DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL A LA XARXA.SISTEMES DE VIDEOCONFERÈNCIA PER A LA FORMACIÓ Codi 115011216
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s'impartirà durant els mesos de gener i febrer.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar el materials formatius i multimèdia.
  AC5 Conèixer els passos bàsics per a dissenyar i desenvolupar entorns tecnològics de formació.
  AC6 Dominar les eines i procediments per a la distribució de continguts i gestió del coneixement.
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Establecer las características de diseño físico de un aula de videoconferencia, con la ubicación de los equipos AV. AC4
AC5
BC3
BC12
CC1
CC2
Entender las modalidades de realización de las videoconferencias, y los papeles del profesor, los facilitadores de sala, y los alumnos AC4
AC5
BC3
BC12
CC1
CC2
Analizar las ventajas que ofrecen estas herramientas a un profesor que quiere emitir audio/video como apoyo para sus clases AC4
AC6
BC3
BC12
CC1
CC2
Emitir en directo conversaciones o grabar un video el cual pueda ser descargado y escuchado por otros. AC4
AC5
BC3
BC12
CC1
CC2
Conocer las características de las distintas tecnologías utilizadas en las videoconferencias: equipamientos audiovisuales, y redes o sistemas de comunicación. AC4
AC5
BC3
BC12
CC1
CC2
Conocer los principales sistemas y herramientas de transmisión de audio y vídeo aplicables al diseño de materiales y entornos tecnológicos de formación AC4
AC6
BC3
BC12
CC1
CC2

Continguts
Tema Subtema
La videoconferencia: sistemas y estándares

1 Estándares de comunicación






1.1. Estándar de Video H.320
1.2. Estándar H 323
1.3. Los nuevos protocolos para la transmisión de audio/vídeo.
1.4. Estándar MPEG.
1.5. Estándar MOV.
1.6. Estándar WAV y AVI.
La videoconferencia: sistemas y estándares

2 Problemática actual de la red
La videoconferencia: sistemas y estándares

3 Multicast como solución
3.1.Funcionamiento del multicast
3.2.Ventajas del multicast

Instalaciones. El aula de videoconferencia. Sistemas y modalidades de realización.

1 El aula de videoconferencia: Instalaciones y equipos audiovisuales


1.1. Introducción
1.2. Diseño
1.2.1. Iluminación
1.2.2. Audio
1.2.2.1. Micrófonos
1.2.2.2. Altavoces
1.2.2.3. Ruido Ambiental
1.2.2.4. Reverberación
1.2.2.5. Cancelación de eco
1.2.3. Mobiliario
1.2.3.1. Aire acondicionado
1.3. El equipamiento hardware AV
1.3.1. Sistema de proyección
1.3.2. Sistema de video
1.3.3. Sistema de audio
1.3.4. Sistema de control
Instalaciones. El aula de videoconferencia. Sistemas y modalidades de realización.

2 Sistemas de actividades de videoconferencia : codecs y medios de transmisión





2.1. Introducción
2.2. Audio
2.2.1. Muestreo de audio
2.2.2. Cuantificación de audio
2.2.3. Técnicas de compresión de audio digital
2.2.3.1. mu-law y A-law PCM
2.2.3.2. ADPCM
2.2.3.3. LPC y CELP
2.2.3.4. formatos de intercambio de audio
2.2.4. Codificación de audio
2.3. Video
2.3.1.La información de vídeo
2.3.2.compresión de vídeo
2.3.2.1. Tamaño de la imagen
2.3.2.2. Número de cuadros por segundo
2.3.2.3. Calidad de la imagen
2.3.2.4. Estándares de compresión de vídeo
2.3.3. Transmisión de vídeo

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
5 0 5
Sessió Magistral
6 30.5 36.5
Fòrums de discussió
0 6 6
Estudis previs
0 6 6
Resolució de problemes, exercicis
0 6 6
Pràctiques a través de TIC
0 6 6
Metodologies integrades
0 6 6
 
Atenció personalitzada
12 0 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Taller de Videoconferència.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.

Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis L’alumne presentarà la resolució de problemes i exercicis formulats a l’aula relacionats amb els continguts de l’assignatura. 50%
Pràctiques a través de TIC Presentació de les pràctiques realitzades per mitjà de tecnologies de la informació i comunicació. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència al 80 % de les sessions de videoconferència


Fonts d'informació

Bàsica

RECURSOS La videoconferencia: sistemas y estándares

http://www.rediris.esrediris/boletin/43/enfoque3.html/
http://www.urbe.edu/telematica/videoconferencia/Videoconferencia1.html
http://timomatica.metropoli2000.net/informat/internet/inter8.htm
http://www.urbe.edu/telematica/videoconferencia/Videoconferencia1.html
http://timomatica.metropoli2000.net/informat/internet/inter8.htm
http://www.rediris.es/rediris/boletin/43/enfoque3.html
http://webtools.com/story/multimedia/TLS19980810S0011
http://www.webred.com/mostrarpag.cfm?ID=342&cant=2&ncar=3500&npag=2
http://www-mice.cs.ucl.ac.uk/multimedia/software/
http://www.hys.com.pe/netmeeting/
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/en/default.asp
http://www.microsoft.com/windows/netmeeting/
http://www.cuseeme.com/
http://www.real.com/
http://www.java.sun.com/products/java-media/jmf/index.html

 

RECURSOS Instalaciones. El aula de videoconferencia. Sistemas y modalidades de realización.

Video Technology Advisory Service en Janet (http://www.video.ja.net/)

Kendall, J R & Oaks, M (1992) “Evaluation of perceived teaching effectiveness: course delivery via interactive video technology versus tradition classroom methods” , Deosnews 2

BECTA British Educational Comm. and Tech. Agency. Guía de Videoconferencia en http://www.becta.org.uk/technology/desktopvc/desktop_vc/index.html

Marsh II, George E., “Curso AIL 601: Theories of Learning Applied to Technological Instruction” , Universidad de Alabama. En el URL: http://www.bamaed.ua.edu/ail601/

Michael Lach, “WIT Sound Home Page”, en Web Institute for Teachers, University of Chicago, en URL: http://cuip.uchicago.edu/wit/99/mentors/Lach/sound/index.html

Complementària

Recomanacions