DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura LA COMUNICACIÓ EDUCATIVA EN ELS NOUS ENTORNS DE FORMACIÓ.PERSPECTIVES I ÀMBITS D`INVESTIGACIÓ Codi 115011213
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
Adreça electrònica luis.marques@urv.cat
Professors/es
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura serà impartida per Adolfina Pérez

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer de les característiques de les TIC des del seu potencial educatiu i pedagògic.
  AC2 Analitzar les TIC com a mitjans i recursos formatius i la seva incidència.
  AC3 Analitzar les TIC com a eina i instrument per al disseny i desenvolupament d'accions formatives i d'entorns de formació.
  AC4 Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar el materials formatius i multimèdia.
  AC5 Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar entorns tecnològics de formació.
  AC7 Dominar les eines i procediments de treball cooperatiu i col·laboratiu en xarxa.
  Professionalitzador
  AP3 Conèixer i dominar les eines per al disseny de materials multimèdia.
  AP4 Projectar programes, entorns i materials de formació.
  AP6 Dominar els principis bàsics de la formació basada en aplicacions telemàtiques.
  Recerca
  AR6 Determinar la dimensió dels recursos necessaris per al desenvolupament de projectes de recerca educativa en l'àmbit de la tecnologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar las características comunicativas de las herramientas de comunicación. AC1
AC2
AR6
BC3
BC12
CC1
CC2
Identificar los determinantes del proceso de comunicación AC2
BC3
BC12
CC1
CC2
Obtener ideas de cara al diseño de situaciones y espacios de comunicación educativa en los nuevos entornos. AC2
AC4
AC5
AP3
AP4
BC3
BC12
CC1
CC2
Reflexionar sobre las posibilidades y limitaciones de las nuevas herramientas. AC1
AP3
AP6
BC3
BC12
CC1
CC2
Identificar líneas de investigación en relación a la comunicación educativa a través de herramientas telemáticas. AC1
AC3
AC7
AP3
BC3
BC12
CC1
CC2

Continguts
Tema Subtema
1. La comunicación mediada por ordenador: elementos característicos.
2. La creación y gestión de situaciones de aprendizaje interactivas en entornos telemáticos.
3. Herramientas y entornos para la interacción educativa.
4. Elementos para el análisis de la interacción.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 6 12
Fòrums de discussió
0 7 7
Estudis previs
0 7 7
Pràctiques a través de TIC
0 35 35
Metodologies integrades
0 7 7
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Evaluación continuada a partir del seguimiento de las actividades realizadas durante el curso. - Evaluación de un trabajo adecuado a los objetivos particulares del alumno, previa negociación la profesora. Assistència al 80 % de les sessions de videoconferència


Fonts d'informació

Bàsica

 

Adell, J. (1998): «Redes y Educación». En DE PABLOS (Coord.) Nuevas Tecnologías,comunicación audiovisual y Educación. Barcelona. Cedecs.

Althaus, S. (1997): «Computer Mediated Communication in the university classroom».Communication Education, pp:158-174

Bergue, Z. L., Collins, M. (1995): «Introduction: Computer-Mediated communications and the Online Classroom in distance learning». En Bergue, Z., Collins, M. (Eds): Computer Mediated Communication and the Online Classroom, Vol. III: DistanceLearning. Cresskill, New Yersey,

Hampton

Press, pp:1-12.

Bordia, P. (1997): «Face-to-Face versus computer mediated communication: a synthesis of the experimental literature». The Journal of Business Communication, vol. 34, 1, pp: 99-120.

Chester

, A., Gwynne G. (1998): “Online teaching: encouraging collaboration trough anonymity”. Journal of computer mediated communication. vol. 4, 2.

[http://jcmc.huji.ac.il/vol4/issue2/chester.html]

Collins, M. (1992): The relationship between social context cues and uninhibited verbal behaviour in computer mediated communication.

[http://cac.psu.edu/~mauri/papers/flames.html]

De Benito (2000): «Herramientas para la creación, distribución y gestión de cursos a través de Internet». Edutec. Revista electrónica de Tecnología Educativa. Núm. 12 Juny 00. [http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec12/deBenito.html]

December J. (1998). What is Computer Mediated Communication.

[http://www.december.com/jhon7study/cmc/what.html]

Delamont, S. (1987): La interacción didáctica. Madrid. Cincel.

Espinosa, M. (1999): Estrategias de moderación como mecanismo de participación y construcción de conocimiento en grupos de discusión electrónicos. Hiper-textos,

[http://www.mty.ites.mx/dcic/hiper-textos/02/monica]

Feliu, V. (1999). Evolución y dinámica de las listas.

[http://www.rediris.es/rediris/boletin/46-47/ponencia15.html]

Flanders, N. E. (1977): Análisis de la interacción didáctica. Salamanca. Ediciones Anaya.

Freenberg, A. (1989). «The written word: on the theory and practice of computer conferencing», a MASON, R., KAYE, A. (Eds.): Mindweave: communication,computers and distance education.

Oxford

: Pergamon Press, pp. 22-39.

[http://cac.psu.edu/~mauri/moderate/feenberg.html]

García-Valcárcel, A., (1999): «El debate telemático como experiencia de aprendizaje en el aula universitaria». En CABERO, J., Y OTROS (Coord.) Nuevas tecnologías en la formación flexible i a distancia. Universidad de Sevilla.

Gibson, W. (1984): Neuromancer. New York. Ace Publications.

Gros, B., Mas, G., San José, M. (1999): «Forum telemático de docencia universitaria:

sugerencias para los foros de discusión». En Cabero, J., y Otros (Coord.) Nuevas tecnologías en la formación flexible i a distancia. Universidad de Sevilla.39

Gunawardena, C. N., Lowe, C. A., Anderson, T. (1997): «Analysis of a global online debate and the development of an interaction analysis model for examining social construction of knowledge in computer conferencing». J. Educational computing Research, vol. 17, 4, pp: 394-431.

Harasim, L. (1990): «Online Education: an environment for collaboration and

intellectual amplification». En Harasim, L. Online Education. Perspectives on a new environment.

New York

, Praeger, pp: 39-65.Harassim, L., Hiltz, S., Teles, L., y Turoff, M. (1995): Learning Networks.

Cambridge

, The MIT Press.

Henri, F. (1992): «Computer conferencing and content analysis» a Kaye, A. (Ed.): Collaborative learning through computer conferencing. The Najaden Papers.

Proceedings of NATO Advanced Research Workshop,

Copenhagen

. NATO ASI Series, pp: 117-166Hertz-Lazarowitz, R. (1992): «Understanding interactive behaviors: looking six mirrors on the classroom». En Hertz-Lazarowitz, R., Miller, N. (eds.) Interaction in cooperativegroups.

Cambridge

. University Press, pp: 71-101.

Hiltz, S. R., Dufner, D., Fjermestad, J., Kim, Y., Oker R., Rana, A., Turoff, M. (1996): «Distributed group support systems: theory development and experimentation». En

Olsen, B.M., Smith, J.B., Malone, T. (Eds.): Coordination theory and collaboration technology,

Hillside

, Nova York, Lawrence Erlbaum Associates.Kiesler, S. (1992): «Talking, teaching, and learning in network groups: lessons form research» a KAYE, A. (Ed.): Collaborative learning through computer conferencing.The Najaden Papers. Proceedings of NATO Advanced Research Workshop,

Copenhagen

. NATO ASI Series, pp: 147-166.

Levin, J.A., Kim, H., Riel, M. (1990): «Analysing Instructional Interactions on

Electronic Message Networks». En Harasim, L. Online Education. Perspectives on a new environment.

New York

, Praeger, pp: 185-214.

McCarthey, S.J., McMahon, S. (1992): From convention to invention: three approaches to peer interactions during writing. En Hertz-Lazarowitz, R., Miller, N. (eds.)

Interaction in co-operative groups. Cambridge. University Press, pp: 17-35.

Medina, A. (1988): Didáctica e interacción en el aula.

Madrid

. Cincel

Nuernverger, M. P. (1998): Long-distance mentoring: the use of electronic mail to facilitate the mentoring process. Vol. 591, Dissertation Abstracts International.

Paulsen, M. F. (1995): Online report on Pedagogical techniques for CMC

[http://www.nki.no/~morten]

Pérez i Garcias, A. (2000): La comunicació electrónica en situacions daprenentatge a distancia en contextos universitaris. Anàlisi de la interacció. Universitat de les Illes Balears. Tesis Doctoral.

Pérez i Garcias, A. (2001): «Nuevas estrategias de enseñanza en entornos digitales para la enseñanza superior». En Salinas, J., Batista A. (Coord.): Didáctica y tecnología educativa para una universidad en el mundo digital. Universidad de Panamá. Pitt, T. J., Clark, A. (1997): Creating powerful online courses using multiple instructional strategies. [http://leahi.kcc.hawaii.edu/org/tcc_conf97/pres/pitt.html] 40

Rafaeli, S., Sudweeks, F.(1997): «Networked Interactivity». Journal of computer

mediated communication, vol. 2, 4.

Rojo, A. (1995): Participation in scholarly electronic forums. Dissertation Abstracts international. [http://www.oise.on.ca/arojo/overview.html]

Salinas, J. (1995): «Organización escolar y redes: los nuevos escenarios de

aprendizaje». En Cabero, J., Martínez (Coord.): Nuevos canales de comunicación en la enseñanza. Madrid. Centro de estudios Ramon Areces, pp: 89-11.

Santoro, G. (1995): «What is Computer-Mediated communication». En Bergue, Z.,

Collins, M. (eds): Computer Mediated Communication and the Online Classroom. Vol.

I. Overview and perspectives.

Cresskill

,

New Jersey

,

Hampton

Press, pp: 11-28

Villar Angulo, L. M. (1987): «La interacción didáctica», En DELAMONT, S. La

interacción didáctica. Madrid. Cincel, pp: 169-187

Waggoner, M. (1992): «A case Study approach to evaluation of computer

conferencing» a Kaye, A. (Ed.): Collaborative learning through computer conferencing. The Najaden Papers. Proceeding of NATO Advanced Research Workshop,

Copenhagen

. NATO ASI Series, pp: 137-146

Walter, J. B. (1996): «Computer mediated communication: impersonal, interpersonal and hyperpersonal interactions». Communication Research, Vol. 23, 1, pp: 3-43.

Xu, H. (1996): The performance and attitudes of higher education students using CMC. Southern

Illinois

University

at

Carbondale

. Tesi doctoral. Vol. 5807, Dissertation Abstracts International

 

Complementària

Recomanacions