Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A43 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de croquis i avantprojectes. |
| A44 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes bàsics arquitectònics. |
| A46 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans |
| A48 |
Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans. |
| A50 |
Aptitud per suprimir barreres arquitectòniques. |
| A51 |
Aptitud per exercir la crítica arquitectònica. |
| A52 |
Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural. |
| A56 |
Capacitat per dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge. |
| A57 |
Capacitat per aplicar normes i ordenances urbanístiques. |
| A61 |
Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia. |
| A62 |
Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics de vivenda |
| A63 |
Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals. |
| A64 |
Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics. |
| A67 |
Coneixement adequat de les bases de l´arquitectura vernacla |
| A68 |
Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbana. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
| B9 |
Visió espacial |
| B11 |
Habilitat gràfica general |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A43 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A44 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A46 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A48 |
Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
| | A50 |
Coneixement aplicat als projectes de la supressió de barreres arquitectòniques.
| | A51 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A52 |
Resolució del condicionament ambiental passiu en els projectes arquitectònics.
| | A56 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A57 |
Adequació dels projectes a les normatives urbanístiques i ordenances d'edificació.
| | A61 |
Coneixement dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
| | A62 |
Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
| | A63 |
Coneixement dels principis de l'ecologia, la sostenibilitat, la conservació de recursos energètics i mediambientals i el reciclatge de materials.
| | A64 |
Coneixement de les bases de l'arquitectura vernacla.
| | A67 |
Coneixement de les reglamentacions relatives a l'exercici professional.
| | A68 |
Coneixement de les bases del planejament urbà i l'ordenació territorial.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
| | B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Fa presentacions interessants i convincents
| | B7 |
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
| | B9 |
Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
| | B11 |
Expressa sintèticament les formes i els espais arquitectònics
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
HABITACIONS.
: mirada 1:
cartografiar la vostra habitació i la seva relació amb la resta de la casa i el carrer.
objectius:
- identificar els límits de l’espai domèstic.
- observar els graus de domesticitat i privacitat de la resta de la casa i carrer.
- reconèixer el vostre entorn més proper.
: intervenció 1:
introduir activitats públiques, vinculades al vostre carrer, dins de l’espai de casa vostra.
objectius:
- investigar sobre els conceptes públic-privat dintre de l’àmbit domèstic.
- projectar amb elements no físics (programes, temps, dinàmiques de moviment, etc.).
- començar un projecte a partir de les pre-existències de l’entorn.
|
|
EL CARRER.
: 1 mirada - 4 registres :
Observar carrer de la vostra habitació i escollir un paràmetre per tal de cartografiar-lo mitjançant 4 tipus de registres diferents: text, fotografia, dibuix i maqueta. Cadascun dels registres es treballarà per separat per tal d'extreure'n la màxima càrrega propositiva. Els paràmetres que escolliu poden atendre qualsevol tipus de situació que transcorri en el carrer, sempre filtrats per la vostra experiència.
objectius:
- adonar-se del caràcter projectual d’una cartografia.
- aprofundir en un mateix concepte utilitzant diferents eines de registre.
- formular preguntes a partir de l’observació.
|
|
EL MERCAT COM A ESPAI D’INTERCANVI.
Un cop visitat el carrer des de la vostra habitació, ara us proposem una mirada a una activitat pública que forma part de la vostra quotidianitat: el mercat com a espai d’intercanvi. Us plantegem fer una proposta de re-ubicació temporal d’un nombre de parades del vostre mercat en les localitzacions que detecteu dins de la vostra ciutat o territori. Es treballarà en paral•lel l’estratègia urbana i les possibles materialitzacions del projecte.
objectius:
_aprendre a observar abans que proposar.
_entendre la realitat i les necessitats abans que imposar una idea de canvi.
_entendre les dinàmiques d’ús domèstic en una infraestructura pública.
_adonar-se com una petita intervenció de caràcter domèstic pot afectar una escala urbana més gran així com la quotidianitat dels seus usuaris.
_entendre que el caràcter públic d’un equipament ve definit per la seva activitat i no tant pels límits físics que el delimiten.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
3 |
5 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
25 |
35 |
Taller (arquitectura) |
|
50 |
200 |
250 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als continguts, metodologies i treballs de curs |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral dels treballs realitzats pels propis alumnes. |
Taller (arquitectura) |
El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre. |
Atenció personalitzada |
Orientació personalitzada amb l'alumne dels procesos relacionats amb els treballs del curs. |
Descripció |
Orientació personalitzada amb l'alumne dels procesos relacionats amb els treballs del curs.
Es realitzarà simultàniament en hores de taller o a les hores dedicades a l'atenció de l'alumnat.
Per qualsevol dubte contactar a través de les adreces dels professors:
toni.girones@urv.cat
joaquin.perez@urv.cat
barbara.noguerol@urv.cat
gerard.cuartero@urv.cat
carles.enrich@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
L'alumne presentarà en grup o individualment els exercicis de curs. La participació activa al taller també es tindrà en compte. |
10 |
Taller (arquitectura) |
|
El quadrimestre s'evalua a apartir d'una sèrie d'exercicis plantejats durant el curs a dins del taller. |
90 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: Els projectes que no hagin assolit els objectius del curs es tornaran a entregar refets o ampliats. |
Bàsica |
AUGÉ, Marc, Los no lugares. Espacios del anonimato. , , 1992
ATELIER BOW-BOW, Pet architecture Guide Book, World Photo Press, 2004
COLOMINA, Beatriz, La domesticidad en guerra: 1945-1961, Actar, 2006
DAVIS, Mike, Vida y muerte de las ciudades, ,
CONSTANT, The New Babylon, , 1960
EDWARDS, Blake, EDWARDS, Desayuno con Diamantes, , 1961
EISNER, Will, New York, ,
GEHL, Jan, La humanización del Espacio Urbano, ,
HERTZBERGER, Herman, Lessons for students in architecture, 010 Publishers, 2000
HERTZBERGER, Herman, Space and the Architect, 010 Publishers, 2000
HITCHCOCK, Alfred, La ventana indiscreta, , 1954
KAIR WAIR, Wong, Chunking Express, , 1994
KASSOVITZ, Mathieu, El odio, , 1994
KEROUACK, Jack, On the Road, ,
KERTÉSZ, André, KERTÉSZ, André, Norton, 1971
KOOLHAAS, Rem, Delirius New York, Gustavo Gili, 2004
LANG, Fritz, Metropolis, , 1927
LYNCH, David, Twin Peaks, , 1994
OZU, Yasujiro, Tokyo Story, , 1953
PERAN, Martí, Post-It citiy: ciudades ocasionales, CCCB, 2008
PEREC, George, La vida instrucciones de uso, , 1978
PEREC, George, Especies de espacios, , 1974
ROWE, Colin y KOETTER, Fred, Ciudad Collage, Gustavo Gil, 1981
RUDOFSKY, Bernard, Streets for People. A primer for americans., ,
RUDOFSKY, Bernard, Architecture without architects, MOMA, 1964
SCORSESE, Martin, Toro Salvaje, , 1984
VAN DEN HEUVEL, Dirk, RISSELADA, Max, Alison y Peter Smithson, De la Casa del Futuro a la casa de hoy, Ediciones Polígrafa, 2007
VENTURI, Robert, IZENOUR, Steven i SCOTT BROWN, Denise, Aprendiendo de Las Vegas, Gustavo Gili,
VON TRIER, Lars, Dogville, , 2003
WENDERS, Wim, El Cielo sobre Berlin, , WENDERS, Wim; El Cielo sobre Berlin. 1987
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|