DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TEORIA DE L'ARQUITECTURA Codi 22204129
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
DE SOLA-MORALES SERRA, PAU
Adreça electrònica pau.desolamorales@urv.cat
Professors/es
DE SOLA-MORALES SERRA, PAU
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a les idees teòriques que han acompanyat a l’arquitectura, en particular, i a la producció cultural, en general, durant el segle XX.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A51 Aptitud per exercir la crítica arquitectònica.
 A65 Coneixement adequat de l'estètica i la teoria i història dels bells arts i els arts aplicats.
 A66 Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A51 Coneixement de la teoria de l'arquitectura, fonaments d'estètica i anàlisi crítica de l'arquitectura moderna i contemporània.
 A65 Coneixement de la teoria de l'arquitectura, fonaments d'estètica i anàlisi crítica de l'arquitectura moderna i contemporània.
 A66 Coneixement de la teoria de l'arquitectura, fonaments d'estètica i anàlisi crítica de l'arquitectura moderna i contemporània.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
0.- Introducció 01_ La teoria com a pràctica de mediació.
A.- La fi del Projecte Modern 02_ Reificació, commodificació i alienació a la Metrópoli contemporànea.
03_ La cultura de masses. La teoría crítica. Introducció al pensament marxista.
04_ La critica de la Modernitat.
05_ El punt final de la Modernitat: Manfredo Tafuri
B.- El paradigma del llenguatge 06_ Estructuralisme i Post-estructuralisme
07 El grau zero de l’Arquitectura. L’autonomia de l’obra d’art. Linguística i gramática. Algorítmica.
08_ La Tendenza. L’Arquitectura de resistència.
09_ Neo-historicisme. Arquitectura Pop.
C.- El postmodernisme 10_ Postmodernisme. Arquitectura corporativa.
11_ Arquitectura i deconstrucció
12_ Arquitectura i complexitat.
13_ L’arquitectura de la globalització
14_ Arquitectura débil

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C1
1 0 1
Sessió Magistral
A51
A65
A66
C1
24 0 24
Seminaris
A51
A65
A66
C1
C3
C4
12 0 12
Estudis previs
A65
A66
1 30 31
Atenció personalitzada
A51
A65
A66
5 0 5
 
Proves objectives de preguntes curtes
B3
C1
C2
C3
1 10 11
Proves de desenvolupament
A51
A65
A66
B3
B4
B6
C1
C2
C3
C4
1 15 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut del curs, dels objectius, mecànica de les proves, etc. Explicació de les lectures.
Sessió Magistral Classe magistral on el professor desenvoluparà un tema del programa i, evenyualment, introduïrà alguns conceptes per tal de fer més entenedores les lectures
Seminaris Discussió en grups reduïts del contingut de les lectures. Preparació del treball final del curs.
Estudis previs Lectures preparatòries d'alguns texts (1 per setmana) que complementaran els temes de les sessions magistrals. Redacció d'un breu resum de uns pocs paràgrafs del text llegit.
Atenció personalitzada Atenció de manera individualitzada dels problemes que puguin aparèixer durant el curs amb el temari i la realització dels treballs.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció de manera individualitzada dels problemes que puguin aparèixer durant el curs amb el temari i la realització dels treballs. Horari de atenció: Dimecres de 15 a 16h (amb cita prèvia) o durant les sessions tutoritzades

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A51
A65
A66
B3
B4
B6
C1
C2
C3
C4
Elaboració de un treball escrit de crítica arquitectònica i/o cultural. Aquest treball s'ha d'integrar en un projecte de grup. Amb la guia del professor. Extensió min: 12.000 cràcters. 50
Proves objectives de preguntes curtes
B3
C1
C2
C3
Resposta setmanal d'un breu qüestionari online (Moodle) sobre els temes tractats a classe durant la setmana i sobre la lectures obligatòries. 40
Altres  

Participació activa a la discussió a classe i al seminari. Bona actitud envers el treball en grup (lideratge, iniciativa); etc.

