DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) PROJECTE I Codi 115011107
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
Adreça electrònica luis.marques@urv.cat
josep.holgado@urv.cat
mar.camacho@urv.cat
janaina.oliveira@urv.cat
josemaria.cela@urv.cat
Professors/es
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
HOLGADO GARCÍA, JOSÉ BENITO
CAMACHO MARTI, MARIA DEL MAR
MINELLI DE OLIVEIRA, JANAINA
CELA RANILLA, JOSÉ MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant Desenvolupar una aplicació pràctica en l'àmbit del disseny de materials o d'entorns de formació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar el materials formatius i multimèdia.
  AC5 Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar entorns tecnològics de formació.
  AC6 Dominar les eines i procediments per a la distribució de continguts i gestió del coneixement.
  AC7 Dominar les eines i procediments de treball cooperatiu i col·laboratiu en xarxa.
  AC8 Dominar les eines i procediments de comunicació audiovisual en xarxa.
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Establir el marc conceptual i el conjunt d'experiències en què es basa el projecte. AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
BC2
BC3
BC4
BC12
CC2
CC3
Plantejar els documents bàsics, continguts, eines... del projecte. AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
BC2
BC3
BC4
BC12
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
Projectes didàctics d'integració nuclear.
Disseny de projectes.
Plantejament del projecte (pensant en desenvolupar-lo a segon), guiat per professor/tutor, amb unes quantes coses fixes: anàlisi de la documentació, d'experiències similars, plantejament del problema, aplicació del vist fins ara, etc.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Seminaris
12 0 12
Resolució de problemes, exercicis
0 13 13
Treballs
0 13 13
Sessió Magistral
9 9 18
Presentacions / exposicions
12 0 12
Fòrums de discussió
0 13 13
Estudis previs
0 13 13
Pràctiques a través de TIC
0 73 73
Metodologies integrades
0 13 13
 
Atenció personalitzada
44 0 44
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada propfessor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: -Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l'alumne. -Intercanviar informació, opinió i coneixements. -Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l'assignatura. -Realitzar un seguiment de la ocmprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. -Assessorar en la recerca d'informació. -Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Assistència a seminaris relacionats amb el disseny i desenvolupament de projectes professionals i de recerca. 25%
Resolució de problemes, exercicis Defensa pública del projecte. 60%
Treballs Lliurament de l'informe del projecte amb la fonamentació teòrica i docuemtnal del mateix. 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència al 80% de les sessions de videoconferència.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA COMENTADA

  • WOODS, P. (1998): Investigar el arte de la enseñanza. El uso de la etnografía en la educación. Temas Paidós Educación. Barcelona.

Introducció: Interessant perquè fa una reflexió molt estructurada sobre el paper de l’investigador en la investigació etnogràfica.

Pàg. 74 a 97. Descripció dels dilemes de l’investigador/a a l’hora d’abordar una investigació etnogràfica. Interessant la lectura d’aquests apartar abans d’abordar una investigació utilitzant el mètode qualitatiu.

 

  • BOLIVAR, A. (1998): La investigación biográfico-narrativa. Guía para indagar en el campo. Grupo editorial universitario. Granada.

Llibre centrat en tècniques qualitatives per a la recollida de dades.

Capítol 22. Metodologia biogràfico-narrativa. Especialment interessant per a entendre les característiques i la forma d’aplicar aquesta tècnica biogràfico-narrativa de recollida de dades.

 

  • BRUBACHER, J. W. et al. (2000): Cómo ser un docente reflexivo. La construcción de una cultura de la indagación en las escuelas. Gedisa. Biblioteca de Educación. Barcelona.

Capítol 1. La Tècnica reflexiva i el docent. Interessant per ajudar als professionals de l’educació a tenir consciència de les aportacions que reflexionar sobre la pròpia acció professional pot aportar a la millora de l’educació i de les pròpies tasques diàries.

Interessants, també, els estudis de cas que es relaten en els següents capítols i que poden exemplificar com portar a terme una tècnica d’aquestes característiques.

 

  • BLANDEZ, J. (1996): La investigación-acción: Un reto para el profesorado. Guía práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación. INDE Publicaciones. Zaragoza.

Capítol III. Guia practica per a desenvolupar una investigació acció. Especialment interessant per a poder dissenyar i planificar un projecte d’investigació-acció. Al estar el capítol estructurat en forma de preguntes i respostes resulta molt estructurat i clar a l’hora de dissenyar la nostra pròpia investigació. Especialment interessant la gràfica de la pàgina 80.

Interessant, també, el següent capítol en el que s’exemplifica el procés d’investigació-acció amb un cas real.

 

  • BARBIER, R. (1977): La Recherche-Action dans l’Institution Éducative. Gauthier-villars. Paris.

Capítol II. Punt 2.2.2. Principis generals de la investigació-acció institucional.

Aquest apartat resulta especialment interessant si el que ens proposem és realitzar una investigació-acció en la mateixa institució en la que desenvolupem la nostra tasca professional.

 

  • CARDONA, M. C. (2002): Introducción a los Métodos de Investigación en Educación. Editorial EOS. Madrid.

Llibre que sintetitza els aspectes més rellevants a tenir en compte en els mètodes d’investigació qualitativa i quantitativa. Recomanable per a tenir una idea més clara de les principals diferències entre uns i altres i per a revisar-lo mentre ens plantegem el tema d’investigació i la forma d’abordar-lo.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
El desenvolupament d'aquesta matèria culmina amb el disseny i desenvolupament d'un projecte i amb la seva presentació pública. Per poder abordar el projecte s'han de tenir les idees molt clares i s'ha d'haver fet tot un treball de cerca i de situació sobre el contingut que es pretén trebalalr al projecte ja sigui professional o de recerca.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent