DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura VALORACIÓ FUNCIONAL DEL SISTEMA NERVIÓS CENTRAL Codi 115192104
Ensenyament
Avaluació i Mesura de la Conducta (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
Adreça electrònica paloma.vicens@urv.cat
mariateresa.colomina@urv.cat
margarita.torrente@urv.cat
Professors/es
VICENS CALDERÓN, PALOMA
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
TORRENTE TORNÉ, MARGARITA
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu d'aquesta assignatura és donar a conèixer diferents eines utilitzades per valorar funcionalment el sistema nerviós en humans i animals d'experimentació

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR5 Comprendre, definir i aplicar les tècniques d’avaluació neuroanatòmica i funcional del sistema nerviós, i fer-ne la interpretació de resultats.
  AR6 Dominar les bases neurobiològiques de la conducta, els processos psicològics i els trastorns mentals.
  AR8 Realitzar avaluacions i diagnòstics psicològics en els àmbits propis de la disciplina.
  AR10 Interpretar de forma crítica els resultats experimentals.
  AR11 Adquirir un pensament crític i creatiu, amb capacitat d’indagar i d’adoptar un enfocament científic i ètic en l’àmbit de la recerca psicològica.
  AR12 Interpretar i avaluar de manera crítica la bibliografia científica, valorar-ne la procedència, situar-la dins un marc epistemològic i identificar i contrastar les seves aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  AR13 Comprendre les limitacions i les possibilitats de l’anàlisi científic del comportament humà, i ser capaç d’incorporar aportacions conceptuals i tècniques d’anàlisi pròpies d’altres disciplines.
  AR14 Difondre el coneixement derivat dels resultats de la recerca i les revisions teòriques: redactar informes científics i realitzar presentacions orals dels resultats de recerca segons els estàndards de la disciplina.
  AR15 Dominar l’aplicació de les eines d’avaluació i mesura en àmbits propis de la psicologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BR2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BR3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BR4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BR5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BR6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BR11 Treballar en equip i gestionar equips
  BR12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BR13 Aprendre a aprendre
  BR14 Planificació i organització
  BR15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BR16 Sensibilitat pel medi ambient
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Recerca
  CR1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del màster.
  CR2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de màster.
  CR3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el màster.
  CR4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CR5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre les bases funcionals i anatòmiques de l'exploració neuropsicològica i especialment els seus aspectes qualitatius. AR5
AR6
AR8
BR1
BR2
BR3
BR4
BR5
BR6
BR11
BR12
BR13
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
CR3
CR4
CR5
Conèixer, comprendre i explicar les bases neurobiològiques de la conducta i els processos mentals. AR5
AR6
BR1
BR2
BR3
BR4
BR5
BR6
BR11
BR12
BR13
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
CR3
CR4
CR5
Conèixer, compendre i explicar les bases neurobiològiques dels trastorns mentals. AR5
AR6
AR11
AR12
AR13
BR1
BR2
BR3
BR4
BR5
BR6
BR11
BR12
BR13
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
CR3
CR4
CR5
Saber aplicar e interpretar el principals mètodes de valoració estudiats a l'assignatura. AR5
AR6
AR10
AR11
AR12
AR13
AR14
AR15
BR1
BR2
BR3
BR4
BR5
BR6
BR11
BR12
BR13
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
CR3
CR4
CR5
Saber sintetitzar, transferir, utilitzar i verificar la informació adquirida a l'assignatura. AR5
AR6
AR10
AR11
AR12
AR13
AR14
BR1
BR2
BR3
BR4
BR5
BR11
BR12
BR13
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
CR3
CR4
CR5

Continguts
Tema Subtema
1. Valoració Neurocognitiva 1.1. La valoració neurocognitiva
1.2. Recollida d’informació i hipòtesi diagnòstica
1.3. Neuroanatomia i valoració de les funcions superiors
1.4. Instruments de valoració cognitiva
2. Evaluación de los procesos de aprendizaje y memoria en animales 2.1. Introducción: Modelos animales
2.2. El laberinto acuático de Morris
3. Evaluación de la ansiedad en animales 3.1. Introducción: Modelos animales
3.2. El laberinto elevado en forma de cruz
4. Variables emocionals i conducta 4.1. Neuroanatomía funcional
4.2. L’expressió de les emocions
4.3. Podem mesurar les emocions ?

