DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PROJECTE DE FI DE GRAU Codi 22204301
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
30 Treball fi de grau Sisè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
GIRONES SADERRA, ANTONIO
Adreça electrònica toni.girones@urv.cat
jaume.farreny@urv.cat
raquel.casals@urv.cat
roger.miralles@urv.cat
celia.navarro@urv.cat
ramonantonio.fite@urv.cat
antoni.bulto@urv.cat
ernesto.ferre@urv.cat
miguelangel.sala@urv.cat
pau.desolamorales@urv.cat
jordi.cestero@urv.cat
rodrigo.martin@urv.cat
pablo.roel@urv.cat
ramon.guma@urv.cat
jordi.sardaf@urv.cat
cristobal.fernandez@urv.cat
laia.marin@urv.cat
ines.derivera@urv.cat
pere.socias@urv.cat
gerard.cuartero@urv.cat
francescxavier.casanova@urv.cat
francisco.santacana@urv.cat
albert.samper@urv.cat
silvia.necchi@urv.cat
pedro.garciah@urv.cat
gemma.humbert@urv.cat
agusti.costa@urv.cat
sergio.coll@urv.cat
antonio.banus@urv.cat
juanmanuel.zaguirre@urv.cat
marc.manzano@urv.cat
jorge.guerrero@urv.cat
Professors/es
GIRONES SADERRA, ANTONIO
FARRENY MORANCHO, JAUME
CASALS ROCA, RAQUEL INMACULADA
MIRALLES JORI, ROGER
NAVARRO ROMERO, CELIA
FITE FONT, RAMON ANTONIO
BULTO BARTOLI, ANTONI
FERRE RICART, ERNEST
SALA MATEUS, MIGUEL ANGEL
DE SOLA-MORALES SERRA, PAU
CESTERO GEA, JORDI
MARTIN SAIZ, RODRIGO
ROEL HERRANZ, PABLO
GUMÀ ESTEVE, RAMON
SARDÀ FERRAN, JORDI
FERNANDEZ ZAPATA, CRISTOBAL
MARIN SELLARES, LAIA
DE RIVERA MARINEL·LO, INÉS
SOCÍAS JULBE, PERE
CUARTERO BETRIU, GERARD
CASANOVA PALLEJÀ, FRANCESC XAVIER
SANTACANA PORTELLA, FRANCISCO
SAMPER SOSA, ALBERT
NECCHI ., SILVIA
GARCÍA HERNANDEZ, PEDRO
HUMBERT FARRARONS, GEMMA
COSTA JOVER, AGUSTI
COLL PLA, SERGIO
BANÚS TELLA, ANTONIO
ZAGUIRRE FERNÁNDEZ, JUAN MANUEL
MANZANO SALÓ, MARC
GUERRERO FERNANDEZ, JORGE
Web
Descripció general i informació rellevant El Projecte de Fi de Grau es defineix com un projecte arquitectònic integral, original i de naturalesa professional, que permet a l’estudiant mostrar de manera integrada els continguts formatius i les competències adquirides associades al Títol de Grau, realitzat individualment, desenvolupat fins el punt de determinar la completa execució de les obres materials que anticipa, amb compliment de la reglamentació tècnica i administrativa aplicable.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A45 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes d'execució arquitectònics.
 A46 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans
 A48 Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
 A49 Aptitud per intervenir en el patrimoni construït, en la seva conservació, restauració i rehabilitació.
 A56 Capacitat per dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Arquitectura.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
 B9 Visió espacial
 B10 Sensibilitat estètica
 B11 Habilitat gràfica general
 B12 Intuició Mecànica
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A45 Desenvolupar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en un projecte integral de l'àmbit de l'arquitectura.
Aplicar les tècniques pròpies del camp disciplinar en un projecte d'execució.
 A46 Desenvolupar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en un projecte integral de l'àmbit de l'arquitectura.
Integrar els coneixements teòrics amb les realitats del projecte urbanístic
 A48 Desenvolupar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en un projecte integral de l'àmbit de l'arquitectura.
Aplicar les tècniques pròpies del camp disciplinar en un projecte arquitectònic.
 A49 Desenvolupar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en un projecte integral de l'àmbit de l'arquitectura.
Integrar els coneixements teòrics amb les realitats del projecte de rehabilitació
 A56 Desenvolupar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en un projecte integral de l'àmbit de l'arquitectura.
Integrar els coneixements teòrics amb les realitats del projecte de paisatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
 B2 Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
 B4 Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B7 Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
 B8 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
 B9 Interpreta la geometria de l'espai i els objectes en els sistemes de representació espacial
 B10 Composa amb criteris estètics
 B11 Expressa sintèticament les formes i els espais arquitectònics
 B12 Identifica el tipus d'esforç de les peces estructurals en funció de les accions aplicades
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Procediments de selecció i assignació
Procediments

La selecció i assignació del tema del Projecte Final de Grau seguirà el següent procediment:


1 - L'estudiant proposarà a la coordinació del grau l'àmbit en el qual vol desenvolupar el seu Projecte de finalització de Grau.

La responsabilitat última del tema triat serà de l’estudiant.

Els temes del PFG poden tenir varis orígens:

a ) Temes treballats a l'assignatura d’Urbanisme i Projectes VIII, de cinquè curs.

b ) Temes triats lliurement per l’estudiant, que requereixen l'acceptació per part de la comissió de PFG.

c ) Temes acordats entre l’estudiant i els professors de l’assignatura.

d) Temes derivats del Programa d’Aprenentatge i Servei de la URV.

En el cas de temes triats lliurement per l’estudiant l’acceptació del tema es farà a través d’una comissió de PFG formada per un mínim de tres professors de l’assignatura, essent el Coordinador un d’ells.

Per tal que la comissió o els professors de l’assignatura puguin valorar el tema per a la seva acceptació, cal que l'estudiant aporti, una memòria que contingui:

a ) El propòsit o programa objecte del projecte juntament amb un plànol de l'emplaçament proposat. Complementàriament, documentació fotogràfica del mateix.

b ) Una breu exposició d’intencions projectuals.

2. El tutor del Projecte de Fi de Grau, serà assignat per la coordinació, d'entre el quadre docent, d'acord amb el tema escollit per l'estudiant.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
Selecció/assignació del treball de fi de grau
B4
B7
C3
C4
C5
1 20 21
Sessió Magistral
A45
A46
A48
A49
A56
B2
B6
B8
C6
15 0 15
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A45
A46
A48
A49
A56
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
C2
C3
C4
C5
C6
20 0 20
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A45
A46
A48
A49
A56
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
C2
C3
C4
C5
C6
1.5 665 666.5
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A45
A46
A48
A49
A56
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
C1
C2
C3
C4
C5
C6
2 24 26
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Breu explicació del funcionament del PFG i de l'assignació de temes.
Selecció/assignació del treball de fi de grau Acceptació com a tema de PFG, dels projectes treballats a l'assignatura d’Urbanisme i Projectes VIII, de cinquè curs.

Avaluació i acceptació en comissió de PFG dels temes triats lliurement o d'acord amb els professors de l'assignatura, per l’estudiant.
Sessió Magistral Sessions impartides per als professors de l'assignatura, així com diferents experts en l'àmbit de l'arquitectura, amb quatre temes principals:
- Definició d'un projecte executiu.
- Els sistemes del projecte executiu i la seva superposició.
- Els aspectes urbanístics i paisatgístics del projecte executiu.
- Exemplificació del PFG.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster Critica i revisió dels treballs d'anàlisi i de projecte, i del document del PFG.
Elaboració del treball de fi de grau/màster Elaboració per part de l'estudiant del propi document de PFG.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Presentació i Defensa en públic davant d'un tribunal designat per a tal efecte.

Mecanismes coordinació/seguiment
Descripció

El Coordinador de PFG, coordinarà a un equip de professors de taller, designats per la Unitat Predepartamental d'Arquitectura.
A inici de curs, d'entre aquests, es crearà una Comissió que aprovarà els temes proposats pels estudiants i els assignarà un tutor.

Durant el curs, cada tutor realitzarà sessions crítiques individuals i col·lectives de les feines dels estudiants tutoritzats per ell.
El Coordinador de PFG estarà puntualment informat per part dels respectius tutors, de la marxa dels treballs de tots els estudiants matriculats a l'assignatura.

Es realitzaran tanmateix sessions crítiques amb professors amb coneixements específiques d'estructures, instal·lacions i construcció.

Per al moment de la defensa es constituirà un tribunal format per un president, un secretari i un o dos vocals. L'estudiant podrà escollir el segon vocal en les condicions especificades en la normativa del PFG.


Criteris i procediments d’avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Selecció/assignació del treball de fi de grau
B4
B7
C3
C4
C5
Per tal que la comissió o els professors de l’assignatura puguin valorar el tema per a la seva acceptació, cal que l'estudiant aporti, una memòria que contingui:

a) El propòsit o programa objecte del projecte juntament amb un plànol de l'emplaçament proposat. Complementàriament, documentació fotogràfica del mateix.

b) Una breu exposició d’intencions projectuals.
5%
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A45
A46
A48
A49
A56
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
C2
C3
C4
C5
C6
Avaluació del progrés de l'anàlisi de l'avantprojecte, del projecte bàsic i de la definició última del PFG. 20%
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A45
A46
A48
A49
A56
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
C2
C3
C4
C5
C6
S'avaluarà que el document de PFG desenvolupi les següents parts:
Memòria i Plànols que poden variar substancialment depenent de la naturalesa del tema treballat.

A la Memòria del Projecte s’han d’incloure referències a:

El propòsit del PFG,
La preexistència ,
El programa, les estratègies,
L’anàlisi de la qüestió abordada,
La solució formal adoptada, la intervenció proposada,
Els sistemes tècnics i la seva integració,
Criteris d’economia i sostenibilitat,
Justificació de la seva adequació a les normatives d’aplicació.

Els Plànols serveixen per la descripció tècnica i representació gràfica del projecte.
Son necessaris els de:

Situació i emplaçament del projecte, topografia i documentació fotogràfica,
Les plantes, seccions i alçats necessaris per a la completa descripció espacial del projecte,
els diagrames dels sistemes estructurals i d'instal•lacions integrats en el projecte, amb predimensionat,
Les seccions constructives i el seu encadenament,
Els detalls de particularitats formals o dels sistemes constructius característics del projecte,
Les maquetes, perspectives i/o altres mitjans de visualització tridimensional del projecte.
5%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A45
A46
A48
A49
A56
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
C1
C2
C3
C4
C5
C6
El PFC s'avaluarà en defensa pública davant el tribunal nomenat a l’efecte. Els membres del tribunal examinaran la documentació gràfica i tècnica, la memòria i l'exposició feta per l'estudiant. 70%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En cas de suspens, l'estudiant disposarà d'una segona convocatòria on podrà tornar a defensar el seu projecte davant del tribunal, amb la incorporació d'aquelles modificacions requerides tan pel tutor com pels membres del tribunal ordinari.


Fonts d'informació

Bàsica

Els estudiants tindran accés als PFC i PFG guardats al CRAI del Campus Bellissens o/i al repositori institucional de la URV.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per poder matricular l’assignatura de PFG, és requisit indispensable haver superat la totalitat dels 300 ECTS definits en el Pla d’Estudis.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent