Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A43 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de croquis i avantprojectes. |
| A44 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes bàsics arquitectònics. |
| A46 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans |
| A48 |
Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans. |
| A50 |
Aptitud per suprimir barreres arquitectòniques. |
| A51 |
Aptitud per exercir la crítica arquitectònica. |
| A52 |
Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural. |
| A55 |
Capacitat per redactar projectes d'obra civil. |
| A56 |
Capacitat per dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge. |
| A57 |
Capacitat per aplicar normes i ordenances urbanístiques. |
| A61 |
Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia. |
| A62 |
Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics de vivenda |
| A63 |
Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals. |
| A64 |
Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics. |
| A67 |
Coneixement adequat de les bases de l´arquitectura vernacla |
| A68 |
Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbana. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT3-G |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A43 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A44 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A46 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A48 |
Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
| | A50 |
Coneixement aplicat als projectes de la supressió de barreres arquitectòniques.
| | A51 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A52 |
Resolució del condicionament ambiental passiu en els projectes arquitectònics.
| | A55 |
Realització de projectes d'obra civil.
| | A56 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A57 |
Adequació dels projectes a les normatives urbanístiques i ordenances d'edificació.
| | A61 |
Coneixement dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
| | A62 |
Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
| | A63 |
Coneixement dels principis de l'ecologia, la sostenibilitat, la conservació de recursos energètics i mediambientals i el reciclatge de materials.
| | A64 |
Coneixement de les bases de l'arquitectura vernacla.
| | A67 |
Coneixement de les reglamentacions relatives a l'exercici professional.
| | A68 |
Coneixement de les bases del planejament urbà i l'ordenació territorial.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT3-G |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Anàlisi del fet urbà: la ciutat i el territori. El paisatge mediterrani: possibilitats d'intervenció. Les ciutats compactes: centre i perifèria. |
Sistemes de representació del paisatge: permanència i transformació. Sistemes de representació de la ciutat compacta: projectar elements residencials. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
5 |
10 |
15 |
Sessió Magistral |
|
30 |
10 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
30 |
20 |
50 |
Taller (arquitectura) |
|
60 |
100 |
160 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Les activitats introductòries van vinculades a l'inici de curs i a comentaris sobre aspectes concrets de les pràctiques |
Sessió Magistral |
Les sessions magistrals tracten temes de coneixement general, tant d'aspectes documentals i normatius, que puguin afectar els àmbits objecte de treball, com instrumentals, vinculats a les diverses tècniques necessàries per desenvolupar els treballs |
Presentacions / exposicions |
Les presentacions i exposicions son les sessions on els alumnes exposen públicament l'estat i evolució dels treballs |
Taller (arquitectura) |
El Taller és l'ambit de treball més disciplinar on es comenten els treballs d'anàlisi i de projectes sobre el territori de manera més individualitzada o amb grups reduïts |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
L 'estudi de casos a l'aula ordinària és aquell temps que complementa el Taller on es poden comentar aspectes dels treballs que es fa necessari puntualitzar o ampliar |
Atenció personalitzada |
A més de l'atenció que els espais propis de treball dediquen a cada alumne es possible comentar problemàtiques individuals, bé als professors responsables de grup bé al coordinador |
descripción |
La planificació i metodologia del curs permeten una atenció prou acurada a l'evolució del treball de cadascun dels alumnes i de les competències que va adquirint durant l'any acadèmic.
Tot i així, els alumnes es poden adreçar als professors de manera indiviudalitzada en els casos d'estudi a l'aula i en les tutories. En aquest cas, caldrà avisar abans per correu electrònic. A l’espai Moodle de l'assignatura hi ha un apartat amb els enllaços a sales virtuals de Microsoft Teams. Al taulell d'avisos i notícies es deixen missatges amb horaris concrets on es farà atenció personalitzada, que també pot ser sol·licitada pels alumnes via correu electrònic. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es obligatòria la presencialitat a les sessions teòriques. Els professors l’avaluaran, ja sigui mitjançant el control d’assistència o el lliurament de treballs específics sobre la matèria. |
15% |
Presentacions / exposicions |
|
S'avalua la capacitat d'expressió i presentació dels treballs i dels coneixements tècnics. Al llarg del curs, algunes de les presentacions impliquen el lliurament dels treballs |
20% |
Taller (arquitectura) |
|
A més del lliurament de final de curs, el treball vinculat al taller s'avalua constantment amb lliuraments parcials |
60% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Durant el quadrimestre es realitzarà un exercici pràctic on s’avaluarà la capacitat de gestió i de treball en equip. |
5% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
|
Bàsica |
Andrea Deplazes, Construir la arquitectura, Gustavo Gili, 2010
Peter Hall, Ciudades del mañana: Historia del urbanismo del siglo XX., Ediciones del Serbal, 1996
Joseph Rykwert, La casa de Adán en el paraiso., Gustavo Gili, 1975
Carlos Martí, La s formas de la residencia en la ciudad moderna., Edicions UPC, 2000
Kevin Lynch; Donald Appleyard; John R. Myer, The view from the road., The MIT Press, 1964
Joan Busquets, Cities X lines: a new lens for the urbanistic project., Harvard University, Graduate School of Design, 2006
S i G. Jellicoe, El paisaje del hombre, Gustavo Gili, 1995
Ian L. McHarg, Proyectar con la naturaleza, Gustavo Gili, 2000
Philippe R. Panerai; David Mangin, Proyectar la ciudad., Celeste, 2002
James Hillman, L'anima dei luoghi. Conversazione con Carlo Truppi, Rizzoli, 2004
John Ruskin, Las piedras de Venecia., Colegio >Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 2000
Richard Sennett, Catne y piedra el cuerpo y la ciudad en la civilización occidental., Alianza, 1997
UR: urbanismo revista n. 5/6, El proyecto Urbano I y II., Laboratori d'Urbanisme de Barcelona, 1987-88
altres, El projecte urbà: una experiència docent., Edicions UPC, 1999
Xavier Monteys; Pere Fuertes, Casa collage, Gustavo Gili, 2014
AVV (J. Mozas i A. Fernández; eds), Densidad: nueva vivienda colectiva., a+t Ediciones, 2006
altres, Vivienda europea, AV Monografías. N. 56, 1995
Alessandra Carini (et al.), Housing in Europa, L. Parma, 1978
Enrico Molteni, Alvaro Siza. barrio de la Malagueira,Évora., ETSAV i edicions UPC, 1997
|
El programa general del curs, depenent del tema a treballar,
portarà associada una bibliografia específica que es lliurarà als
alumnes al principi de cada quadrimestre i, eventualment, junt amb els
enunciats de cada exercici. |
Complementària |
Joan Busquets, Barcelona. La construcción urbanística de una ciudad compacta, la primera edició es la versió anglesa: 2005, ultima edicio disponible
Rafael Moneo, Inquietud teórica y estrategia proyectual, Actar, 2004
Xavier Monteys, Casa collage, Gustavo Gili, 2001
Alberto Ferlenga; Sergio Polano, Joze Plecnik, preogetti e cità., Electa, 1990
Romualdo Giurgola, Louis I. Kahn., Gustavo Gili, 1976
Xavier Monteys, La habitación, más allá de la sala de estar., Gustavo Gili, 2014
|
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
CONSTRUCCIÓ IV/22204114 | INSTAL·LACIONS II/22204123 | HISTÒRIA DE L'ARQUITECTURA III/22204127 | ESTRUCTURES III/22204120 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001 | INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101 | INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102 | DIBUIX ARQUITECTÒNIC II/22204002 | URBANISME I PROJECTES I/22204103 | CONSTRUCCIÓ II/22204112 | CONSTRUCCIÓ I/22204111 | URBANISME I PROJECTES II/22204104 | HISTÒRIA DE L'ARQUITECTURA I/22204126 | ESTRUCTURES I/22204118 | URBANISME I PROJECTES III/22204105 | HISTÒRIA DE L'ARQUITECTURA II/22204128 | CONSTRUCCIÓ III/22204113 | ESTRUCTURES II/22204119 |
|
|
Otros comentarios |
Donada la coincidència dels horaris de les assignatures de projectes, el volum de competències a assolir i la obligatorietat de l'assistència de l'alumne per a ser qualificat en avaluació continuada, no es recomana cursar simultàniament més d'una assignatura d'Urbanisme i Projectes.
També es fa del tot necessari tenir aprovades assignatures instrumentals dels cursos anteriors, com dibuix i tècniques de representació, construcció i instal·lacions, per poder tenir un bon rendiment acadèmic. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|