DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura PROJECTE DE RECERCA Codi 115011117
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
30 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
Adreça electrònica luis.marques@urv.cat
josep.holgado@urv.cat
mar.camacho@urv.cat
aitor.gomez@urv.cat
janaina.oliveira@urv.cat
Professors/es
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
HOLGADO GARCÍA, JOSÉ BENITO
CAMACHO MARTI, MARIA DEL MAR
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
MINELLI DE OLIVEIRA, JANAINA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer de les característiques de les TIC des del seu potencial educatiu i pedagògic.
  AC2 Analitzar les TIC com a mitjans i recursos formatius i la seva incidència.
  Professionalitzador
  AP2 Usar les TIC com a eina i instrument per al disseny i desenvolupament de material didàctic.
  Recerca
  AR2 Usar les TIC com a eina i instrument per al disseny i desenvolupament d'eines i recursos per a la recerca.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel·lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC10 Lideratge
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BC16 Sensibilitat pel medi ambient
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el món laboral i professional. AC1
AP2
AR2
BC3
BC12
CC1
CC5
CC6
Analitzar les principals implicacions del desenvolupament de la tasca professional en escenaris reals. AC1
AC2
AP2
AR2
BC3
BC12
CC1
CC5
CC6
Adquirir les competències professionals bàsiques. BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
BC14
BC15
BC16
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Procediments de selecció
Procediments

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 1 0 1
 
Selecció de posició de pràctiques 5 0 5
Estada / execució de pràctiques 0 400 400
Treballs 0 200 200
Relació amb el tutor de pràctiques intern 72 0 72
 
Relació amb el tutor de pràctiques extern 72 0 72
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Selecció de posició de pràctiques Pràctiques en empreses / institucions que estan utilitzant les TIC en temes de formació o que es dediquen a produir material didàctic en formate.
Estada / execució de pràctiques Depenent de l’especialització les pràctiques poden ser de disseny i producció, de gestió d’entorns virtuals, de disseny i creació de projectes educatius, d’investigació i estudis diversos.
Treballs
Relació amb el tutor de pràctiques intern
Relació amb el tutor de pràctiques extern

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • ADELL, J. (2003): “Internet en el aula: la caza del tesoro”, Edutec. Rev. Electrónica de Tecnología Educativa, 16, http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec16/adell.htm.
  • ADELL, J. y SALES, A. (2000): Enseñanza online: elementos para la definición del rol del profesor, en CABERO, J. y otros (coords): Y continuamos avanzando. Las nuevas tecnologías para la mejora educativa, Sevilla, Kronos, 351-371.
  • ADGA Group (1998). Instruction and Design Principles for Multimedia Computer Based Training.
  • ALDEN, J. (1998): A trainer´s guide to web-based instruction, Alexandria, ASTD.
  • BARROSO, J. y CABERO, J. (2002): Principios para el diseño de materiales multimedia educativos para la red, en AGUADED, I. y CABERO, J. (dir.) (2002): Educar en red, Málaga, Aljibe, 135-154.
  • BARTOLOMÉ, A. (2000): Hipertextos, hipermedia y multimedia: configuración técnica, principios para su diseño y aplicaciones didácticas, en CABERO, J. y otros (coords): Medios audiovisuales y nuevas tecnologías para la formación en el siglo XXI,, Murcia, Edutec-Diego Marín, 2ª ed., 127-148.
  • BARTOLOMÉ, A. (2002): Multimedia para educar. Ediciones Edebé. Barcelona 236-238.
  • BROWN, G. (1979): La microenseñanza, Madrid, Anaya.
  • CABERO, J. (1989): Tecnología educativa: utilización didáctica del video, Barcelona, PPU.
  • CABERO, J. (2000): La formación virtual: principios, bases y preocupaciones, en PÉREZ, R. (coord.): Redes, multimedia y diseños virtuales, Oviedo, Departamento de Ciencias de la Educación, 83-102.
  • CABERO, J. y GISBERT, M. (dirs) (2002): Materiales formativos multimedia en la red. Guía práctica para su diseño, Sevilla, SAV de la Universidad de Sevilla.
  • CEBRIÁN DE LA SERNA, M. (coord.) (2003): Enseñanza virtual para la innovación universitaria, Madrid, Narcea.
  • CORTINOVIS, R. (1992). Hypermedia for training: A software and Instructional Engineering Model. Educational Technology. The magazine for Managers in Education. 32(7) July 47-51.
  • DE BENITO, B. (2000): Posibilidades educativas de las “webtools”, Palma de Mallorca, Universidad de las Islas Baleares.
  • DE BENITO, B. y SALINAS, J. (2002): Weebtool: aplicaciones para sistemas virtuales de formación, en AGUADED, I. y CABERO, J. (dir.) (2002): Educar en red, Málaga, Aljibe, 175-197.
  • DUARTE (1998): Navegando a través de la información: diseño y evaluación de hipertextos para la enseñanza en Huelva, Facultad de Ciencias de la Educación, tesis doctoral inédita.
  • ELLIS, A. y otros (1999): Managing web-based traigning, Alexandria, American Society for Traigning & Development.
  • FANDOS, M. (2003): Formación basada en las tecnologías de la información y comunicación: análisis didáctico del proceso de enseñanza-aprendizaje, Facultad de Ciencias de la Educación y Psicología de la Universidad Rovira i Virgili, tesis http://www.tdx.es
  • FARNHAM S. (1995): El aprendizaje escolar, Madrid, Morata.
  • GÓNGORA, A. (2003): El diseño de documentos webs, en CEBRIÁN DE LA SERNA, M. (coord.): Enseñanza virtual para la innovación universitaria, Madrid, Narcea, 91-104.
  • GONZÁLEZ, C. (2003): Creación de presentaciones colectivas, La Laguna, Universidad de la Laguna.
  • GROS, B. (coord.) (1997): Diseños y programas educativos, Barcelona, Ariel.
  • HALL, B. (1997): Web-based training cookbook, Nueva York, John Wiley & Sons.
  • HANNUM, W. (2001): Web-based traigning: advantages and limitations, en KAHN (ed): Web-based traigning, New Jersey, Englewood Cliffs, 47-58.HILL, P. y otros (1981): Making decisions. A multidisciplinary introduction, Massachusetts, Addison-Wesley.
  • HORTON, S. (2000): Web teaching guide, Yale, Yale University Press.
  • JIMÉNEZ, B. (Ed.). (1999). Evaluación de programas, centros y profesores.Madrid: Síntesis.
  • JOLLIFFE, A. y otros (2001): The online learning handbook, Londres, Kogan Page.
  • JONASSEN, D. (2000): Revisiting activity theory as a framework for designing student-centered learning environments, en JONASSEN, D.H. y LAND, S.M.:Theoretical foundations of learning environment, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates, 89-121.
  • KEMP, J.E. y SMILLE, D.C. (1989): Planning and using instructional media, Nueva York, Harper & Row.
  • KHAN, B. (1999): Web-based Intruction (WBI): what is it and why is it?, en KHAN, B. (ed): Web-based Intruction, Englewood Cliffs, Educational Technology Publications, 5-18.
  • KILIAN, C. (2001): Escribir para la web, Barcelona, Deusto.
  • MARCH, T. (2001): Theory and practice on integrating the web for learning, http://www.ozline.com/learning/theory.html.
  • MAYER, R.E. (2003): Multimedia learning, Cambridge, Cambridge University Press.
  • MORGAN, Ch.y O´REILLY, M. (1999): Assessing open and distance learners, Londres, Kogan Page.
  • NIELSEN, J. (1999): Designing Web Usability, New Riders.
  • NIETO, E. (2003). Diseño y organización técnica de un contexto instruccional en el entorno de las NTIC, aplicado a la docencia de estructuras, Escuela Universitaria Politécnica de la Universidad de Sevilla, tesis doctoral inédita.
  • NITGHTINGALE, P. y otros (1996): Assessing learning in Universities, Sydney, Professional Development Centre University of New South Wales).
  • NÚÑEZ, A. (2000): Una comparación del campus virtual de British Open University y el campus virtual de Florida StatUniversity: constructivismo vs. conductismo, http://cvc.cervantes.es/obref/formacion_virtual/campus_virtual/nunez.htm.
  • ORIHUELA, J.L. y SANTOS, M.L. (1999): Introducción al diseño digital, Madrid, Anaya.
  • PALLOF, R. y PRATT, K. (2003): Lessons from the cyberspace classroom. The realities of online teaching, San Francisco, Jossy-Bass.
  • PÉREZ, A. y SALINAS, J. (2004): El diseño, la producción y realización de materiales multimedia e hipermedia, en salinas, j., aguaded, j.i. Y cabero, j. (COODS): Tecnologías para la educación. Diseño, producción y evaluación de medios para la formación docente, Madrid, Alianza, 157-176.
  • REEVES, Th. y REEVES, P. (1999): Effective dimensions of interactive learning on the world wide web, en KHAN, B. (ed): Web-based Intruction, Englewood Cliffs, Educational Technology Publications, 59-66.
  • RITCHIE, D. y HOFFMAN, B. (1999): Incorporating instructional design. Principles with the world Wide Web, en KHAN, B. (ed): Web-based Intruction, Englewood Cliffs, Educational Technology Publications, 135-138.
  • SALINAS, J. (2000): Las redes de comunicación (II): posibilidades educativas, en CABERO, J. (ed.): Nuevas tecnologías aplicadas a la educación, Madrid, Síntesis, 179-198.
  • SHEPHERD, C. (2000): Web-based training: doing it yourself, http://www.fastrak-consulting.co.uk/tactix/Features/wbtdoing/wbtdoing.htm
Complementària

Recomanacions