DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) CONSTRUCCIÓ V Codi 22204115
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
SOCÍAS JULBE, PERE
Adreça electrònica pere.socias@urv.cat
sergio.coll@urv.cat
Professors/es
SOCÍAS JULBE, PERE
COLL PLA, SERGIO
Web
Descripció general i informació rellevant Donar eines al alumne per definir constructivament tots els elements bàsics per la construcció d'un edifici. Conèixer i reconèixer diferents sistemes constructius en cobertes, façanes, fonaments i tanacaments i divisòries interiors. Facilitar un ventall de diferents materials per saber com utilitzar-los en cada sistema constructiu. Escollir un projecte propi i definir-lo completament com un projecte bàsic i executiu amb tots els seus detalls constructius per poder entendre i construir el projecte. Introduir a l'alumne en el món real de la professió anant a visites d'obra per identificar i compendre els elements exposats i explicats durant el curs.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16 Aptitud per concebre, calcular, dissenyar, integrar en edificis i conjunts urbans sistemes de divisió interior, fusteria, escales i altres obra acabada
 A17 Aptitud per concebre, calcular, dissenyar, integrar en edificis i conjunts urbans sistemes de tancament, coberta i altres obra gruixuda
 A21 Aptitud per aplicar les normes tècniques i constructives.
 A32 Coneixement adequat de les qualitats plàstiques, elàstiques i de resistència dels materials d'obra pesada.
 A33 Coneixement adequat dels sistemes constructius convencionals i la seva patologia.
 A35 Coneixement adequat dels sistemes constructius industrialitzats.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Arquitectura.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16 Projectar edificis i conjunts urbans integrant el disseny i càlcul dels sistemes constructius de divisió interior, fusteria, escales i altra obra acabada; els sistemes de tancament, coberta i altra obra gruixuda i les solucions de fonamentació.
 A17 Projectar edificis i conjunts urbans integrant el disseny i càlcul dels sistemes constructius de divisió interior, fusteria, escales i altra obra acabada; els sistemes de tancament, coberta i altra obra gruixuda i les solucions de fonamentació.
 A21 Coneixement aplicat de les normes tècniques i constructives
 A32 Coneixement de les característiques físiques i químiques dels materials de construcció, els procediments de producció, les aplicacions i les patologies.
 A33 Coneixement aplicat al projecte d'execució dels detalls constructius.
 A35 Coneixement aplicat al projecte d'execució dels detalls constructius.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B2 Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B3 Té en compte a qui i com afecta la innovació
 B4 Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
 B8 Estableix objectius clars pel projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tancaments i divisories interiors Revestiments
Paviments
Cel-ras
Tipus
Elecció dels sistemes
Definició
Avantatges i inconvenients
Cobertes Tipus de coberta
Elecció dels sistemes
Definició
Avantatges i inconvenients
Façanes Tipus de façana i encontre amb el terreny
Elecció dels sistemes
Definició
Avantatges i inconvenients

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
1 0 1
Sessió Magistral
A16
A17
A21
A32
A33
A35
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B8
C2
C3
C4
26 0 26
Pràctiques de camp/sortides
A16
A17
A21
A32
A33
A35
B1
B7
B8
8 0 8
Taller (arquitectura)
A16
A17
A21
A32
A33
A35
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B8
C2
C3
C4
61 44 105
Atenció personalitzada
2 0 2
Esdeveniments científics i/o divulgatius
B1
B3
B8
C2
C3
4 0 4
 
Proves mixtes
A16
A17
A21
A32
A33
A35
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B8
C2
C3
C4
3.5 0 3.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del desenvolupament de la assignatura, bibliografia, elecció dels treballs i explicació del desenvolupament del mateix.
Sessió Magistral Explicació de la teoria que figura el programa de l'assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Visites d'obra
Taller (arquitectura) Desenvolupament d'un treball per grups petits d'un projecte bàsic i executiu amb tota la documentació pertinent, essent el eix principal els detalls constructius.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes generals.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Xerrades, conferències a classe per professionals experts d'alguns continguts de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
La atenció personalitzada en la assignatura es planteja davant les correccions del treball tant en horari lectiu com no lectiu segons necessitat de l'alumne i disponibilitat del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
A16
A17
A21
A32
A33
A35
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B8
C2
C3
C4
Per poder fer mitja amb el treball la nota del examen haurà de ser igual o superior a un 4,5.
Hi haurà un examen que constarà de diferents parts:

De desenvolupament, preguntes teoriques del programa de la assignatura donat a les classes magistrals i presentacions o exposicions. 15%

Pràctiques, dibuixar a escala detalls constructius del treball o del programa de la assignatura donat a les classes magistrals i presentacions o exposicions. 35%

Part oral sobre tots els continguts donats a la assignatura. 10%
60%
Altres  

El treball que es desenvoluparà durant el curs servirà per fer mitja amb l'examen explicat abans. Es la metodologia de Tallers.

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Pels qui no hagin superat l'assignatura en la primera convocatoria tindran una segona oportunitat aquest cop només en una prova mixta en format examen que constarà:

D'una part de desenvolupament, preguntes teòriques del programa de l'assignatura donat a les classes magistrals i presentacions o exposicions. 35%

D'una part pràctiques, dibuixar a escala detalls constructius del treball o del programa de la assignatura donat a les classes magistrals i presentacions o exposicions. 65%

En aquesta segona convocatòria la nota del treball fet durant el curs no es tindrà en compte. La nota d'aquest examen serà el resultat final.


Fonts d'informació

Bàsica Varios, Tratado de construccion. Sistemas, Munilla- Lería, Madrid setembre del 2001
Miquel Fullana, Diccionari de l'art i dels oficis de la construcció, Moll, Palma de Mallorca, gener 2005
Varios, Tratado de construccion. Fachadas y cubiertas, Munilla-Lería, Madrid Març del 2003
Van Nostrand Reinhold, Diccionari visual de arquitectura, Gustavo Gili G.G, Barcelona any 2000
Varios arquitectos, Manual de cerramiento opacos, Consejo superior de colegios de españa, Madrid any 2006
David Phillips/Megumi Yamashita, El detalle en la arquitectura contemporánea de hormigón., Blume, barcelona 2012
Virginia Mcleod, El detalle en la arquitectura contemporánea de madera., Blume, Barcelona 2010
Francisco Alcalde Pecero, Banco de detalles arquitectónicos, Marsay ediciones , Sevilla 2003
Peter Beinhauer, Atlas de detalles constructivos, Gustavo Gili G.G, Barcelona 2006
, Detail, Reed Business Information,
, dda, Munilla- Lería,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
AMIDAMENTS I PRESSUPOSTOS/22204132

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CONSTRUCCIÓ II/22204112
CONSTRUCCIÓ I/22204111
INSTAL·LACIONS I/22204122
CONSTRUCCIÓ IV/22204114
INSTAL·LACIONS II/22204123
CONSTRUCCIÓ III/22204113
INSTAL·LACIONS III/22204124
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent