DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura METODOLOGIA EN LA INVESTIGACIÓ EN TECNOLOGIA EDUCATIVA Codi 115011113
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GISBERT CERVERA, MERCE
Adreça electrònica merce.gisbert@urv.cat
Professors/es
GISBERT CERVERA, MERCE
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s'impartirà durant els mesos de febrer i març

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar el materials formatius i multimèdia.
  Professionalitzador
  AP1 Aplicar coneixements pedagògics per a la resolució de problemes de formació.
  AP3 Conèixer i dominar les eines per al disseny de materials multimèdia.
  AP6 Dominar els principis bàsics de la formació basada en aplicacions telemàtiques.
  Recerca
  AR1 Aplicar els principis del mètode científic a la resolució de problemes de recerca educativa.
  AR3 Dissenyar i desenvolupar programes i projectes de recerca i d'innovació en l'àmbit de les TIC.
  AR5 Dominar els principis bàsics de la recerca educativa: qualitativa i quantitativa.
  AR6 Determinar la dimensió dels recursos necessaris per al desenvolupament de projectes de recerca educativa en l'àmbit de la tecnologia.
  AR7 Buscar, gestionar i utilitzar de manera crítica la informació necessària pel desenvolupament dels projectes de recerca.
  AR8 Redactar informes científics per a la transmissió de resultats de recerca.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Definir los elementos que caracterizan a la investigación cualitativa y a la cuantitativa. AC4
AP1
AR5
AR8
BC3
BC12
CC1
CC2
2. Analizar las ventajas e inconvenientes del uso de cada una de las metodologías. AP1
AP6
BC3
BC12
CC1
CC2
3. Definir el papel del investigador en el proceso de investigación. AR1
AR6
BC3
BC12
CC1
CC2
4. Definir el proceso a seguir para el diseño, desarrollo e implementación de una investigación educativa . AC4
AP3
AR6
BC3
BC12
CC1
CC2
5. Analizar las principales corrientes actuales de investigación en Tecnología Educativa. AR3
AR7
BC3
BC12
CC1
CC2

Continguts
Tema Subtema
1. La investigación Educativa. 1.1. Metodología de Investigación:
1.1.1. Cuantitativa
1.1.2. Cualitativa
1.1.3. Mixta
1.2. La Investigación en Tecnología Educativa
1.2.1. Investigación Educativa en I+D
2.Diseño de un proyecto de investigación. 2.1. Análisis del contexto y de las necesidades: elección del tema.
2.2. Definición de los Objetivos de la Investigación.
2.3. Selección de la metodología.
2.4. Diseño del proceso de Investigación:
· La selección de la realidad o de los colectivos objeto de estudio
· Los instrumentos de recogida de datos
· El proceso de tratamiento de los datos
· El cronograma
3. El desarrollo de la Investigación. 3.1. Contacto con los informantes
3.2. Aplicación de los instrumentos de recogida de datos
3.3. Selección de las herramientas para el procesamiento de los datos
3.4. Diseño del informe final
4. Presentación del Informe de la Investigación
5. La Publicación de los resultados

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 0 4
Sessió Magistral
6 24 30
Fòrums de discussió
0 5 5
Estudis previs
0 5 5
Resolució de problemes, exercicis
0 5 5
Pràctiques a través de TIC
0 5 5
Metodologies integrades
0 5 5
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Taller "Eines per al tractament de dades".
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El método de evaluación se basará en: · Evaluación continua a partir de la realización de las actividades que se proponen a lo largo del curso · Grado de participación en los debates y las aportaciones que ellos se hagan. Es conveniente seguir el cronograma de las actividades tal como se proponen en el curso y cumplir los plazos que se marcan para su entrega. De este modo se podrá garantizar una coherencia y una correcta integración de los contenidos de todos los cursos a los que cada alumno se ha matriculado. Assistència al 80 % de les sessions de videoconferència.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA COMENTADA:

- WOODS, P. (1998): Investigar el arte de la enseñanza. El uso de la etnografia en la educación. Temas Paidós Educació, Barcelona.

- BOLÍVAR, A. (1998): La investigación biográfico-narrativa. Guía para indagar en el campo. Grupo editorial universitario. Granada.

- BRUBACHER, J.W. et al. (2000): Cómo ser un docente reflexivo. La construcción de una cultura de la indagación en las escuelas. Gedisa, Biblioteca de Educación, Barcelona.

- BLANDEZ, J. (1996): La investigación-acción: un reto para el profesorado. Guía práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación. INDE Publicaciones, Zaragoza.

- BARBIER, R. (1977): La Recherche-Action dans l'Institution Éducative, Gauthier-Villars, Paris.

- CARDONA. M. C. (2002): Introducción a los métodos de investigación en Educación, Editorial EOS, Madrid.

- COHEN, L. y MANION, L. (1990): Métodos de investigación educativa, Ed. la Muralla, MAdrid.

- COLÁS, P. Y BUENDÍA, L. (1998): Investigación educativa, Ed. Alfar, Sevilla, 3a ed.

- GAL, D. G. et al. (1996): Educational Research. An introduction. Longman Publishers, USA, 6a Ed.

- EISNER, E. W. (1998): El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa, Paidós Educador, Barcelona.

- KEEVER, J. P. (1990): Education Research, methodology and measurement: an international Handbook, Pergamon Press, New York.

- ELLIOT, J. (1993): El cambio educativo desde la investigación-acción, Morata, Madrid.

- ELLIOT, J. (1990): La investigación-acción en educación, Ed. Morata, Madrid.

Complementària

Recomanacions