DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura DISSENY I GESTIÓ D`ENTORNS VIRTUALS DE FORMACIÓ I Codi 115011105
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GISBERT CERVERA, MERCE
Adreça electrònica carme.borbones@urv.cat
merce.gisbert@urv.cat
Professors/es
BORBONES BRESCO, CARME
GISBERT CERVERA, MERCE
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s'impartirà durant les mesos de maig i juny.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer de les característiques de les TIC des del seu potencial educatiu i pedagògic.
  AC2 Analitzar les TIC com a mitjans i recursos formatius i la seva incidència.
  AC6 Dominar les eines i procediments per a la distribució de continguts i gestió del coneixement.
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Apreciar els canvis generats en el procés didàctic degut a l’ús de la xarxa en la formació flexible i a distància. AC1
AC2
AC6
BC12
CC2
CC4
Prendre contacte amb diferents eines de gestió de formació en xarxa. AC1
AC2
AC6
BC12
CC2
CC4

Continguts
Tema Subtema
Perspectives i possibilitats dels nous entorns de formació.
Disseny d’escenaris d’aprenentatge.
Eines de gestió de formació a la xarxa.
L’avaluació en entorns virtuals. Eines i procediments.
Qualitat de la formació a l’empresa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Seminaris
8 0 8
Treballs
5 9 14
Resolució de problemes, exercicis
0 9 9
Sessió Magistral
6 60 66
Pràctiques a través de TIC
0 9 9
Fòrums de discussió
0 9 9
Estudis previs
0 9 9
Metodologies integrades
0 9 9
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de Desenvolupament
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Assistència a presentacions d’aplicacions i/o recursos tecnològics 10%
Treballs S’avaluarà la capacitat de realitzar una activitat conjunta d’aplicació d’alguna de les eines tecnològiques estudiades 15%
Pràctiques a través de TIC Aquesta matèria té una part de pràctiques fonamental. Cadascuna de les activitats que es realitzarà s’haurà de lliurar, fonamentalment de manera individual 50%
Proves de Desenvolupament Avaluació dels coneixements conceptuals adquirits 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència al 80 % de les sessions de videoconferència


Fonts d'informació

Bàsica

BENFORD, S.; BROWN, C.; REYNARD, G. y GREENHALGH, C. (1996): Shared Spaces: transportation, artificiality and spatiality. Proceedings of CSCW’96. Pp. 77-86.

New York

.

BENTLEY, BUSBACH Y SIKKEL (1996): The architecture of the BSCW Shared WorkSpace System.  Proceedings of the ERICM workshop on CSCW an the Web.

Germany

. En:

http://orgwis.gmd.de/projects/W4G/proceedings/bscw.html

GAY, G. y GROSZ-NGATE, M: (1994): Collaborative Design in a Networked Multimedia Environment: Emerging Communication Patterns. Journal of Research on Computing in Education, 26(3). 418-432

HANNA, D. (1998) Higher Education in an Era of Digital Competition: Emerging Organizational ModelsJournal of Asyncronous LearningNetwork, Volume 2 No 1 Marzo 1998. En: http://www.aln.org/alnweb/journal/vol2_issue1/hanna.htm

HENRÍQUEZ, P. et al. (1999): La gestión de un grupo de investigación mediante la utilización de una herramienta de trabajo colaborativo. Comunicación presentada a CONIED’99. 

HENRÍQUEZ, P. et al. (2000): El trabajo colaborativo apoyado en la red: Herramienta para la innovación de la docencia universitaria. Comunicación presentada al I  Congreso Internacional sobre Docencia Universitaria.

Barcelona

.

HODGSON, V. y D., MCCONNELL (1995): Co-operative Learning and Development Networks. Computer Assisted Learning. 11, 210-224.

MARTÍ, E. (1997): Trabajamos juntos cuando... en Cuadernos de Pedagogía: Barcelona, 255, 54-58.

MCCONNELL, D. (1994): Implementing Computer Conference supported Cooperative Learning. Kogan Page. Londres

MCCONNELL, D. (1995) : A Methodology for Designing PostGraduate Professional Development Distant Learning CSCL Programmes. Proceedings of CSCL’95.

SCHRUM, L. y LAMB, T. (1997): Computers Network as Instructional and Collaborative Distance Learning Environments. EducationalTechnology, 37(4), 26-37.

SOLÉ, I. (1997): Reforma y Trabajo en Grupo.Cuadernos de Pedagogía.

Barcelona

. Nº 255, 50-53.

STEEPLES, C. y MAYES, T. (1998): A Special Section on Computer_Supported Collaborative Learning, Computers & Education, 30(3/4), 219-221.

TIFFIN, J. Y RAJASINGHAM, L. (1997): En busca de la clase virtual.  La educación en la sociedad de la información. Temas de educación. Paidós. Barcelona

TOMLINSON, H.  y

HENDERSON

, W. (1995): Computer Supported Collaborative Learning in schools: a distributed approach.British Journal of Educational Technology, 26(2), 131-140.

TÜNNERMANN B., C. (1998):  La Educación Superior en el umbral del siglo XXI. Caracas: Colección Respuestas. Ediciones CRESALC/UNESCO.

TUROFF, M. (1995): Designing a Virtual Classroom. Ponencia presentada en International Conference on Computer Assisted Instruction ICCAI’95. Universidad de Taiwan.  Policopiado.

UNESCO (1996): Acta de la Conferencia Regional Políticas y Estrategias para la Transformación de la Educación Superior en América Latina y el Caribe en Hacia una nueva educación superior. Caracas: CRESALC/UNESCO.

VEEN, W. et al. (1998): A virtual workshop as a tool for collaboration: Towards a model of telematic learnig environments. Computers & Education. Vol. 30. Nos. 1/2. Pp.31-39.

ZABALZA, M.A.(1996): La Enseñanza universitaria: roles, funciones y características. En RODRÍGUEZ, J. Ma. (Ed.)(1996): Seminario sobre Formación y evaluación del profesorado universitario.  Huelva: ICE. P. 17-42.

 

Algunes Eines de Treball:

BSCW http://bscw.gmd.de

NCSA Habanero http://havefun.ncsa.uiuc.edu/habanero

TeamWave WorkPlace http://www.teamwave.com/

Mushroom http://www.dcs.qmw.ac.uk/research/distrib/MushroomI/indexI.html

DSTC Orbit (componentes síncronos para BSCW) http://www.dstc.edu.au

DIVE http://www.sics.se/dive/dive.html

ActiveWorlds  http://www.activeworlds.com

Open Source http://www.opensource.org

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per les característiques de la matèria es recomana als alumnes una certa regularitat de treball ja que els continguts que es treballaran són eminentment pràctics i la millor forma d’assolir els coneixement d’aquesta matèria és anar interioritzant totes aquelles competències i habilitats que després haurem d’aplicar en el projectes de disseny i desenvolupament d’espais i d’accions formatives.