Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A43 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de croquis i avantprojectes. |
| A44 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes bàsics arquitectònics. |
| A46 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans |
| A48 |
Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans. |
| A50 |
Aptitud per suprimir barreres arquitectòniques. |
| A51 |
Aptitud per exercir la crítica arquitectònica. |
| A52 |
Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural. |
| A55 |
Capacitat per redactar projectes d'obra civil. |
| A56 |
Capacitat per dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge. |
| A57 |
Capacitat per aplicar normes i ordenances urbanístiques. |
| A61 |
Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia. |
| A62 |
Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics de vivenda |
| A63 |
Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals. |
| A64 |
Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics. |
| A67 |
Coneixement adequat de les bases de l´arquitectura vernacla |
| A68 |
Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbana. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
| B9 |
Visió espacial |
| B11 |
Habilitat gràfica general |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A43 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A44 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A46 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A48 |
Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
| | A50 |
Coneixement aplicat als projectes de la supressió de barreres arquitectòniques.
| | A51 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A52 |
Resolució del condicionament ambiental passiu en els projectes arquitectònics.
| | A55 |
Realització de projectes d'obra civil.
| | A56 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A57 |
Adequació dels projectes a les normatives urbanístiques i ordenances d'edificació.
| | A61 |
Coneixement dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
| | A62 |
Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
| | A63 |
Coneixement dels principis de l'ecologia, la sostenibilitat, la conservació de recursos energètics i mediambientals i el reciclatge de materials.
| | A64 |
Coneixement de les bases de l'arquitectura vernacla.
| | A67 |
Coneixement de les reglamentacions relatives a l'exercici professional.
| | A68 |
Coneixement de les bases del planejament urbà i l'ordenació territorial.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
| | B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Fa presentacions interessants i convincents
| | B7 |
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
| | B9 |
Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
| | B11 |
Expressa sintèticament les formes i els espais arquitectònics
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Anàlisi del fet urbà: la ciutat i el territori. El paisatge mediterrani: possibilitats d'intervenció. Les ciutats compactes: centre i perifèria. |
Sistemes de representació del paisatge: permanència i transformació. Sistemes de representació de la ciutat compacta: projectar elements residencials. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
10 |
15 |
Sessió Magistral |
|
30 |
10 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
30 |
20 |
50 |
Taller (arquitectura) |
|
60 |
100 |
160 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Les activitats introductòries van vinculades a l'inici de curs i a comentaris sobre aspectes concrets de les pràctiques |
Sessió Magistral |
Les sessions magistrals tracten temes de coneixement general, tant d'aspectes documentals i normatius, que puguin afectar els àmbits objecte de treball, com instrumentals, vinculats a les diverses tècniques necessàries per desenvolupar els treballs |
Presentacions / exposicions |
Les presentacions i exposicions son les sessions on els alumnes exposen públicament l'estat i evolució dels treballs |
Taller (arquitectura) |
El Taller és l'ambit de treball més disciplinar on es comenten els treballs d'anàlisi i de projectes sobre el territori de manera més individualitzada o amb grups reduïts |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
L 'estudi de casos a l'aula ordinària és aquell temps que complementa el Taller on es poden comentar aspectes dels treballs que es fa necessari puntualitzar o ampliar |
Atenció personalitzada |
A més de l'atenció que els espais propis de treball dediquen a cada alumne es possible comentar problemàtiques individuals, bé als professors responsables de grup bé al coordinador |
Descripció |
La planificació i metodologia del curs permeten una atenció prou acurada a l'evolució del treball de cadascun dels alumnes i de les competències que va adquirint durant l'any acadèmic.