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquest curs ofereix docència alternativa als estuidiants de ESTÈTICA (de llicenciatura d'arquitectura. L'assignatura és en anglés en la seva totalitat. La segona convocatòria consisteix en (1) desenvolupar un treball escrit de crítica (12.000 caràcters), similar al de la avaluació contínua, previ acord amb el professor; i (2) una prova oral (20min.) sobre tot el temari del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Reificació, commodificació ialienació a la Metrópoli contemporànea.

Georg Simmel:"La Metrópolis y vida mental", en Bifurcaciones [online]. núm. 4,primavera 2005. URL: http://www.bifurcaciones.cl/004/reserva.htm [fecha deconsulta: 30 de julio de 2007] .

La cultura de masses. La teoríacrítica. Introducció al pensament marxista.

Theodor W.Adorno: “Sobre el carácter fetichista en la música y la regresión del oído”. Disonancias,cap. 1. Madrid: Rialp (1966)

La critica de la Modernitat.

Jürgen Habermas:“La Modernidad, un proyecto incompleto”. En Hal Foster (ed.): LaPosmodernidad. Barcelona: Kairós (1998).

El punt final de la Modernitat: Manfredo Tafuri

Manfredo Tafuri:“Para una crítica de la Ideología arquitectónica”. En Tafuri et al.: De laVanguardia a la Metrópoli: Crítica radical a la Arquitectura. Barcelona:Gustavo Gili (1972).

Estructuralisme i Post-estructuralisme

Roland Barthes: “Elmito, hoy”. Mitologías. Madrid: Siglo XXI de España. (2000)

Charles Jencks,George Baird (eds.): El significadoen arquitectura . Madrid: Blume (1976).

El grau zero de l’Arquitectura.L’autonomia de l’obra d’art. Linguística i gramática. Algorítmica.

Peter Eisenman:“El fin del clásico: el fin del comienzo, el fin del fin “, Arquitecturas Bis 48, 3/1984

La Tendenza. L’Arquitectura de resistència

Aldo Rossi: Laarquitectura de la ciudad. GG: Barcelona (1971)

Neo-historicisme. Arquitectura Pop

Robert Venturi, Steven Izenour, Denise Scott Brown: "Algunasdefiniciones según el método comparativo". Aprendiendo de lasVegas. Gustavo Gili: Barcelona (1982).

Denise ScottBrown: “Aprendiendo del Pop”. Colección GGmínima. GG: Barcelona (2006)

Postmodernisme. Arquitecturacorporativa.

Frederic Jameson:Posmodernismo, o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona:Paidós (1991).

Arquitectura i deconstrucció

Philip Johnson, Mark Wigley: Arquitectura deconstructivista. Barcelona : Gustavo Gili (1988)

Arquitectura i complexitat.

Edgar Morin: “Elparadigma de la complejidad”. En I ntroducción alpensamiento complejo . Gedisa: Barcelona (1995)

L’arquitectura de la globalització

Marc Augé: “Delos lugares a los no-lugares”, Capítulo 3 de: Los no-lugares: Espacios delanonimato. Gedisa: Barcelona (2000).

Arquitectura débil

Ignasi Solà-Morales: “Arquitectura débil”. En I. Solà-Morales: Diferencias. GG:Barcelona (2003)

Complementària

Introducció. Resum del curs. Lateoria com a pràctica de mediació.

Neil Leach (ed.):Rethinking Architecture: a reader in cultural theory . Routledge (1997).

Michael K. Hays,(ed.), Architectural Theory since 1968. Cambridge, MA,MIT Press (1998). Introducció.

Terry E agelton:The significance of Theory. Oxford:Blacwell (1990)

Reificació, commodificació ialienació a la Metrópoli contemporànea.

Walter Benjamin:“ Sobre algunos motivos enBaudelaire”. Iluminaciones 1. Imaginación y sociedad. Madrid: Taurus(1998).

