DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura AVALUACIÓ PSICOLÒGICA EN ÀMBITS DEL DESENVOLUPAMENT HUMÀ Codi 115192105
Ensenyament
Avaluació i Mesura de la Conducta (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
LÓPEZ PUIG, ANNA
Adreça electrònica estanislao.pastor@urv.cat
cori.camps@urv.cat
anna.lopez@urv.cat
Professors/es
PASTOR MALLOL, ESTANISLAO
CAMPS LLAURADÓ, MISERICÒRDIA
LÓPEZ PUIG, ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant Proporcionar instruments per l'avaluació del desenvolupament humà

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR7 Aplicar i implementar les eines d’avaluació quantitativa i qualitativa més habituals en els àmbits del desenvolupament psicològic, interpretació de resultats, i elaboració de diagnòstics.
  AR8 Realitzar avaluacions i diagnòstics psicològics en els àmbits propis de la disciplina.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BR2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BR3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BR4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BR6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BR7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BR11 Treballar en equip i gestionar equips
  BR12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BR13 Aprendre a aprendre
  BR14 Planificació i organització
  BR15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Recerca
  CR1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del màster.
  CR2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de màster.
  CR3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el màster.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Realitzar avaluacions dels diferents àmbits del desenvolupament psicològic (cognitiu, emocional, social i psicomotriu). AR7
AR8
BR1
BR2
BR4
BR6
BR7
BR11
BR12
BR13
BR14
BR15
CR1
CR2
CR3
Ser capaç d'aplicar aplicar tècniques avançades i les corresponents eines quantitatives i qualitatives de la mesura i avaluació del desenvolupament psicològic en les diferents etapes del cicle vital. AR7
AR8
BR1
BR2
BR3
BR4
BR6
BR7
BR11
BR12
BR13
BR14
BR15
CR1
CR2
CR3
Realitzar avaluacions i diagnòstics psicològics en els àmbits propis de la disciplina. AR7
AR8
BR1
BR2
BR4
BR6
BR7
BR11
BR12
BR13
BR14
BR15
CR1
CR2
CR3
Ser capaç d'exposar i discutir públicament els coneixements adquirits i els resultats dels treballs realitzats dintre de l'assignatura. AR7
AR8
BR1
BR2
BR4
BR6
BR7
BR11
BR12
BR13
BR14
BR15
CR1
CR2
CR3

Continguts
Tema Subtema
Continguts teòrics

28/10/08: Escales d’Observació Sistemàtica del Desenvolupament (EOD)

28/10/08: Processos emprats en la construcció de EOD: Discussió i crítica d’alguns models presentats.
Escalas Observacionales del Desarrollo(0-17 años) T.E.A

Escalas de Observación Sistemática (Cambrodí-Sastre)

"Análisis Dimensional" com instrument per confegir Escales del Desenvolupament i l'obtenció de perfilr evolutius.
03/11/08 Continguts teòrics: Concepte de diagnòstic psicomotriu.
Principals tests i escales de diagnòstic psicomotriu.

Continguts pràctics: funcionament de les escales, a través de l'aplicació a un cas real.
elements que inclou i la seva definició.

Test de Picq i Vayer.
Test de Daurat-Hemejak
Test de MacCarthy
Continguts teòrics

04/11/08: Avaluació de la interacció i el desenvolupament.

Continguts pràctics:

04/11/08: Pràctiques assistides per ordinador i discussió de metodologies qualitatives
per l’anàlisi i l’avaluació dels processos interactius.
Avalució de la conducta interactiva en situacions de tutel·la en gestió cognitiva.
Avaluació de la interacció simètrica i assimètrica
10/11/08: Continguts teòrics:
Avaluació escales MacCarthy seguint mètode Haufman i Kaufman.
L'observació com a tècnica de recollida d'informació en psicomotricitat.
Elaboración d'un diagnòstic psicomotriu.
Consideració de la ètica professional.

Continguts pràctics:
Aplicació pràctica a un cas real de l'anàlisi de Kaufman i Kaufman i elaboració de l'informe.
Anàlisi d'una sessió psicomotriu per mitjà d'escales d'observació.
Anàlisi dels subtests de les escales perceptiu-manipulativa i motricitat de les escales McCarthy, anàlisi dels punts forts i dèbils, anàlisi evolutiu.

Paràmetres que inclouen les escales d'observació en psicomotricitat.
Continguts teòrics
11/11/08: Mesura d’alguns mecanismes de control executiu i el seu desenvolupament

Continguts pràctics:

11/11/08: Instruments per l’anàlisi dels mecanismes de control executiu.
Enfatitzar l'estudi dels mecanismes de: memòria i estructuració de la informació; planificació, atenció selectiva.


Torre de Londres
Test de Stroop
Test "Noche i dia"
No presencial
Continguts teòrics

18/11/08: La importància de la inhibició cognitiva en el desenvolupament humà

Continguts pràctics:

18/11/08: Estudi especial de la inhibició en recerques actuals.
Inhibició i resistència a la interferència
La inhibició cognitiva i el seu paper en el desenvolupament.


Presentació de recerques i instruments emprats pel l'anàlisi del processos inhibitoris.
Docencia Dra. Anna López
27/10/08. Continguts teòrics:
Estructures lògiques del pensament

Cognició i conflictes

Continguts pràctics:
Visualització de conductes infantils
Metodologies i tècniques per avaluar el pensament intel-lectual infantil.
Aspectes dinàmics i estructurals dels processos d'avaluació.
L'estructura cognitiva de les emocions
La resolució de conflictes

Anàlisi de les conductes i avaluació
10/11/08. Continguts teòrics:
El diagnòstic operatori



Processos psicològics en la resolució de conflictes
Continguts pràctics:
Instruments pel diagnòstic del nivel evolutiu de les conductes intel-lectuals i emocionals
Naturalesa epistemológica de les nocions i les seves relacions estructurals.
Aprenentatge i diagnòstic operatori
Esquemes mentals i resolució de conflictes
Presentació de casos
Presentació de treballs experimentals

Dra. Anna López:
-27 Oct. de 17-21 h.
-10 Nov. de 17-19 h.
-17 Nov. No presencial

Dr. Pastor:
-28 Oct. de 17-21 h.
-4 Nov. de 17-21 h.
-11 Nov. de 17-21 h.
-18 Nov. No presencial

Dra. Cori Camps:
-3 Nov. de 17-21 h.
-10 Nov. de 19-21 h.
-17 Nov. No presencial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
21 21 42
Presentacions / exposicions
1 3 4
Estudi de cas
3 10 13
Treballs
10 12 22
Resolució de problemes, exercicis
4 4.8 8.8
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació per part del professor dels temes teòrics més rellevants, fomentant la participació i la discussió.

Demostració de les tècniques d’avaluació utilitzades per als diferents àmbits del desenvolupament.

Explicació de les diferents tècniques d’anàlisi qualitativa i quantitativa.
Presentació per part del professor de casos utilitzant les tècniques d’avaluació que es treballen a l’assignatura.

Aprenentatge basat en problemes: el professor presenta un problema que els alumnes han de resoldre a classe en grup, utilitzant la metodologia PBL, trobant entre tots la solució i exposant-la a classe.

Pràctiques individuals i en grup pel domini de les tècniques qualitatives i quantitatives d’anàlisi.

Aplicació de tècniques d’avaluació i escales d’observació, elaboració d’un diagnòstic, anàlisi qualitatiu i quantitatiu de les dades, i elaboració d’informe.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes dels treballs i/o tema concret
Estudi de cas Analitzar diverses situacions per capacitar a l'alumne en l'avaluació dels diferents àmbits del desenvolupament psicològic
Treballs Elaboració de memòria/informes sobre la temàtica de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Resoldre problemes i exercicis per capacitar a l'alumne en l'avaluació i diagnòstic psicològic

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Resolució dels dubtes que es plantegin en el desenvolupament de l'assignatura, en horari d'atenció a l'alumnat.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes dels treballs i/o tema concret 40%
Estudi de cas Analitzar diverses situacions per capacitar a l'alumne en l'avaluació dels diferents àmbits del desenvolupament psicològic 30%
Treballs Elaboració de memòria/informes sobre la temàtica de l'assignatura 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació contínua, utilitzant el portafoli, la plataforma Moodle i altres metodologies docents basades en l'aprenentatge actiu, i fomentant l'anàlisi crític per part dels alumnes. Valoració dels informes elaborats en grup a partir de l'aprenentatge basat en problemes. Valoració del portafoli de l'estudiant que inclourà activitats de seguiment de l'assignatura, lectura i comentari crític d'articles científics rellevants sobre la temàtica de l'assignatura, tant dels suggerits pel professor com d'aquells resultat de la recerca bibliogràfica de l'alumne. Presentació d'un diagnòstic, basat en els instruments de mesura treballats i en tècniques d'anàlisi qualitatives i quantitatives. ------------------------ Professora: Dra. Anna López Comentari crític dels documents/videos treballats a l'aula. Elaboració d'un diagnòstic operatori. Presentació d'un resum d'activitats d'avaluació emocional.


Fonts d'informació

Bàsica Secadas, F, Escalas Observacionales del Desarrollo, 1998, Madrid: TEA
Cambrodí, A. i Sastre, S., Escales d'Observació Sistemàtica 0;0-o;3, 1993, Barcelona:PPU
Magnus Magnusson, Thème 4.0, 2004, NOLDUS
Dempster, FN, Interference and inhibition in cognition: An historical perspective, 1995, Academic Press
Houdé, O., Inhibition and cognitive development: Object, number, categorization and reasoning,, 2000, Cognitivr Development, 151, 63-73
McCarthy, D., Escalas McCarthy de aptitudes y psicomotricidad para niños, 1996, Madrid: TEA
Pic, L. i Vayer, P., Educación psicomotriz y retraso mental, 1986, Barcelona: Científico Médica
Daurat-Hemeljaf, C., Test del esquema corporal, 1980, Madrid: TEA
Kaufman, A.S. y Kaufman, N.L., Evaluación clínica de los niños con las escalas McCarthy, 1983, Madrid: TEA
Arnaiz, P. y Bolarín, M.J., Guía para la observación de los parámetros psicomotores, 2000, Revista Iberoamericana de Formación del Profesorad
García, L., La observación psicomotriz: transformar la experiencia compartida en comprensión, 2000, Entrelineas
Román, J.Mª-García, D. (Eds.), Intervención clínica y educativa en el ámbito escolar, 1990, Promolibro
Sastre, G.-Moreno, M., Resolución de conflictos y aprendizaje emocional, 2002, Gedisa
López Puig, A., Fracaso escolar en el aprendizaje de las matemáticas. Un enfoque constructivista, 1996, SPUC

Complementària

Recomanacions