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 10 15
Presentacions / exposicions
10 20 30
 
Atenció personalitzada
32 0 32
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de l'assignatura
Sessió Magistral Classes magistrals
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics
Presentacions / exposicions Presentacions orals

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Descripció
Els hauran de revisar el seu treball amb els professors abans de les exposicions orals i abns de presentar els seus resultats dels casos pràctics

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes hauran aplicar els seus coneixements en la resolució d'un cas pràctic 30
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran d'esxposar els comentaris a articles i proves d'avaluació subministrats pel professor o resultants de la seva cerca bibliogràfica 60
Altres

Es valorarà l'actitud de l'alumne i la seva participació

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació docent dels alumnes serà continuada i es valoraran els següents aspectes: (1) L'adquisició i capacitat d'aplicar els continguts fonamentals en la resolució de problemes específics (2) la capacitat d'utilització de fonts bibliogràfiques (3) la capacitat de sintetitzar i transmetre la informació la utilització de les TICs (4) La capacitat de treballar en grup (5) la capacitat crítica.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografía Tema 1

Gil R (2007). Neuropsicología. Barcelona: Editorial Masson

Goldestein LH, McNeil JE (2004). Clinical  neuropsychology: a practical guide to assessment and management for clinicians. Chichester (England): John Wiley & Sons Ltd.

Junqué C, Barroso J (2001). Neuropsicología. Barcelona: Editorial Síntesis

Peña-Casanova J (2005). Normalidad, semiología y patología neuropsicológicas. Barcelona: Editorial Masson.

Peña-Casanova J, Gramunt N, Gich J (2005). Tests neuropsicológicos. Fundamentos para una neuropsicología clínica basada en evidencias. Barcelona: Editorial Masson.

Bibliografía Tema 2 i 3

Morris, R. G. M. (1981).  Spatial localization does not require the presence of local cues.  Learning and Motivation, 12, 239-260.

Morris, R.G. M. (1984). Developments of a water-maze procedure for studying spatial learning in the rat. J Neurosci Methods.11(1):47-60.

Pellow S, Chopin P, File SE, Briley M (1985): Validation of open- closed-arm entries in an elevated plus-maze as a measure of anxiety in the rat. J Neurosci Meth 14:149-167

Pellow S & File SE (1986). Anxiolytic and anxiogenic drug effects on exploratory activity in an elevated plus-maze: a novel test of anxiety in the rat. Pharmacology, Biochemistry, and Behavior, 24: 525-529.

Rodger, R.J. y Cole, J.C. (1993). Influence of social isolation, gender, strain and prior novelty in plus-maze behavior in mice. Phisiol. Behav 54: 729-36

Bibliografía Tema 4

Anderson SW, Damasio H, Damasio AR. (2005). A neural basis for collecting behaviour in humans. Brain.128 (Pt 1):201-12.

Damasio A. (2005). Human behaviour: brain trust. Nature. 435(7042):571-2.

Damasio A. (2003).  Feelings of emotion and the self. Ann N Y Acad Sci. 1001:253-61.

Koenigs M, Young L, Adolphs R, Tranel D, Cushman F, Hauser M, Damasio A.  (2007) Damage to the prefrontal cortex increases utilitarian moral judgements. Nature. 19;446(7138):908-11.

Oya H, Adolphs R, Kawasaki H, Bechara A, Damasio A, Howard MA.  (2003). Electrophysiological correlates of reward prediction error recorded in the human  prefrontal cortex. Proc Natl Acad Sci U S A. 102(23):8351-6.

Parvizi J, Van Hoesen GW, Buckwalter J, Damasio A. (2006). Neural connections of the posteromedial cortex in the macaque. Proc Natl Acad Sci U S A. 103(5):1563-8.

Rainville P, Bechara A, Naqvi N, Damasio AR. (2006)  Basic emotions are associated with distinct patterns of cardiorespiratory activity. Int J Psychophysiol. 61(1):5-18. Epub 2006 Jan 24.

Shiv B, Loewenstein G, Bechara A, Damasio H, Damasio AR. (2005). Investment behavior and the negative side of emotion. Psychol Sci. 16(6):435-9.

Complementària

 

Recomanacions