DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura EINES PER A LA GESTIÓ DE LA FORMACIÓ EN XARXA Codi 115011208
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s'impartirà durant els mesos de setembre i octubre.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer de les característiques de les TIC des del seu potencial educatiu i pedagògic.
  AC4 Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar el materials formatius i multimèdia.
  AC5 Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar entorns tecnològics de formació.
  AC6 Dominar les eines i procediments per a la distribució de continguts i gestió del coneixement.
  AC7 Dominar les eines i procediments de treball cooperatiu i col·laboratiu en xarxa.
  AC8 Dominar les eines i procediments de comunicació audiovisual en xarxa.
  Professionalitzador
  AP1 Aplicar coneixements pedagògics per a la resolució de problemes de formació.
  AP3 Conèixer i dominar les eines per al disseny de materials multimèdia.
  AP5 Dissenyar escenaris d'aprenentatge i entorns tecnològics.
  Recerca
  AR4 Dissenyar escenaris de recerca en espais tecnològics d'ensenyament-aprenentatge.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conocer las características técnicas y educativas de las plataformas de formación. AC6
AC7
AC8
AP3
BC3
BC12
CC1
CC2
Describir las principales utilidades que presentan las webtools. AC1
AC4
AC5
AP1
AP5
AR4
BC3
BC12
CC1
CC2
Analizar sobre las posibilidades y limitaciones que presentan las plataformas desde una dimensión pedagógica. AC1
AC4
AC5
AP1
AP5
AR4
BC3
BC12
CC1
CC2
Conocer los diferentes tipos de herramientas susceptibles de ser utilizadas en entornos de enseñanza-aprendizaje virtuales. AC6
AC7
AC8
AP3
BC3
BC12
CC1
CC2
Definir los criterios a tener en cuenta para la selección de una herramienta de acuerdo con criterios pedagógicos. AC1
AC4
AC5
AP1
AP5
AR4
BC3
BC12
CC1
CC2

Continguts
Tema Subtema
1. Contextualización. La comunicación mediada por ordenador y los entornos de enseñanza-aprendizaje.
2. Herramientas, técnicas y servicios en los entornos virtuales de formación. a. Herramientas de comunicación y trabajo colaborativo
b. Herramientas para la gestión y administración académica
c. Herramientas para la gestión de la información (contenidos)
d. Herramientas para la creación de materiales de aprendizaje multimedia
e. Herramientas para la evaluación y seguimiento
f. Herramientas para la creación de recursos multimedia para la web
g. Herramientas integradas
3. La selección de las herramientas
4. Los estándares
5. Análisis de plataformas a. Criterios para el análisis de plataformas
b. Prestaciones y servicios educativos de las herramientas.
c. Fundamentos tecnológicos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
5 0 5
Sessió Magistral
6 34 40
Fòrums de discussió
0 6 6
Estudis previs
0 6 6
Resolució de problemes, exercicis
0 6 6
Pràctiques a través de TIC
0 6 6
Metodologies integrades
0 6 6
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Taller de PHP
Sessió Magistral Primera aproximación a los contenidos del tema y a la exposición de la metodología de trabajo para la parte telemática.
Fòrums de discussió Esta actividad tiene como objetivos delimitar los criterios a tener en cuenta para la selección de herramientas para la realización de experiencias de formación a través de Internet.
Se trata de que a partir de la lectura del material del master, del análisis de las plataformas y de vuestra propia experiencia, participéis en el foro de discusión creado con el objetivo de discutir los criterios que consideráis se deberían tener en cuenta a la hora de seleccionar las herramientas o plataformas a utilizar.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis l’alumne presentarà la resolució de problemes i exercicis formulats a l’aula relacionats amb els continguts de l’assignatura.

50%
Pràctiques a través de TIC Presentació de les pràctiques realitzades per mitjà de tecnologies de la informació i comunicació. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència al 80 % de les sessions de videoconferència


Fonts d'informació

Bàsica

Recursos para estudiar el tema

 

Documentación básica

- Herramientas para la gestión de la Formación en la Red

Robert Rallo Moya

Dep. Ingeniería Informática y Matemáticas.

Universidad Rovira i Virgili. Tarragona.

 

- Webtools: Aplicaciones para sistemas virtuales de formación

Bárbara de Benito

Jesús Salinas

Universitat de les Illes Balears

 

- Selección de un entorno virtual de enseñanza/aprendizaje de código fuente

abierto para la Universitat Jaume I

Centre d'Educació i Noves Tecnologies de la UJI con la colaboración del Servei

d'Informàtica y del Gabinet Tècnic del Rectorat. Mayo de 2004

http://cent.uji.es/doc/eveauji_es.pdf

 

Complementària

Enlaces de interés

 

- LVSV - Laboratorio de Validación de Sistemas Virtuales de Formación. Universitat

Illes Balears.

http://gte.uib.es/LVSV

 

- GATE - Gabinete Teleeducación. Universidad Politécnica Madrid.

http://www.gate.upm.es/tecnologia.htm

 

- CESGA- Centro Supercomputación de Galicia.

http://www.cesga.es/content/view/239/24/lang,es/

 

Recomanacions