DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A PROJECTES II Codi 22204102
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
GIRONES SADERRA, ANTONIO
Adreça electrònica toni.girones@urv.cat
jaume.farreny@urv.cat
francisco.cifuentes@urv.cat
aida.espanol@urv.cat
Professors/es
GIRONES SADERRA, ANTONIO
FARRENY MORANCHO, JAUME
CIFUENTES UTRERO, FRANCISCO
ESPAÑOL VILANOVA, AIDA
Web http://en construcció
Descripció general i informació rellevant L'assignatura introducció a projectes II estableix continuïtat amb introducció a projectes I i es desenvolupa en paral·lel amb Dibuix arquitectònic II. Treballa sobre els processos projectuals, des de l'abstracció a la concreció de la forma. Estableix una fusió entre el projecte, el registre, la comunicació i la representació en arquitectura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A43 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de croquis i avantprojectes.
 A48 Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
 A50 Aptitud per suprimir barreres arquitectòniques.
 A51 Aptitud per exercir la crítica arquitectònica.
 A52 Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
 A61 Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
 A63 Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals.
 A64 Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
 B9 Visió espacial
 B12 Habilitat gràfica general
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A43 Coneixement dels principis de l'ecologia, la sostenibilitat, la conservació de recursos energètics i mediambientals i el reciclatge de materials.
 A48 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processat i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A50 Coneixement aplicat als projectes de la supressió de barreres arquitectòniques.
 A51 Realització de projectes d'intervenció en el patrimoni construït que tinguin com a objecte la conservació, restauració i/o rehabilitació.
 A52 Elaboració d'estudis sobre el medi ambient, paisatgístics i d'impacte ambiental.
 A61 Coneixement dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
 A63 Resolució del condicionament ambiental passiu en els projectes arquitectònics.
 A64 Coneixement de les necessitats socials relatives a la vivenda i a l'urbanisme
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenibilista
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
 B9 Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
Interpreta la geometria de l'espai i els objectes en els sistemes de representació espacial
 B12 Representa amb correcció gràfica les línies, valors i proporcions de les formes i el seu entorn
Expressa sintèticament les fomres i els espais arquitectònics.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 - Projectar en funció del lloc. Els paràmetres de l'entorn com a referències generadores del projecte. Analitzar i estudiar tots els factors que intervenen en un lloc i les característiques que el defineixen
Tema 2 - El procés projectual com a resultat d'interaccions diverses. Estratègia i planificació. Mètode projectual com a procés únic i individual. Com projectar en grup i de forma individual.
Tema 3 - El cos humà com a fonament de les relacions mètriques en l'arquitectura. L'habitabilitat de l'espai interior. El factor de l'escala i la relació de l'espai amb l'home.
Tema 4 - Relacións entre forma i material. Entendre la forma com un resultat del procés arquitectònic, no com una finalitat o objectiu.
Tema 5 - Les etapes del projecte. La construcció, components i muntatge. Treballar els primers projectes en petites pases pautades.
Tema 6 - El prototip com a representació tridimensional del projecte. Treballar el material. Maquetes fins a escala 1/1.
Tema 7 - La transformació del lloc per mitjà del projecte. Intervencions en entorns del territori proper. Treballem en el nostre entron. Vivim la seva transformació d'una manera directe.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B6
B7
C3
5 0 5
Presentacions / exposicions
A51
B1
B3
B6
C4
10 5 15
Taller (arquitectura)
A43
A48
A50
A51
A52
A61
A63
A64
B1
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B12
C3
C4
C5
45 70 115
Debats
B1
B3
C3
10 0 10
Atenció personalitzada
B1
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Taller (arquitectura) El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.

Atenció personalitzada
Descripció
Sessions crítiques personalitzades amb participació dels docents i altres alumnes. Durant les hores de taller.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A51
B1
B3
B6
C4
L'alumne presentarà en grup o individualment els exercicis de curs i les proves. La participació activa al taller també es tindrà en compte. 30%
Taller (arquitectura)
A43
A48
A50
A51
A52
A61
A63
A64
B1
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B12
C3
C4
C5
El quadrimestre s'evalua a apartir d'una sèrie d'exercicis plantejats durant el curs a dins del taller i un exercici a final de quadrimestre. Aquests exercicis s'evaluen de forma unitària. 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'exercici final de quadrimetre (éxamen) és un exercici més de curs, que tots els alumnes hauran de realitzar.

A la segona convocatòria l'alumne ralitzarà o bé un nou exercici on es reflecteixi el treball del trimestre o bé tindrà l'opotunitat d'ampliar o refer els exercicis plantejats durant el trimestre.


Fonts d'informació

Bàsica Margalef, Ramon, Ecologia, Omega, Barcelona, 1997, Reimp.
Deplazes, Andrea, Constructing Architecture: Materials, Processes, Structures, Birkhäuser, Basel
Zumthor, Peter, Pensar la arquitectura, Gustavo Gili, Barcelona, 2004
Pallasma, Juhani, Loa ojos de la piel., Gustavo Gili, Barcelona
Martí Aris, Carlos, Llocs públics en la natura, col.lecció microframes, UdG., Girona

Complementària Diversos autors, Col·lecció Paperback, Gustavo Gili,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIBUIX ARQUITECTÒNIC II/22204002

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001
INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent