de curs, que tots els alumnes hauran de realitzar.

A la segona convocatòria l'alumne ralitzarà o bé un nou exercici on es reflecteixi el treball del trimestre o bé tindrà l'opotunitat d'ampliar o refer els exercicis plantejats durant el trimestre.


Fonts d'informació

Bàsica Rudofsky, Bernard, Architecture without architects, Academy editions, London, 1964
Careri , Francesco, Walkscapes. El andar como práctica estética, Gustavo Gili, Barcelona, 2002
Laureano, Pietro, La pirámide Roevsciata. Il modello dell'oasi per il pianeta Terra., Ed. Bolliati Boringhieri,
Rilke, Rainer Maria, Cartas a un joven poeta., ,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent