Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Conèixer de les característiques de les TIC des del seu potencial educatiu i pedagògic. |
|
AC4 |
Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar el materials formatius i multimèdia. |
|
AC5 |
Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar entorns tecnològics de formació. |
|
Professionalitzador |
|
AP2 |
Usar les TIC com a eina i instrument per al disseny i desenvolupament de material didàctic. |
|
Recerca |
|
AR4 |
Dissenyar escenaris de recerca en espais tecnològics d'ensenyament-aprenentatge. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC12 |
Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC2 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau. |
Objectius |
Competències |
Delimitar un problema de investigación derivado de la utilización de las TIC en el aula. |
AC1 AC4 AC5 AP2 AR4
|
BC3 BC12
|
CC1 CC2
|
Plantear interrogantes relacionados con dicha problemática |
AC1 AC4 AC5 AP2 AR4
|
BC3 BC12
|
CC1 CC2
|
Planificar la investigación |
AC1 AC4 AC5 AP2 AR4
|
BC3 BC12
|
CC1 CC2
|
Conocer y valorar las diferentes técnicas y herramientas para la recogida de datos |
AC1 AC4 AC5 AP2 AR4
|
BC3 BC12
|
CC1 CC2
|
Adquirir las destrezas para la elaboración de un sistema de categorías para el análisis de vídeo |
AC1 AC4 AC5 AP2 AR4
|
BC3 BC12
|
CC1 CC2
|
Tema |
Subtema |
Primera Parte |
La inserción curricular de las TIC |
|
El estudio de caso como opción metodológica
- Características y potencialidad del estudio de caso
- Herramientas para la recogida de información
- Credibilidad, rigor y generalización del estudio |
Segunda Parte |
Planteamiento de una investigación
- Punto de partida
- El problema de la investigación y sus objetivos
- La recogida de datos |
|
Desarrollo de la investigación
- La elección del caso
• El centro escolar
• El/ la docente y el grupo
- El proceso de negociación
- El análisis de los datos
• La construcción de las categorías de análisis
• El proceso seguido para el análisis de los datos |
|
La interpretación de los datos. El informe de investigación
- Los materiales como mediadores
- La interacción como referente para la interpretación |
|
Conclusiones |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
6 |
6 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
6 |
6 |
Fòrums de discussió |
|
0 |
6 |
6 |
Estudis previs |
|
0 |
6 |
6 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
32 |
32 |
Metodologies integrades |
|
0 |
6 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Videoconferencias |
Resolució de problemes, exercicis |
-Planteamiento de la investigación de estudio de caso. Realizado a través del foro.
-Revisión de los videos que se analizarán con posterioridad (video1, video2).
-Análisis del primer video utilizando el sistema de categorías comentado. Se hará en la sesión presencial. Los alumnos no presenciales deberán realizarlo por su cuenta
-Actividad final: análisis del segundo video (video2). Se utilizará el mismo sistema de categorías pero, tratándose de una situación diferente, habrá que comprobar hasta qué punto es válido o será preciso modificarlo y cómo. |
Fòrums de discussió |
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
|
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
|
Pràctiques a través de TIC |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
|
Metodologies integrades |
Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.
|
|
Descripció |
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius:
- Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne.
- Intercanviar informació, opinió i coneixements.
- Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura.
- Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes.
- Assessorar en la recerca d’informació.
- Etc.
|
|
|
Descripció |
Pes |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El método de evaluación se basará en: Evaluación continua a partir de la realización de las actividades que se proponen a lo largo del curso así como el grado de participación en los debates y las aportaciones que en ellos se hagan. Es conveniente seguir el cronograma de las actividades tal como se proponen en el curso y cumplir los plazos que se marcan para su entrega. Ello garantiza el intercambio de experiencias y, por consiguiente, el enriquecimiento mutuo de los participantes. Assistència al 80 % de les sessions de videoconferència |
Bàsica |
|
Sobre inserción curricular de las TIC:
Cebrián, M. y Ríos, J.M. (coords.) (2000) Nuevas tecnologías aplicadas a las didácticas especiales. Madrid: Pirámide.
Gallego, D., Alonso, C. i Cantón, I. (coords.) (1996) Integración curricular de los recursos tecnológicos. Barcelona: Oikos - Tau.
Sobre estudio de casos:
Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla. Especialmente el capítulo 5, págs. 163 – 195, que trata sobre este tema.
Arnal, J.; del Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Labor. Especialmente el capítulo 10, págs. 206 – 209.
|
Complementària |
|
|
|