Massimo Cacciari:“Dialéctica de lo negativo en la época de la Metópoli”. De la Vanguardia a la Metrópoli: Críticaradical a la Arquitectura . Barcelona: Gustavo Gili (1972).

La cultura de masses. La teoríacrítica. Introducció al pensament marxista.

Walter Benjamin:“La obra de arte en la era de la reproductibilidad técnica”. Discursosinterrumpidos I. Taurus (1973).

György Lukács:“La cosificación y la conciencia del proletariado”, sección 1. En Historia yconsciencia de clase. Obras Completas, vol III, Ed. Grijalbo (1985).

La critica de la Modernitat.

Max Horkheimer yTheodor W. Adorno: Dialéctica de la Ilustración. Barcelona : Círculo deLectores (1999).

El punt final de la Modernitat: Manfredo Tafuri

M. Tafuri: Architectureand Utopia: design and capitalisty development. Cambridge: MIT Press(1976).

Tomàs Llorens: “ManfredoTafuri: Neovanguardia e historia”.

Llorens, Tomás: ManfredoTafuri : neovanguardia e historia. Monografía 1.1. Cátedra de Composición. Valencia: Escuela Técnica Superior de Arquitectura, 1983.

IgnasiSolà-Morales: “Más allá de la crítica radical. Manfredo Tafuri y laarquitectura contemporánea. ” en Inscripciones. Cap 15.

Cacciari,Massimo: “Dialéctica de lo negativo en la era de la metrópoli”. En Tafuri et al.: De la Vanguardia a laMetrópoli: Crítica radical a la Arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili(1972).

Ignasi Solà-Morales(ed.). “Being Manfredo Tafuri: Wickedness, Anxiety, Disenchantment ». ANY , no. 25-26 (febrruary 2000).

Número especial de Casabella , no. 619-620(jan.-feb. 1995).

Estructuralisme i Post-estructuralisme

Ferdinand deSaussure: Curso de lingüística general. Barcelona: Planeta-Agostini (1985).

Umberto Eco. Laestructura ausente.

El grau zero de l’Arquitectura.L’autonomia de l’obra d’art. Linguística i gramática. Algorítmica.

Peter Eisenman : " Post-funcionalismo ",Arquitecturas Bis, nº 22, pp. 6-12, Barcelona, mayo, 1978.

Gandelsonas, Mario. "Neo-Functionalismo: After ModernArchitecture." Arquitecturas/Bis 22 (1978): 3-6.

Roland Barthes:Le degré zero de l’écriture

La Tendenza. L’Arquitectura de resistència

IgnasiSolà-Morales: “Tendenza: Neoracionalismo Y Figuración” en Inscripciones.Gustavo Gili (2003).

Kenneth Frampton:“Hacia un regionalismo crítico: seis puntos para una arquitectura deresistencia”. En Hal Foster (ed.):La Posmodernidad. Barcelona: Kairós (1998).

Neo-historicisme. Arquitectura Pop

Charles Jencks : Post-Modernism:the new classicism in art and architecture. Academy Editions, 1987

Charles Jencks : El Lenguaje de la arquitectura posmoderna. GG,1984

Charles Jencks : Whatis Post-modernism? Academy Editions, 1987

Postmodernisme. Arquitecturacorporativa.

François Lyotard:La condición Posmoderna. Mádrid: Cátedra (1987).

Arquitectura i deconstrucció

Mark Wigley: The Architecture of Deconstruction:Derrida's Haunt . The MIT Press (1995).

Arquitectura i complexitat.

George P. Landow:Hypertext 2.0. Baltimore: Johns Hopkins University Press (1997)

Gilles Deleuze“Rizomatic”. Introducción a Mil mesetas : capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos:Valencia (1997).

L’arquitectura de la globalització

Saskia Sassen

Henri Lefevre Theproduction of space

Edward Soja

Arquitectura débil

Gianni Vattimo:“El pensamiento débil”. En El pensamiento débil. Cátedra: Madrid (1988)

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatura en anglès.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent