DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PROJECTAR LA CIUTAT. HABITATGE I ESPAI PÚBLIC Codi 22204214
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
SALVADO CABRE, ANTON MARIA
FAURA COLL, RAMON CUGAT
Adreça electrònica ramoncugat.faura@urv.cat
antonmaria.salvado@urv.cat
Professors/es
FAURA COLL, RAMON CUGAT
SALVADO CABRE, ANTON MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant La relació de l’habitatge amb l’espai públic ocupa el centre del debat de la ciutat. L’assignatura es planteja com un estudi de casos concrets per reflexionar sobre el tema. Per concretar un àmbit d’estudi acotat, cada anys es preveu escollir un periode concret i fer-hi un tall transversal. En la mesura que la ciutat és una realitat complexe, es pretén introduir tots aquells agents que determinen la idea de ciutat; per suposat l’urbanisme i l’arquitectura, però també pensament, cinema i música, comunicació, tecnologia, etc. EL periode que hem escollit per al curs 2014-2015 és el que pren especial visibilitat l’any 1968 i que podriem fer extensiu als anys que van de 1961 a 1973.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A46 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans
 A68 Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B10 Sensibilitat estètica
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A46 Distingir els principals elements de relació de la vivenda amb l'espai públic
Articular un discurs conceptual que relacioni el projecte arquitectònic amb les idees del moment en què es produeix
Analitzar de forma complexe un edifici i el seu entorn relacionant aspectes tècnics, estètics i urbanístics
 A68 Articular un discurs conceptual que relacioni el projecte arquitectònic amb les idees del moment en què es produeix
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
 B10 Treballa en relació amb les arts plàstiques modernes i contemporànies
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
Presentació de casos històrics en la relació habitatge i ciutat
Casos exposats pels professors a les classes magistrals. Robin Hood Gardens - ALison & Peter Smithson
Gallatarese - Aldo Rossi
Free University Berlin - Candilis, Josic i Woods
La Ciudad en el Espacio- Taller de Arquitectura
Ciutat espacial - Arata Isozaki (els metabolistes)
Plug-in-City - Archigram
New Babylon - Constant (els situacionistes)
Munich 1972 - Frei Otto
Recerca de models per analitzar escollits entre 1960-1975
Plantejament d'una publicació electrònica
Recerca (detectar les fonts)
Recrca 2 (buidat i documentació)
Analàisi arquitectònic i urbanístic dels casos triats
Redacció d'un comentari crític i, si s'escau, redibuixat del cas d'estudi

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B6
2 0 2
Seminaris
B6
C3
15 30 45
Sessió Magistral
B10
C3
24 24 48
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves pràctiques
A46
A68
B6
C3
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduir l'assignature en termes generals i presentar el monogràfic d'aquest curs. Donarem bibliografia, links d'interès i començarem a desplegar el material que els alumnes després escolliran per fer el treball.
També es passaran algunes pel·lícules de 1968 que ens ajudin a entendre el clima mental de l'època.
Seminaris Posa en comú entre professors i alumnes, tant l'anàlisi dels casos urbans i arquitectònics que els estudiants van elaborant al llarg del curs, com la idea, edició i repartiment de tasques de la publicació digital.
Sessió Magistral Els professors faran sessions explicant i analitzant casos d'estudi. Entre d'altres: Robin Hood Gardens - ALison & Peter Smithson
Gallatarese - Aldo Rossi
Free University Berlin - Candilis, Josic i Woods
La Ciudad en el Espacio- Taller de Arquitectura
Ciutat espacial - Arata Isozaki (els metabolistes)
Plug-in-City - Archigram
New Babylon - Constant (els situacionistes)
Munich 1972 - Frei Otto
Atenció personalitzada Decidir amb cada alumne quin serà el seu objecte d'estudi.
Tractar de resoldre problemes puntuals de cada alumne, o assenyalar bibliografia específica o, si s'escau, posar-los en contacte amb arquitectes (Bofill, Bonell, Clotet, etc...) dels quals vulguin analitzar la seva obra.

Atenció personalitzada
Descripció
A classe, pensada com un taller de treball, els professors faran seguiment del treball de cada alumne, destinant la darrera hora de la classe en la posada en comú dels treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A46
A68
B6
C3
S'avalua exclusivament el treball de l'alumne. S'entén l'assignatura com un seminari on es combinen exposicions magistrals per part dels professors i debats i exposicions per part dels alumnes. Com a treball d'equip els alumnes han de confeccionar una publicació electrònica. Com a treball individual, la redacció i edició d'algun dels seus continguts 100% de la 100% de la nota
Altres  

La participació a classe, l'assistència, intervenir de forma crítica en les exposicions de la resta d'alumnes, són aspectes del curs que els professors també tindràn en compte a l'hora d'evaluar el treball de l'alumne.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Max Risselada, Dirk Van den Heuvel (eds), TEAM X 1953-81(in search of a Utopia of the present), Nai publishers, Rotterdamm,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001
ART I ARQUITECTURA/22204006
INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101
INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102
URBANISME I PROJECTES I/22204103
URBANISME I PROJECTES II/22204104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent