DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) URBANISME I PROJECTES I Codi 22204103
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
RODEGHIERO ., BENEDETTA
FERRER SALA, MANUEL
RODENAS GARCÍA, JUAN FERNANDO
Adreça electrònica gerard.cuartero@urv.cat
francisco.cifuentes@urv.cat
carles.enrich@urv.cat
0
juanfernando.rodenas@urv.cat
benedetta.rodeghiero@urv.cat
Professors/es
CUARTERO BETRIU, GERARD
CIFUENTES UTRERO, FRANCISCO
ENRICH GIMENEZ, CARLES
FERRER SALA, MANUEL
RODENAS GARCÍA, JUAN FERNANDO
RODEGHIERO ., BENEDETTA
Web http://www.etsa.urv.cat
Descripció general i informació rellevant En aquest curs els exercicis sempre es plantejaran com a una mirada i una intervenció en un lloc i en un temps concret, i estaran necessàriament encadenats. Entenem el curs com un viatge que s’inicia a l’escala domèstica, on a mesura que es va avançant en l’escala urbana, s’aniran establint relacions de contacte entre els alumnes que esdevindran en un mapejat de la seva ciutat que ens ajudarà a percebre una nova realitat a partir de reconsiderar els límits de l’àmbit públic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A43 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de croquis i avantprojectes.
 A44 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes bàsics arquitectònics.
 A46 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans
 A48 Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
 A50 Aptitud per suprimir barreres arquitectòniques.
 A51 Aptitud per exercir la crítica arquitectònica.
 A52 Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
 A56 Capacitat per dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge.
 A57 Capacitat per aplicar normes i ordenances urbanístiques.
 A61 Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
 A62 Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics de vivenda
 A63 Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals.
 A64 Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
 A67 Coneixement adequat de les bases de l´arquitectura vernacla
 A68 Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B9 Visió espacial
 B11 Habilitat gràfica general
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A43 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A44 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A46 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A48 Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
 A50 Coneixement aplicat als projectes de la supressió de barreres arquitectòniques.
 A51 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A52 Resolució del condicionament ambiental passiu en els projectes arquitectònics.
 A56 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A57 Adequació dels projectes a les normatives urbanístiques i ordenances d'edificació.
 A61 Coneixement dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
 A62 Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
 A63 Coneixement dels principis de l'ecologia, la sostenibilitat, la conservació de recursos energètics i mediambientals i el reciclatge de materials.
 A64 Coneixement de les bases de l'arquitectura vernacla.
 A67 Coneixement de les reglamentacions relatives a l'exercici professional.
 A68 Coneixement de les bases del planejament urbà i l'ordenació territorial.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
 B6 Fa presentacions interessants i convincents
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
 B9 Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
 B11 Expressa sintèticament les formes i els espais arquitectònics
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema

HABITACIONS.

: mirada 1:
cartografiar la vostra habitació i la seva relació amb la resta de la casa i el carrer.

objectius:
- identificar els límits de l’espai domèstic.
- observar els graus de domesticitat i privacitat de la resta de la casa i carrer.
- reconèixer el vostre entorn més proper.


: intervenció 1:
introduir activitats públiques, vinculades al vostre carrer, dins de l’espai de casa vostra.

objectius:
- investigar sobre els conceptes públic-privat dintre de l’àmbit domèstic.
- projectar amb elements no físics (programes, temps, dinàmiques de moviment, etc.).
- començar un projecte a partir de les pre-existències de l’entorn.

EL CARRER.

: 1 mirada - 4 registres :
Observar carrer de la vostra habitació i escollir un paràmetre per tal de cartografiar-lo mitjançant 4 tipus de registres diferents: text, fotografia, dibuix i maqueta. Cadascun dels registres es treballarà per separat per tal d'extreure'n la màxima càrrega propositiva. Els paràmetres que escolliu poden atendre qualsevol tipus de situació que transcorri en el carrer, sempre filtrats per la vostra experiència.


objectius:
- adonar-se del caràcter projectual d’una cartografia.
- aprofundir en un mateix concepte utilitzant diferents eines de registre.
- formular preguntes a partir de l’observació.

EL MERCAT COM A ESPAI D’INTERCANVI.

Un cop visitat el carrer des de la vostra habitació, ara us proposem una mirada a una activitat pública que forma part de la vostra quotidianitat: el mercat com a espai d’intercanvi. Us plantegem fer una proposta de re-ubicació temporal d’un nombre de parades del vostre mercat en les localitzacions que detecteu dins de la vostra ciutat o territori. Es treballarà en paral•lel l’estratègia urbana i les possibles materialitzacions del projecte.

objectius:
_aprendre a observar abans que proposar.
_entendre la realitat i les necessitats abans que imposar una idea de canvi.
_entendre les dinàmiques d’ús domèstic en una infraestructura pública.
_adonar-se com una petita intervenció de caràcter domèstic pot afectar una escala urbana més gran així com la quotidianitat dels seus usuaris.
_entendre que el caràcter públic d’un equipament ve definit per la seva activitat i no tant pels límits físics que el delimiten.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 3 5
Presentacions / exposicions
A51
A68
B1
B3
B6
C3
C4
10 25 35
Taller (arquitectura)
A43
A44
A46
A48
A50
A51
A52
A56
A57
A61
A62
A63
A64
A67
A68
B1
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B11
C2
C3
C5
50 200 250
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als continguts, metodologies i treballs de curs
Presentacions / exposicions Exposició oral dels treballs realitzats pels propis alumnes.
Taller (arquitectura) El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre.
Atenció personalitzada Orientació personalitzada amb l'alumne dels procesos relacionats amb els treballs del curs.

Atenció personalitzada
Descripció
Orientació personalitzada amb l'alumne dels procesos relacionats amb els treballs del curs. Es realitzarà simultàniament en hores de taller o a les hores dedicades a l'atenció de l'alumnat. Per qualsevol dubte contactar a través de les adreces dels professors: toni.girones@urv.cat joaquin.perez@urv.cat barbara.noguerol@urv.cat gerard.cuartero@urv.cat carles.enrich@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A51
A68
B1
B3
B6
C3
C4
L'alumne presentarà en grup o individualment els exercicis de curs. La participació activa al taller també es tindrà en compte. 10
Taller (arquitectura)
A43
A44
A46
A48
A50
A51
A52
A56
A57
A61
A62
A63
A64
A67
A68
B1
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B11
C2
C3
C5
El quadrimestre s'evalua a apartir d'una sèrie d'exercicis plantejats durant el curs a dins del taller. 90
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

Els projectes que no hagin assolit els objectius del curs es tornaran a entregar refets o ampliats.


Fonts d'informació

Bàsica AUGÉ, Marc, Los no lugares. Espacios del anonimato. , , 1992
ATELIER BOW-BOW, Pet architecture Guide Book, World Photo Press, 2004
COLOMINA, Beatriz, La domesticidad en guerra: 1945-1961, Actar, 2006
DAVIS, Mike, Vida y muerte de las ciudades, ,
CONSTANT, The New Babylon, , 1960
EDWARDS, Blake, EDWARDS, Desayuno con Diamantes, , 1961
EISNER, Will, New York, ,
GEHL, Jan, La humanización del Espacio Urbano, ,
HERTZBERGER, Herman, Lessons for students in architecture, 010 Publishers, 2000
HERTZBERGER, Herman, Space and the Architect, 010 Publishers, 2000
HITCHCOCK, Alfred, La ventana indiscreta, , 1954
KAIR WAIR, Wong, Chunking Express, , 1994
KASSOVITZ, Mathieu, El odio, , 1994
KEROUACK, Jack, On the Road, ,
KERTÉSZ, André, KERTÉSZ, André, Norton, 1971
KOOLHAAS, Rem, Delirius New York, Gustavo Gili, 2004
LANG, Fritz, Metropolis, , 1927
LYNCH, David, Twin Peaks, , 1994
OZU, Yasujiro, Tokyo Story, , 1953
PERAN, Martí, Post-It citiy: ciudades ocasionales, CCCB, 2008
PEREC, George, La vida instrucciones de uso, , 1978
PEREC, George, Especies de espacios, , 1974
ROWE, Colin y KOETTER, Fred, Ciudad Collage, Gustavo Gil, 1981
RUDOFSKY, Bernard, Streets for People. A primer for americans., ,
RUDOFSKY, Bernard, Architecture without architects, MOMA, 1964
SCORSESE, Martin, Toro Salvaje, , 1984
VAN DEN HEUVEL, Dirk, RISSELADA, Max, Alison y Peter Smithson, De la Casa del Futuro a la casa de hoy, Ediciones Polígrafa, 2007
VENTURI, Robert, IZENOUR, Steven i SCOTT BROWN, Denise, Aprendiendo de Las Vegas, Gustavo Gili,
VON TRIER, Lars, Dogville, , 2003
WENDERS, Wim, El Cielo sobre Berlin, , WENDERS, Wim; El Cielo sobre Berlin. 1987

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent