DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PATOLOGIES I REHABILITACIÓ Codi 22204117
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Cinquè 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
COSTA JOVER, AGUSTI
COLL PLA, SERGIO
Adreça electrònica agusti.costa@urv.cat
jordi.queral@urv.cat
Professors/es
COSTA JOVER, AGUSTI
QUERAL LLABERIA, JORDI
Web http://www.moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura desenvolupa el coneixement sobre patologies constructives, diagnosi, i tècniques d'intervenció.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A21 Aptitud per aplicar les normes tècniques i constructives.
 A22 Aptitud per conservar les estructures d'edificació, la fonamentació i obra civil.
 A23 Aptitud per conservar l'obra acabada
 A25 Capacitat per conservar l'obra gruixuda.
 A33 Coneixement adequat dels sistemes constructius convencionals i la seva patologia.
 A34 Coneixement adequat de les característiques físiques i químiques, els procediments de producció, la patologia i l'ús dels materials de construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Arquitectura.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A21 Coneixement aplicat de les normes tècniques i constructives
 A22 Coneixement de les patologies de la construcció i dels mètodes i tècniques constructives d'aplicació a la conservació, restauració i rehabilitació, en l'edificació i obra civil, de fonamentacions, estructures, obra gruixuda i obra acabada.
 A23 Coneixement de les patologies de la construcció i dels mètodes i tècniques constructives d'aplicació a la conservació, restauració i rehabilitació, en l'edificació i obra civil, de fonamentacions, estructures, obra gruixuda i obra acabada.
 A25 Coneixement de les patologies de la construcció i dels mètodes i tècniques constructives d'aplicació a la conservació, restauració i rehabilitació, en l'edificació i obra civil, de fonamentacions, estructures, obra gruixuda i obra acabada.
 A33 Coneixement dels sistemes constructius convencionals i industrialitzats i les seves patologies.
 A34 Coneixement de les patologies de la construcció i dels mètodes i tècniques constructives d'aplicació a la conservació, restauració i rehabilitació, en l'edificació i obra civil, de fonamentacions, estructures, obra gruixuda i obra acabada.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
 B2 Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Troba nous mètodes per fer les coses
 B4 Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
 B8 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. La patologia en la construcció 1.1. Definició i conceptes generals
1.2. Principis bàsics. Anàlisi dels elements constructius
1.3. Trencament de materials.
2. Sistemes i tècniques constructives tradicionals 2.1. Mecànica de les fàbriques, arcs i cúpules. Mecanismes de col·lapse
2.2. sistemes tradicionals
2.3. L'arquitectura culta. Sistemes constructius de transmissió vertical
2.4. L'arquitectura culta. Sistemes constructius de transmissió horitzontal
3. El diagnòstic en la construcció 3.1. el diagnòstic
3.2. Verificació constructiva. L'estat actual
3.3. Verificació constructiva. Assaigs i la seva avaluació
4. Reparacions estructurals 4.1. Patologia de fonaments
4.2. Recalç de fonaments
4.3. Patologies de fàbriques
4.4. Murs de fàbriques
4.5. Murs i voltes de fàbrica. Tècniques de reforç
4.6. Patologies en la fusta. Tècniques d'intervenció
4.7. Patologies del formigó. Tècniques d'intervenció
4.8 Reparació de forjats
5. Humitats i aïllaments 5.1. Introducció
5.2 La humitat en la construcció. Reparacions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A25
A33
A34
35 30 65
Treballs
A21
A22
A23
A25
A33
A34
B1
B2
B3
B4
B7
B8
C2
C3
3 50 53
Taller (arquitectura)
A25
A33
B3
C2
C3
16 0 16
Presentacions / exposicions
B6
C4
4 4 8
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
A33
A34
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Taller (arquitectura) Es fa un seguiment a l'aula en sessions presencials dels projectes pràctics i requereixen una dedicació complementària dels estudiants per al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Atenció personalitzada Complementàriament a l'horari de classes, puntualment l'alumne podrà contactar amb el professorat per rebre atenció personalitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà contactar amb els professors responsables per mitjà de les corresponents direccions de correu electrònic: Dr. Josep Lluís i Ginovart: josep.lluisg@urv.cat Sr. Agustí Costa: agusti.costa@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A21
A22
A23
A25
A33
A34
B1
B2
B3
B4
B7
B8
C2
C3
Desenvolupament d'un treball individual i un treball col·lectiu 60%
Presentacions / exposicions
B6
C4
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). 5%
Proves objectives de preguntes curtes
A33
A34
Prova escrita que inclou preguntes directes sobre el temari de l'assignatura 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants que no aprovin per curs podran realitzar una prova escrita en segona convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica LLUIS I GINOVART, Josep, Thesaurus architecturae ; 1, , Reus, 2011
LLUIS I GINOVART, Josep, Thesaurus architecturae ; 2, , Reus, 2012
LLUIS I GINOVART, Josep, Thesaurus architecturae ; 3, , Reus, 2013

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent