Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A56 |
Capacitat per dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge. |
| A58 |
Capacitat per elaborar estudis mediambientals, paisatgístics i de correcció d'impactes ambientals |
| A63 |
Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A56 |
Realitzar projectes territorials sobre temes de paisatge
| | A58 |
Realitzar projectes territorials sobre temes de paisatge
Analitzar de manera avançada el marc físic i cultural del paisatge
| | A63 |
Analitzar de manera avançada el marc físic i cultural del paisatge
Realitzar projectes territorials sobre temes de paisatge
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B7 |
Coneix el concepte de desenvolupament sostenibilista
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Fonamenta la seva descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos legals i econòmics en l’ àrea on es desenvolupa el projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Els objectius del projecte aconsegueixen involucrar a l’ equip
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’ execució del projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
0- Introducció |
a. El concepte de paisatge.
b. Marc legal/administratiu del paisatge a Catalunya
c. Bases per a la realització d’estudis i projectes de paisatge
|
1. El marc físic del paisatge |
1.1. La geologia
1.2. El clima
1.3. La geomorfologia
1.4. La vegetació
1.5. Les aigües
|
2. El marc cultural del paisatge (I) |
2.1. La percepció del paisatge
2.2. L’expressió artística del paisatge
2.3. Els valors del paisatge
|
3. El marc cultural del paisatge (II) |
3.1. El sistema d’espais oberts (els conreus, els espais forestals, els espais fluvials,...)
3.2. El sistema d'infraestructures (de mobilitat, energètiques, de comunicació,...)
3.3. El sistema d’assentaments urbans (les ciutats, els pobles, els periurbans, els polígons d’activitat econòmica,...)
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
8 |
8 |
16 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
3 |
6 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
6 |
0 |
6 |
Taller (arquitectura) |
|
25 |
0 |
25 |
Treballs |
|
1 |
30 |
31 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
9 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura: continguts, bibliografia bàsica, sortides de camp i treballs a realitzar. Explicació del funcionament de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició a l'aula dels continguts teòrics i pràctics. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions a l'aula de cadascun dels treballs de l'assignatura. (en grups o individual) |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortides per visitar els territoris sobre els que es realitzaran els treballs de l'assignatura. |
Taller (arquitectura) |
Realització de dos treballs relacionats entre si, i basats en casos pràctics d'uns territoris que es definiran en iniciar el curs:
1. Estudi bàsic d’anàlisi i diagnosi del paisatge. (en grup)
2. Projecte per a la millora de la qualitat del paisatge. (objectius en grup/actuacions individuals) |
Treballs |
Elaboració a l'aula dels treballs de l'assignatura, amb el suport i supervisió del professor. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada: en horaris de classe, o amb cita prèvia (sergi.saladie@urv.cat) |
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups.
L'atenció personalitzada es realitzarà normalment durant les hores de taller.
Fora d'aquest horari, també es podrà concertar atenció personalitzada amb el professor, amb cita prèvia.
També es realitzarà atenció personalitzada, a través del correu-e: sergi.saladie@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Exposició i defensa a l'aula dels treballs de l'assignatura. |
10% |
Treballs |
|
Presentació, en format paper o electrònic, dels treballs de l'assignatura. |
65% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova sobre els continguts teòrics de l'assignatura, i que inclou preguntes amb diferents alternatives de resposta i l'alumne ha d'escollir-ne una. |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Convé ser molt puntuals en els terminis de presentació i lliurament de les diferents tasques, ja que el procés d'elaboració del treball dura tot el quadrimestre, ja que el retard en una fase del treball provoca que no es pugui realitzar la següent. El lliurament amb retard (màxim 24 hores) es penalitzarà en la nota d'aquella activitat (-25%). El lliurament més enllà de les 24h. següents a la data i hora límit establerts en cada cas, implica la no avaluació de la tasca i l'alumne haurà de presentar-la en segona convocatòria. Totes les activitats avaluables han de superar-se com a mínim amb una qualificació de 5 sobre 10 per poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. Les activitats avaluables amb una qualificació per sota de 5 s'hauran de recuperar en segona convocatòria, en el format propi de cadascuna de les activitats avaluables (treball o prova tipus test). La part pràctica de l'assignatura es desenvolupa en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html). A l'inici de l'assignatura es confirmaran els agents i els àmbits territorials on s'aplicarà l'experiència APS. Nota: seguint els consells del Vicerectorat de Docència i EEES, durant el desenvolupament de les proves no serà permès de dur rellotge, telèfon ni cap mena de dispositiu de comunicació i transmissió de dades. l no compliment d'aquestes mesures comportarà la immediata retirada del full d'examen i la qualificació de 0 en l'examen. |
Bàsica |
MADERUELO, Javier (dir.), Paisaje y pensamiento, Abada editores, Madrid, 2006
MADERUELO, Javier (dir.), Paisaje y territorio, Abada editores, Madrid, 2008
ROGER, Alain, Breu tractat del paisatge, Edicions La Campana, Col. Obertures, 8, Barcelona, 2000
LLOP, C., Paisatges en transformació : intervenció i gestió paisatgístiques, Diputació de Barcelona, Barcelona, 2009
TUAN, Yi-Fu, Topofilia, Editorial Melusina, Barcelona, 2007
BUSQUETS FÀBREGAS, J.; CORTINA RAMOS, A. (Coords.), Gestión del paisaje. Manual de protección, gestión y ordenación del paisaje, Ariel, Madrid, 2009
McHARG, Ian L., Proyectar con la naturaleza, Gustavo Gili, Barcelona, 2000
AAVV. , Catalogo delle buone pratiche per il paesaggio, Alinea Editrice, Regione Toscana, 2007
PINTÓ, Josep (ed.), Eines i instruments per a les polítiques de paisatge, Universitat de Griona, Col. diversitas, 65, Girona, 2010
CRUZ, L.; ESPAÑOL, I., El paisaje. De la percepción a la gestión, Ediciones Liteam, Madrid, 2009
NAVÉS F.; AROSEMENA G. (et al), Arquitectura del paisaje rural: de la Península Ibérica, Islas Baleares y Canarias, Omega, Barcelona, 2005
MATA, R.; TARROJA, À. (coords.), El paisaje y la gestión del territorio. Criterios paisajísticos en la ordenación del territorio y el urbanismo, Diputació de Barcelona, Barcelona, 2006
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|