DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A PROJECTES I Codi 22204101
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
FARRENY MORANCHO, JAUME
Adreça electrònica jaume.farreny@urv.cat
josemaria.toldra@urv.cat
francisco.cifuentes@urv.cat
aida.espanol@urv.cat
Professors/es
FARRENY MORANCHO, JAUME
TOLDRA DOMINGO, JOSE MARIA
CIFUENTES UTRERO, FRANCISCO
ESPAÑOL VILANOVA, AIDA
Web http://www.etsa.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Formació del projectista a través de la descoberta pròpia de l'entorn natural i social i de la capacitat de proposar i de comunicar. A partir d'un estadi inicial d'informació sobre els paràmetres del projecte es procedeix a una anàlisi crítica, a la proposició d'estratègies i a la concreció de la forma.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A43 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de croquis i avantprojectes.
 A48 Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
 A50 Aptitud per suprimir barreres arquitectòniques.
 A51 Aptitud per exercir la crítica arquitectònica.
 A52 Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
 A61 Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
 A62 Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics de vivenda
 A63 Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
 B9 Visió espacial
 B11 Habilitat gràfica general
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A43 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A48 Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
 A50 Coneixement aplicat als projectes de la supressió de barreres arquitectòniques.
 A51 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A52 Resolució del condicionament ambiental passiu en els projectes arquitectònics.
 A61 Coneixement dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
 A62 Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
 A63 Coneixement dels principis de l'ecologia, la sostenibilitat, la conservació de recursos energètics i mediambientals i el reciclatge de materials.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenibilista
 B8 Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
 B9 Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
 B11 Representa amb correcció gràfica les línies, valors i proporcions de les formes i el seu entorn
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 - Descoberta de les capacitats projectuals. Escenificació i narració en un context arquitectònic. Descoberta d'un mateix, descoberta del projectista. A partir de l'observació i exploració de les emocions, potenciant actituds positives, es derivarà en dinàmiques projectuals, de replantejos de mirada, reposicionant al projectista.
Tema 2 - Descoberta de l'entorn natural i social del projecte. Anàlisi paramètrica. Emprear diverses vies sensorials en l'observació/exploració,utilitzant d'entrada els cinc sentits i mostrar com les combinacions entre ells obren portes cap a altres situacions.
Tema 3 - El processat paràmètric de la informació com a base de la proposta projectual. Treballar la transversalitat dels paràmetres que defineixen i caracteritzen un lloc.
Tema 4 - Els paràmetres i els seus operadors: límit, moviment i sincronia. Intuir, mirar, registrar, expressar, moure's... són termes propis del fet projectual, per això entenem els projectes no com a un resultat final sino com a part d'un procés.
Tema 5 - La colonització de l'àmbit. Significar la intervenció. Arpopiar-se d'un àmbit per conèxier un lloc i poder actuar-hi. L'apropiació com a projecte.
Tema 6 - Objectius i estratègies en el disseny dels objectes. Simbolitazció, funcions pràctiques i ergonomia. Projectes a partir d'hàbits domèstics i quotidians: seure, estirar-se, dormir, menjar...
Tema 7 - Experimentar el lloc. El sistema de paràmetres i el seu registre en l'explicació del lloc. Entendre la condició del lloc i entre d'altres, també fixar la mirada en com és i com funciona el material vegetal i treballar-lo com un element més de projecte.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
Presentacions / exposicions
B11
C3
10 5 15
Debats
A51
B3
B6
C4
10 0 10
Taller (arquitectura)
A43
A50
A61
A63
B1
B4
B5
B7
B9
C5
45 70 115
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita)
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Taller (arquitectura) El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà simultàniament en hores de taller. Per qualsevol dubte contactar a través d'aquestes adreces: Aida Español: aidaespanyol@coac.net Jaume Farreny: jaam@coac.cat Francisco Cifuentes: cifuentes.francisco@gmail.com

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B11
C3
L'alumne presentarà en grup o individualment els exercicis de curs i les proves. La participació activa al taller també es tindrà en compte. 30%
Taller (arquitectura)
A43
A50
A61
A63
B1
B4
B5
B7
B9
C5
El quadrimestre s'evalua a apartir d'una sèrie d'exercicis plantejats durant el curs a dins del taller i un exercici a final de quadrimestre. Aquests exercicis s'evaluen de forma unitària. 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'exercici final de quadrimetre (éxamen) és un exercici més de curs, que tots els alumnes hauran de realitzar.

A la segona convocatòria l'alumne ralitzarà o bé un nou exercici on es reflecteixi el treball del trimestre o bé tindrà l'opotunitat d'ampliar o refer els exercicis plantejats durant el trimestre.


Fonts d'informació

Bàsica Rudofsky, Bernard, Architecture without architects, Academy editions, London, 1964
Careri , Francesco, Walkscapes. El andar como práctica estética, Gustavo Gili, Barcelona, 2002
Laureano, Pietro, La pirámide Roevsciata. Il modello dell'oasi per il pianeta Terra., Ed. Bolliati Boringhieri,
Rilke, Rainer Maria, Cartas a un joven poeta., ,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent