DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura LA SOCIETAT DEL CONEIXEMENT COM A CONTEXT DE REFLEXIÓ.VIRTUALITAT I ENSENYAMENT.TIC I GLOBALITZACIÓ Codi 115011211
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s'impartirà durant el mes de desembre.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Analitzar les TIC com a mitjans i recursos formatius i la seva incidència.
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Aplicar els principis del mètode científic a la resolució de problemes de recerca educativa.
  AR6 Determinar la dimensió dels recursos necessaris per al desenvolupament de projectes de recerca educativa en l'àmbit de la tecnologia.
  AR7 Buscar, gestionar i utilitzar de manera crítica la informació necessària pel desenvolupament dels projectes de recerca.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Se pretende lograr que el alumno llegue a analizar la incidencia social de los canales de comunicación haciendo una revisión histórica de la misma. AC2
AR6
BC3
BC12
CC1
CC2
A partir del logro de este objetivo elabore criterios personales sobre la realidad de la sociedad de la globalización en la era del conocimiento. AR1
AR7
BC3
BC12
CC1
CC2

Continguts
Tema Subtema
1.- Virtualidad: Un concepto poliédrico. La percepción de lo virtual.
Exigencias de la virtualidad para su percepción.
Virtualidad y aprendizaje.
2.- La globalización: Un concepto sociológico, político, cultural y educativo. Su justificación existencial.
Pros y contras de la globalización.
3.- Espacio, tiempo y comunicación. Influencia en la historia de la humanidad del espacio y el tiempo.
Situaciones comunicativas a partir de estos factores.
4.- La enseñanza como proceso de comunicación. Modelos de enseñanza a partir de las nuevas situaciones comunicativas.
Nuevas exigencias para las nuevas realidades.
Necesidades del Profesor.
Necesidades del alumno.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 25.5 31.5
Fòrums de discussió
0 7 7
Estudis previs
0 7 7
Pràctiques a través de TIC
0 7 7
Metodologies integrades
0 7 7
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Se realizará un trabajo breve en el que se enumeren los problemas sociales creados por las NNTT y se aporten posibles soluciones a los mismos. Assistència al 80 % de les sessions de videoconferència


Fonts d'informació

Bàsica

ADELL, J. (2000). Enseñanza online: elementos para la definición del rol del profesor. A: CABERO, J. (coord) (2000): Las Nuevas Tecnologías para la mejora educativa. Sevilla: KRONOS. p.351-371.

ALVAREZ ROJO, V.; LÁZARO, A. (coords.) (2002): Calidad de las Universidades y Orientación Universitaria. Málaga: Ed. ALJIVE

ÁLVAREZ GONZÁLEZ, M. (1999): Orientación Profesional. Barcelona: Ed. CEDECS.

ÁLVAREZ GONZÁLEZ, A.; BISQUERRA, R. (1996): Manual de orientación y tutoría. Vol.I. Barcelona: Ed. Praxis

ARGUÍS, R.;ARNAIZ, P; BÁEZ, C.; et al (2001): La acción tutorial. El alumnado toma la palabra. Barcelona: Ed. Laboratorio Educativo i Ed. GRAÓ.

CORIAT, M (ed.); ROMERO, A.; CHUNG, C.; et al (coords) (2002): Jornadas sobre tutoría y orientación. Granada: Ed. Universidad de Granada

ECHEVERRÍA, B.(2004): “Caminar en relación: Tutorías personalizadas en la universidad”. En Letras de Deusto, vol. 34, nº 103. Abril-Junio 2004.

GISBERT, M. (2004): La formación del profesor para la sociedad del conocimiento. Tarragona: Ed. Universitat de Tarragona

GISBERT, M. (2000). El profesor del siglo XXI: de transmisor de contenidos a guía del ciberespacio. A: CABERO, J. (coord.): (2000): Las Nuevas Tecnologías para la mejora educativa. Sevilla: Ed. KRONOS. p. 315-330.

GISBERT, M.; LUFI, T.; FANDOS, M. (1999). El ciberprofesor: formador en la aldea global. Tarragona: Ed. Universitat Rovira i Virgili. [online]

http://tecnologiaedu.us.es/bibliovir/3.htm

Consultat: 21 de maig de 2003

ISUS, S.; ARNAIZ, P. (1998). 4a edición. La tutoría, organización y tareas. Barcelona: Ed. Graó.

ISUS, S. (1995): Orientación universitaria: de la Ensenyanza Secundaria a la Universidad. Lleida: Ed. Universitat de Lleida.

JEDESKOG, G. (1999): Teachers and ICT. En ISAT- Conference in Dublin, July 27th – 31st 1999.

Complementària

Recomanacions