Tot i així, els alumnes es poden adreçar als professors de manera indiviudalitzada en els casos d'estudi a l'aula i en les tutories. En aquest cas, caldrà avisar abans per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es obligatòria la presencialitat a les sessions teòriques. Els professors l’avaluaran, ja sigui mitjançant el control d’assistència o el lliurament de treballs específics sobre la matèria. |
15% |
Presentacions / exposicions |
|
S'avalua la capacitat d'expressió i presentació dels treballs i dels coneixements tècnics. Al llarg del curs, algunes de les presentacions impliquen el lliurament dels treballs |
20% |
Taller (arquitectura) |
|
A més del lliurament de final de curs, el treball vinculat al taller s'avalua constantment amb lliuraments parcials |
60% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Durant el quadrimestre es realitzarà un exercici pràctic on s’avaluarà la capacitat de gestió i de treball en equip. |
5% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Andrea Deplazes, Construir la arquitectura, Gustavo Gili, 2010
Peter Hall, Ciudades del mañana: Historia del urbanismo del siglo XX., Ediciones del Serbal, 1996
Joseph Rykwert, La casa de Adán en el paraiso., Gustavo Gili, 1975
Carlos Martí, La s formas de la residencia en la ciudad moderna., Edicions UPC, 2000
Kevin Lynch; Donald Appleyard; John R. Myer, The view from the road., The MIT Press, 1964
Joan Busquets, Cities X lines: a new lens for the urbanistic project., Harvard University, Graduate School of Design, 2006
S i G. Jellicoe, El paisaje del hombre, Gustavo Gili, 1995
Ian L. McHarg, Proyectar con la naturaleza, Gustavo Gili, 2000
Philippe R. Panerai; David Mangin, Proyectar la ciudad., Celeste, 2002
James Hillman, L'anima dei luoghi. Conversazione con Carlo Truppi, Rizzoli, 2004
John Ruskin, Las piedras de Venecia., Colegio >Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 2000
Richard Sennett, Catne y piedra el cuerpo y la ciudad en la civilización occidental., Alianza, 1997
UR: urbanismo revista n. 5/6, El proyecto Urbano I y II., Laboratori d'Urbanisme de Barcelona, 1987-88
altres, El projecte urbà: una experiència docent., Edicions UPC, 1999
Xavier Monteys; Pere Fuertes, Casa collage, Gustavo Gili, 2014
AVV (J. Mozas i A. Fernández; eds), Densidad: nueva vivienda colectiva., a+t Ediciones, 2006
altres, Vivienda europea, AV Monografías. N. 56, 1995
Alessandra Carini (et al.), Housing in Europa, L. Parma, 1978
Enrico Molteni, Alvaro Siza. barrio de la Malagueira,Évora., ETSAV i edicions UPC, 1997
|
El programa general del curs, depenent del tema a treballar,
portarà associada una bibliografia específica que es lliurarà als
alumnes al principi de cada quadrimestre i, eventualment, junt amb els
enunciats de cada exercici. |
Complementària |
Joan Busquets, Barcelona. La construcción urbanística de una ciudad compacta, la primera edició es la versió anglesa: 2005, ultima edicio disponible
Rafael Moneo, Inquietud teórica y estrategia proyectual, Actar, 2004
Xavier Monteys, Casa collage, Gustavo Gili, 2001
Alberto Ferlenga; Sergio Polano, Joze Plecnik, preogetti e cità., Electa, 1990
Romualdo Giurgola, Louis I. Kahn., Gustavo Gili, 1976
Xavier Monteys, La habitación, más allá de la sala de estar., Gustavo Gili, 2014
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
CONSTRUCCIÓ IV/22204114 | INSTAL·LACIONS II/22204123 | HISTÒRIA DE L'ARQUITECTURA III/22204127 | ESTRUCTURES III/22204120 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001 | INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101 | INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102 | DIBUIX ARQUITECTÒNIC II/22204002 | URBANISME I PROJECTES I/22204103 | CONSTRUCCIÓ II/22204112 | CONSTRUCCIÓ I/22204111 | URBANISME I PROJECTES II/22204104 | HISTÒRIA DE L'ARQUITECTURA I/22204126 | ESTRUCTURES I/22204118 | URBANISME I PROJECTES III/22204105 | HISTÒRIA DE L'ARQUITECTURA II/22204128 | CONSTRUCCIÓ III/22204113 | ESTRUCTURES II/22204119 |
|
|
Altres comentaris |
Donada la coincidència dels horaris de les assignatures de projectes, el volum de competències a assolir i la obligatorietat de l'assistència de l'alumne per a ser qualificat en avaluació continuada, no es recomana cursar simultàniament més d'una assignatura d'Urbanisme i Projectes.
També es fa del tot necessari tenir aprovades assignatures instrumentals dels cursos anteriors, com dibuix i tècniques de representació, construcció i instal·lacions, per poder tenir un bon rendiment acadèmic. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|