DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura DISSENY I GESTIÓ D`ENTORNS VIRTUALS DE FORMACIÓ II Codi 115011108
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s'impartirà durant els mesos d'octubre i novembre.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer de les característiques de les TIC des del seu potencial educatiu i pedagògic.
  AC2 Analitzar les TIC com a mitjans i recursos formatius i la seva incidència.
  AC4 Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar el materials formatius i multimèdia.
  AC5 Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar entorns tecnològics de formació.
  Professionalitzador
  AP3 Conèixer i dominar les eines per al disseny de materials multimèdia.
  AP4 Projectar programes, entorns i materials de formació.
  AP6 Dominar els principis bàsics de la formació basada en aplicacions telemàtiques.
  AP7 Determinar la dimensió dels recursos necessaris per al disseny i desenvolupament d'espais i projectes de formació en entorns tecnològics.
  Recerca
  AR4 Dissenyar escenaris de recerca en espais tecnològics d'ensenyament-aprenentatge.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Definir que es el interfaz de usuario. AC1
AP3
AR4
BC3
BC12
CC1
CC2
Conocer las estructuras básicas en el diseño del interfaz, así como los distintos tipos. AC1
AP3
AR4
BC3
BC12
CC1
CC2
Ofrecer pautas para facilitar el acceso a los usuarios-alumnos al material educativo que creemos. Conocer modelos tipo en el diseño de páginas web. AC1
AC4
AC5
AP3
AP4
AR4
BC3
BC12
CC1
CC2
Saber qué es la usabilidad y dar pautas para evaluarla. AC1
AP3
AR4
BC3
BC12
CC1
CC2
Delimitar el concepto de centro de recursos de aprendizaje, definir sus funciones, y hacer propuestas para la gestión de los recursos multimedia en la educación flexible y a distancia. AC1
AC2
AP6
AP7
BC3
BC12
CC1
CC2
Analizar los elementos que conforman un Centro de Recursos de Aprendizaje y las posibilidades que para la formación ofrecen. AC1
AC2
AP6
AP7
BC3
BC12
CC1
CC2

Continguts
Tema Subtema
Diseño y elaboración de la interficie de usuario

1. El interfaz del usuario
Entre aplicaciones: Aquí nos referimos a como dos aplicaciones diferentes se comunican entre sí.


Entre dispositivos: Un ejemplo de este tipo de interfaz seria por ejemplo un ordenador que tiene una salida para RDSI y otro dispositivo, la intefaz entre el dispositivo y el ordenador.


De aplicaciones a dispositivos: Un ejemplo de este tipo seria un CD-Rom que puede funcionar como un lector de música, vosotros teneis un programa que imita un CD físico, este programa es vuestro interfaz que hara que os podais comunicar con el CD de música.


Entre usuarios y aplicaciones: Es el tipo de interfaz que nos interesa para desarrollar la interfaz de usuario.
Diseño y elaboración de la interficie de usuario

2. El proceso de diseño


Objetivos:¿Para qué? ¿Para quién? (target) ¿Qué necesidad cubre?


Los contenidos: información y servicios.


La estructuración de la información.


Prototipos verticales y horizontales.


Evaluación de la usabilidad

Diseño y elaboración de la interficie de usuario

3. Elementos del diseño


3.1. Estructura


3.2. Navegación


3.3. Página-tipo


3.4. Elementos de la página
Diseño y elaboración de la interficie de usuario

4. Usabilidad


4.1. Dimensiones de la Usabilidad


4.2. Medidas de Usabilidad


4.3. Evaluación de la Usabilidad
Los centros de recursos de aprendizaje

1. Concepto




1.1. Concepto
1.2. El concepto de centro de recursos en la tradición pedagógica
1.3. Nuevas coordenadas espacio-temporales
1.4. Tic y centros de recursos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 0 4
Pràctiques a través de TIC
0 5 5
Sessió Magistral
6 26 32
Fòrums de discussió
0 5 5
Estudis previs
0 5 5
Resolució de problemes, exercicis
0 5 5
Metodologies integrades
0 5 5
 
Atenció personalitzada
12 0 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctica, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Pràctiques a través de TIC Taller de:
-Flash.
-Dreamweaver II
-Director
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Metodologies integrades Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC Presentació de les pràctiques realitzades per mitjà de tecnologies de la informació i comunicació. 50%
Resolució de problemes, exercicis L’alumne presentarà la resolució de problemes i exercicis formulats a l’aula relacionats amb els continguts de l’assignatura. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència al 80 % de les sessions de videoconferència


Fonts d'informació

Bàsica

Manual de estilo YALE / CAIM: http://info.med.yale.edu/caim/manual
Una web recomendada: http://usableweb.com

Un autor recomendado: Jakob Nielsen: http://www.useit.com. Especialmente recomendado de sus columnas sobre usabilidad (Alertbox): http://www.useit.com/alertbox/

Un libro recomendado: Nielsen J. (2000): Designing Web Usability: The Prectice of Simplicity. http://www.useit.com/jakob/webusability/


Presentación de power-point

El diseño de la interfase de usuario

El diseño de la interfase de usuario. Usabilidad

Complementària

Recomanacions