DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura FORMACIÓ DELS PROFESSORS I TIC.EL NOU ROL DELS PROFESSORS.LA TUTORIA ELECTRÒNICA Codi 115011214
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s'impartirà durant el mes de maig.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer de les característiques de les TIC des del seu potencial educatiu i pedagògic.
  AC2 Analitzar les TIC com a mitjans i recursos formatius i la seva incidència.
  AC3 Analitzar les TIC com a eina i instrument per al disseny i desenvolupament d'accions formatives i d'entorns de formació.
  AC6 Dominar les eines i procediments per a la distribució de continguts i gestió del coneixement.
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analizar las repercusiones de la Tecnología en la tarea docente. AC1
AC2
AC3
BC3
BC12
CC1
CC2
Definir cuales son los elementos que garantizan el desarrollo profesional del docente en un entorno tecnológico. AC1
AC2
AC3
BC3
BC12
CC1
CC2
Definir el papel del docente como diseñador de espacios, acciones y materiales de formación AC1
AC2
AC3
BC3
BC12
CC1
CC2
Determinar cuales son los principales ámbitos que tendría que contemplar la Formación Inicial y Continua de los docentes en materia tecnológica. AC1
AC2
AC3
BC3
BC12
CC1
CC2
Definir cuales son los roles y funciones que caracterizarán al ciberprofesor. AC1
AC2
AC3
AC6
BC3
BC12
CC1
CC2

Continguts
Tema Subtema
1. Repercusiones de la Tecnología en la tarea docente. 1.1. El Siglo XXI: La Sociedad del conocimiento
1.2. Los espacios virtuales de Formación
2. Desarrollo profesional del docente en un entorno tecnológico. 2.1. Saber, saber hacer y saber ser del docente en un ETE-A.
2.2. Ámbitos y dimensiones de la acción tutorial en los ETE-A como aspecto fundamental de la acción docente.
2.3. De la realidad física a la realidad digital.
3. El docente como diseñador de espacios, acciones y materiales formativos. 3.1.El desarrollo de servicios y de contenidos multimedia de calidad.
3.2.Desarrollo e interconexión de centros de adquisición de conocimientos.
3.3.eLearning: el marco comunitario de apoyo.
4. Formación Inicial y Continua de los docentes en materia tecnológica. 4.1. El docente, los cambios tecnológicos y el proceso de formación a lo largo de la vida.
5. El ciberprofesor: formador en la aldea global. 5.1. ¿La redefinición de los procesos de E-A?
5.2. La personalización de los entornos y de los procesos de formación.
5.3. Adaptación de los procesos de organización y gestión de espacios educativos y formativos en entornos tecnológicos.
5.4. Diseño y reusabilidad de los recursos y de los contenidos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 25.5 31.5
Fòrums de discussió
0 7 7
Estudis previs
0 7 7
Pràctiques a través de TIC
0 7 7
Metodologies integrades
0 7 7
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC Presentació de les pràctiques realitzades per mitjà de tecnologies de la informació i comunicació. 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència al 80 % de les sessions de videoconferència


Fonts d'informació

Bàsica

GISBERT, Mercè et al (1998): Entornos Virtuales de Enseñanza-Aprendizaje. Cuadernos de Documentación Multimedia. Madrid. Pp. 29-41. (Versión electrónica:

http://www.ucm.es/info/multidoc/multidoc/revista/cuad6-7/evea.htm).

GISBERT, Mercè. (2000): El profesor del siglo XXI: de transmisor de contenidos a guía del ciberespacio. (link a profe1.doc) En CABERO, J. et al: Las Nuevas Tecnologías para la mejora educativa. Ed. Kronos. Sevilla. Pp. 315-330.

LUTFI, T, GISBERT, M. y FANDOS; M. (2001): El ciberprofesor, formador en la aldea global (link a ciberprofe.doc). En Junta de Extremadura; Las Ciencias Sociales en Internet. Consejería de Educación Ciencia y Tecnología. Dirección General de Ordenación, Renovación y Centros. Pp. 59-78.

Complementària

Recomanacions