DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) CONSTRUCCIÓ IV Codi 22204114
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
COLL PLA, SERGIO
Adreça electrònica agusti.costa@urv.cat
sergio.coll@urv.cat
jordi.queral@urv.cat
Professors/es
COSTA JOVER, AGUSTI
COLL PLA, SERGIO
QUERAL LLABERIA, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Construcció IV està encaminada a facilitar a l'alumne els coneixements bàsics sobre els sistemes estructurals més habituals en la construcció i les eines per a aplicar-los al projecte, al mateix temps que el coneixement general d'altres sistemes menys utilitzats. El programa es divideix en dues parts: L'estructura pròpiament dita i els sistemes de fonamentació i contenció de terres. Aquests coneixements s'imparteixen des de varies vessants: Les característiques del sistema, el comportament, el dimensionat previ al càlcul estructural i el disseny dels elements i unions.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A15 Aptitud per concebre, calcular, dissenyar, integrar en edificis i conjunts urbans i executar estructures d'edificació
 A17 Aptitud per concebre, calcular, dissenyar, integrar en edificis i conjunts urbans sistemes de tancament, coberta i altres obra gruixuda
 A18 Aptitud per concebre, calcular, dissenyar, integrar en edificis i conjunts urbans solucions de fonamentació
 A21 Aptitud per aplicar les normes tècniques i constructives.
 A32 Coneixement adequat de les qualitats plàstiques, elàstiques i de resistència dels materials d'obra pesada.
 A33 Coneixement adequat dels sistemes constructius convencionals i la seva patologia.
 A35 Coneixement adequat dels sistemes constructius industrialitzats.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Arquitectura.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A15 Projectar edificis i conjunts urbans integrant el disseny i càlcul dels sistemes constructius de divisió interior, fusteria, escales i altra obra acabada; els sistemes de tancament, coberta i altra obra gruixuda i les solucions de fonamentació.
 A17 Projectar edificis i conjunts urbans integrant el disseny i càlcul dels sistemes constructius de divisió interior, fusteria, escales i altra obra acabada; els sistemes de tancament, coberta i altra obra gruixuda i les solucions de fonamentació.
 A18 Projectar edificis i conjunts urbans integrant el disseny i càlcul dels sistemes constructius de divisió interior, fusteria, escales i altra obra acabada; els sistemes de tancament, coberta i altra obra gruixuda i les solucions de fonamentació.
 A21 Coneixement aplicat de les normes tècniques i constructives
 A32 Coneixement de les característiques físiques i químiques dels materials de construcció, els procediments de producció, les aplicacions i les patologies.
 A33 Coneixement dels sistemes constructius convencionals i industrialitzats i les seves patologies.
 A35 Coneixement aplicat al projecte d'execució dels detalls constructius.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B2 Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B3 Té en compte a qui i com afecta la innovació
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
 B8 Estableix objectius clars pel projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Conceptes bàsics: estabilitat, esveltesa i resistència. 1.1. Conceptes bàsics de comportament.
1.2. Relació amb el CTE-SE1
Tema 2. Els estats de servei de l'edificació 2.1. Conceptes básics
2.2. Relació amb el CTE-SE2
Tema 3. Accions en l'edificació. 3.1. Conceptes bàsics de accions en l'edificació
3.2. Relació amb el CTE-SE-AE
Tema 4. Definició constructiva de les diferents tipologies estructurals horitzontals 4.1. Tipologies estructurals.
4.2. Forjats de fusta.
4.3. Comprovació i execució de forjats de fusta.
4.4. Forjats de formigó.
4.5. Dimensionament i execució de forjats de formigó.
Tema 5. Definició constructiva de les diferents tipologies estructurals verticals 5.1 Conceptes bàsics del mur tradicional.
5.2 Conceptes bàsics del mur actual.
5.3 Comprovació i execució dels murs d'obra de fàbrica.
Tema 6. Definició constructiva dels nusos i definició de detalls constructius. 6.1 Conceptes bàsics dels diferents punts d'unió entre estructures.
6.2 Definició de detalls constructius relacionats amb l'estructura.
Tema 7. Definició constructiva del terreny i de la fonamentació. 7.1 Seguretat estructural en fonamentació DB-SE-C.3. Estudi geotècnic.
7.2 Seguritat estructural en fonamentació DB-SE-C.4. Fonamentacions directes.
7.3 Seguritat estructural en fonamentació DB-SE-C.5. Fonamentacions profundes.
7.4 Seguritat estructural en fonamentació DB-SE-C.6. Elements de contenció.
7.5 Seguritat estructural en fonamentació DB-SE-C.7, 8 i 9. Elements de contenció, millora del terreny i ancoratges.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A17
A32
B7
C2
C4
2 1 3
Sessió Magistral
A15
A18
A21
A32
A33
A35
B1
B2
24 37.5 61.5
Treballs
A15
A18
A21
B1
B2
B3
B4
B6
B8
C3
C4
23 36 59
Atenció personalitzada
B1
B4
C3
17.5 5 22.5
 
Proves pràctiques
A15
A18
A21
A33
A35
B2
C4
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries 1. Presentació del curs. Descripció de les formes de treball i d'avaluació. Presentació del programa de matèries.
2. Verificació dels coneixements de l'alumnat en relació a matèries relacionades amb l'assignatura (test i preguntes curtes).
3. Desenvolupament d'un exercici on s'apliquen conceptes bàsics.
Sessió Magistral 1. Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Orientació a l'alumnat per a la resolució dels treballs de curs, en el que s'aplicarà els coneixements impartits en les classes magistrals. Lliurament del treball en fases per a garantir el seguiment i garantir la correcta evolució.
Atenció personalitzada Atenció als alumnes en temps no lectiu per a resoldre qualsevol dubte en relació a l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada té com a objectiu tenir un contacte directe amb cada alumne per tal de resoldre els dubtes o problemes que tingui de qualsevol aspecte de l'assignatura (contingut, treballs, evolució personal, ...) o bé per tal d'orientar-lo en la resolució dels treballs pràctics. Josep.lluisg@urv.cat Sergio.coll@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A17
A32
B7
C2
C4
L'avaluació consistirà en la entrega d'un treball pràctic desenvolupat a classe on l'alumne posarà en pràctica els conceptes bàsics de l'assignatura. Equivaldrà a un 10% de la qualificació total
Treballs
A15
A18
A21
B1
B2
B3
B4
B6
B8
C3
C4
El treballs consistirà en el disseny i predimensionat dels elements estructurals d'una edificació. Equivaldrà al 30% de la qualificació total
Proves pràctiques
A15
A18
A21
A33
A35
B2
C4
Durant el curs es realitzaran dues proves per a l'avaluació continuada de l'alumne amb preguntes conceptuals i exercicis cuts de càlcul sobre el temari impartit. Cadascun equival a un 30% de la qualificació final (total 60%)
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria s'avaluarà només les parts suspeses.


Fonts d'informació

Bàsica Gonzàlez Moreno-Navarro, José Luís i altres, Les claus per a construïr l'arquitectura, Editorial Gustavo Gili, Barcelona, 1997
Mañà i Reixach, Fructuós, El gros de l'obra, Edicions UPC, Barcelona, 2000
Desplazes, Andrea, Materials, processes, structures, Ed. Birkhäuser, 2005
Paricio Ansuategui, Ignacio, La construcció de l'arquitectura: La composició, l'estructura, Institut de Tecnologia de la Construcció de Catalunya, Barcelona, 1995-96
, Código Técnico de la Edificación. Documento básico SE "Seguridad estructural", Ministerio de Fomento, Madrid, 2006
, Código Técnico de la Edificación. Documento básico SI "Seguridad en caso de incendio", Ministerio de Fomento, Madrid, 2006

Complementària , Diccionari visual de la construcció, Gemeralitat de Catalunya, Barcelona, 2000
Diaz Gómez, Cèsar, Diccionari de patologia i manteniment d'edificis, Edicions UPC, Barcelona, 2004

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MATEMÀTIQUES II/22204009
MATEMÀTIQUES I/22204010
FÍSICA/22204007
CONSTRUCCIÓ II/22204112
CONSTRUCCIÓ I/22204111
ESTRUCTURES I/22204118
CONSTRUCCIÓ III/22204113
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent