DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PLANEJAMENT I TRANSFORMACIÓ DE LES CIUTATS TURÍSTIQUES DEL LITORAL MEDITERRANI Codi 22204212
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
SALVADÓ ARAGONÈS, NÚRIA
SARDÀ FERRAN, JORDI
Adreça electrònica gaspar.maza@urv.cat
jordi.sardaf@urv.cat
Professors/es
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
SARDÀ FERRAN, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant El propòsit d'aquest assignatura és investigar els motius que han originat el naixement de les ciutats turístiques i el seu creixement, alhora cercar les condicions que han de portar a accentuar la seva fràgil urbanitat. Ens fixarem especialment en la indeterminada ciutat, anomenada Costa Daurada, que s'ha estès com una teranyina pel litoral del Camp.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A46 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans
 A68 Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A46 Desenvolupar projectes urbans de transformació de les ciutats turístiques del litoral a partir de criteris de recuperació dels espais naturals, el paisatge i els valors patrimonials del lloc.
 A68 Analitzar de forma interdisciplinar els processos urbans que han conduït a la formació de la Ciutat de la Costa. Realitat actual i tendències del fenòmen turístic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Troba nous mètodes per fer les coses
 B7 Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema

Tema 1. Inicis de l'activitat turística a les ciutats de la costa mediterrània.




Tema 2. Consolidació de les zones turístiques.



Tema 3. Reflexió i anàlisi de les implantacions i construcció de cartografies propositives.
1.1. Els banys de mar i els desenvolupaments urbans de petita escala dels centres turístics.
1.2. El ferrocarril com a primer sistema d'accés.
1.3. La Ciutat del Repós i de Vacances en la teoria urbanística del GATPAC.

2.1. L'expansió del fenòmen turístic a partir de la Segona Guerra Mundial.
2.2. L'automòbil com a nou sistema general d'accés.
2.3. Desenvolupaments i creixements de nova implantació.

3.1. Criteris d'intervenció i processos de transformació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A46
A68
B3
10 20 30
Treballs
A68
C3
10 20 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A68
B3
B7
14 20 34
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, explicació de continguts, propostes de treball, objectius i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Introducció teòrica als temes objecte del l'assignatura.
Treballs Treballs de recerca històrica i d'el·laboració de cartografies propositives
Supòsits pràctics/ estudi de casos Determinació d'estudis de cas sobre territoris del litoral del Camp.
Atenció personalitzada Atenció als estudiants i orientació dels trreballs i supòsists pràctics.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció als estudiants i orientació dels treballs i supòsits pràctics. S'atendrà als estudiants, de forma individualitzada, a partir de la finalització de l'horari lectiu de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A68
C3
Treballs de recerca històrica i d'el·laboració de cartografies propositives.
50%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A68
B3
B7
Determinació dels estudis de cas de les ciutats turístiques del litoral del Camp. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en la recuperació del treball de recerca del curs, ja sigui per lliurament final, o per la millora del que ja s'ha presentat.


Fonts d'informació

Bàsica A.A. V.V., Le città del Mediterraneo: alfabeti, radici, strattegia, Actes del II Fòrum Internacional "Le città del Meditarraneo" , Reggio Calabria, 2001
A.A. V. V., Las ciudades históricas del Mediterraneo: el sector turístico, la dinamización cultural y las nuevas tecnologias aplicada al patrimonio cultural., Departamento de História del Arte de la Universidad de Málaga, Málaga, 2006
ANTON CLAVÉ, S. , 10 Lliçons sobre turisme. El repte de reinventar les destinacions., Planeta , 2012

Complementària VENTURI, ROBERT e altri, Learning from Las Vegas, The Mit Press, Cambridge, 1971
VENTURI, ROBERT , Aprendiendo de Las Vegas, Gustavo Gili, Barcelona, 1978/98

Recomanacions


 
Altres comentaris
La segona avaluació, de recuperació, consistirà en el lliurament definitiu o millora del treball de recerca objecte de l'avaluació continuada de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent