DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INVESTIGAR LA INSERCIÓ DE LES TIC A L`AULA:L`ESTUDI DE CAS COM A OPCIÓ METODOLÒGICA Codi 115011115
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
Adreça electrònica luis.marques@urv.cat
Professors/es
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s'impartirà durant els mesos de març i abril. Aquesta assignatura serà impartida per Santos Urbina

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer de les característiques de les TIC des del seu potencial educatiu i pedagògic.
  AC4 Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar el materials formatius i multimèdia.
  AC5 Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar entorns tecnològics de formació.
  Professionalitzador
  AP2 Usar les TIC com a eina i instrument per al disseny i desenvolupament de material didàctic.
  Recerca
  AR4 Dissenyar escenaris de recerca en espais tecnològics d'ensenyament-aprenentatge.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Delimitar un problema de investigación derivado de la utilización de las TIC en el aula. AC1
AC4
AC5
AP2
AR4
BC3
BC12
CC1
CC2
Plantear interrogantes relacionados con dicha problemática AC1
AC4
AC5
AP2
AR4
BC3
BC12
CC1
CC2
Planificar la investigación AC1
AC4
AC5
AP2
AR4
BC3
BC12
CC1
CC2
Conocer y valorar las diferentes técnicas y herramientas para la recogida de datos AC1
AC4
AC5
AP2
AR4
BC3
BC12
CC1
CC2
Adquirir las destrezas para la elaboración de un sistema de categorías para el análisis de vídeo AC1
AC4
AC5
AP2
AR4
BC3
BC12
CC1
CC2

Continguts
Tema Subtema
Primera Parte La inserción curricular de las TIC
El estudio de caso como opción metodológica
- Características y potencialidad del estudio de caso
- Herramientas para la recogida de información
- Credibilidad, rigor y generalización del estudio
Segunda Parte Planteamiento de una investigación
- Punto de partida
- El problema de la investigación y sus objetivos
- La recogida de datos
Desarrollo de la investigación
- La elección del caso
• El centro escolar
• El/ la docente y el grupo
- El proceso de negociación
- El análisis de los datos
• La construcción de las categorías de análisis
• El proceso seguido para el análisis de los datos
La interpretación de los datos. El informe de investigación
- Los materiales como mediadores
- La interacción como referente para la interpretación
Conclusiones

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 6 12
Resolució de problemes, exercicis
0 6 6
Fòrums de discussió
0 6 6
Estudis previs
0 6 6
Pràctiques a través de TIC
0 32 32
Metodologies integrades
0 6 6
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Videoconferencias
Resolució de problemes, exercicis -Planteamiento de la investigación de estudio de caso. Realizado a través del foro.
-Revisión de los videos que se analizarán con posterioridad (video1, video2).
-Análisis del primer video utilizando el sistema de categorías comentado. Se hará en la sesión presencial. Los alumnos no presenciales deberán realizarlo por su cuenta
-Actividad final: análisis del segundo video (video2). Se utilizará el mismo sistema de categorías pero, tratándose de una situación diferente, habrá que comprobar hasta qué punto es válido o será preciso modificarlo y cómo.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El método de evaluación se basará en: Evaluación continua a partir de la realización de las actividades que se proponen a lo largo del curso así como el grado de participación en los debates y las aportaciones que en ellos se hagan. Es conveniente seguir el cronograma de las actividades tal como se proponen en el curso y cumplir los plazos que se marcan para su entrega. Ello garantiza el intercambio de experiencias y, por consiguiente, el enriquecimiento mutuo de los participantes. Assistència al 80 % de les sessions de videoconferència


Fonts d'informació

Bàsica

Sobre inserción curricular de las TIC:

Cebrián, M. y Ríos, J.M. (coords.) (2000) Nuevas tecnologías aplicadas a las didácticas especiales. Madrid: Pirámide.

Gallego, D., Alonso, C. i Cantón, I. (coords.) (1996) Integración curricular de los recursos tecnológicos. Barcelona: Oikos - Tau.

Sobre estudio de casos:

Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla. Especialmente el capítulo 5, págs. 163 – 195, que trata sobre este tema.

Arnal, J.; del Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Labor. Especialmente el capítulo 10, págs. 206 – 209.

Complementària

Recomanacions