DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A PROJECTES II Codi 22204102
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
TOLDRA DOMINGO, JOSE MARIA
Adreça electrònica raquel.casals@urv.cat
josemaria.toldra@urv.cat
gemma.ferre@urv.cat
Professors/es
CASALS ROCA, RAQUEL INMACULADA
TOLDRA DOMINGO, JOSE MARIA
FERRÉ PUEYO, GEMMA
Web http://www.etsa.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura introducció a projectes II estableix continuïtat amb introducció a projectes I i es desenvolupa en paral·lel amb Dibuix arquitectònic II. Treballa sobre els processos projectuals, des de l'abstracció a la concreció de la forma. Estableix una fusió entre el projecte, el registre, la comunicació i la representació en arquitectura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A43 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de croquis i avantprojectes.
 A48 Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
 A50 Aptitud per suprimir barreres arquitectòniques.
 A51 Aptitud per exercir la crítica arquitectònica.
 A52 Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
 A61 Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
 A62 Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics de vivenda
 A63 Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals.
 A64 Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
 B9 Visió espacial
 B11 Habilitat gràfica general
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A43 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A48 Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
 A50 Coneixement aplicat als projectes de la supressió de barreres arquitectòniques.
 A51 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A52 Resolució del condicionament ambiental passiu en els projectes arquitectònics.
 A61 Coneixement dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
 A62 Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
 A63 Coneixement dels principis de l'ecologia, la sostenibilitat, la conservació de recursos energètics i mediambientals i el reciclatge de materials.
 A64 Coneixement de les bases de l'arquitectura vernacla.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenibilista
 B8 Estableix objectius clars pel projecte
 B9 Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
 B11 Representa amb correcció gràfica les línies, valors i proporcions de les formes i el seu entorn
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 - Projectar en funció del lloc. Els paràmetres de l'entorn com a referències generadores del projecte. Analitzar i estudiar tots els factors que intervenen en un lloc i les característiques que el defineixen
Tema 2 - El procés projectual com a resultat d'interaccions diverses. Estratègia i planificació. Mètode projectual com a procés únic i individual. Com projectar en grup i de forma individual.
Tema 3 - El cos humà com a fonament de les relacions mètriques en l'arquitectura. L'habitabilitat de l'espai interior. El factor de l'escala i la relació de l'espai amb l'home.
Tema 4 - Relacións entre forma i material. Entendre la forma com un resultat del procés arquitectònic, no com una finalitat o objectiu.
Tema 5 - Les etapes del projecte. La construcció, components i muntatge. Treballar els primers projectes en petites pases pautades.
Tema 6 - El prototip com a representació tridimensional del projecte. Treballar el material. Maquetes fins a escala 1/1.
Tema 7 - La transformació del lloc per mitjà del projecte. Intervencions en entorns del territori proper. Treballem en el nostre entron. Vivim la seva transformació d'una manera directe.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
Presentacions / exposicions
A51
B6
C3
10 5 15
Taller (arquitectura)
A43
A48
A52
B1
B4
B5
B7
B9
45 70 115
Debats
B3
C4
C5
10 0 10
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Taller (arquitectura) El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Atenció personalitzada Comentar dubtes i reflexionar sobre temes treballats a classe.

Atenció personalitzada
Descripció
Sessions crítiques personalitzades amb participació dels docents i altres alumnes. Durant les hores de taller. Per qualsevol dubte contactar a través d'aquestes adreces: Toni Gironès: toni.girones@urv.cat Jaume Farreny: jaume.farreny@urv.cat Francisco Cifuentes: francisco.cifuentes@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A51
B6
C3
L'alumne presentarà en grup o individualment els exercicis de curs i les proves. La participació activa al taller també es tindrà en compte. 30%
Taller (arquitectura)
A43
A48
A52
B1
B4
B5
B7
B9
El quadrimestre s'evalua a apartir d'una sèrie d'exercicis plantejats durant el curs a dins del taller i un exercici a final de quadrimestre. Aquests exercicis s'evaluen de forma unitària. 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'exercici final de quadrimetre (éxamen) és un exercici més de curs, que tots els alumnes hauran de realitzar.

A la segona convocatòria l'alumne ralitzarà o bé un nou exercici on es reflecteixi el treball del trimestre o bé tindrà l'opotunitat d'ampliar o refer els exercicis plantejats durant el trimestre.


Fonts d'informació

Bàsica Margalef, Ramon, Ecologia, Omega, Barcelona, 1997, Reimp.
Deplazes, Andrea, Constructing Architecture: Materials, Processes, Structures, Birkhäuser, Basel
Zumthor, Peter, Pensar la arquitectura, Gustavo Gili, Barcelona, 2004
Pallasma, Juhani, Loa ojos de la piel., Gustavo Gili, Barcelona
Martí Aris, Carlos, Llocs públics en la natura, col.lecció microframes, UdG., Girona

Complementària Diversos autors, Col·lecció Paperback, Gustavo Gili,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIBUIX ARQUITECTÒNIC II/22204002

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001
INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent