Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Recerca |
|
AR7 |
Aplicar i implementar les eines d’avaluació quantitativa i qualitativa més habituals en els àmbits del desenvolupament psicològic, interpretació de resultats, i elaboració de diagnòstics. |
|
AR8 |
Realitzar avaluacions i diagnòstics psicològics en els àmbits propis de la disciplina. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Recerca |
|
BR1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BR2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BR3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BR4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BR6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BR7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BR11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BR12 |
Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BR13 |
Aprendre a aprendre |
|
BR14 |
Planificació i organització |
|
BR15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Recerca |
|
CR1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del màster. |
|
CR2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de màster. |
|
CR3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el màster. |
Objectius |
Competències |
Realitzar avaluacions dels diferents àmbits del desenvolupament psicològic (cognitiu, emocional, social i psicomotriu). |
AR7 AR8
|
BR1 BR2 BR4 BR6 BR7 BR11 BR12 BR13 BR14 BR15
|
CR1 CR2 CR3
|
Ser capaç d'aplicar aplicar tècniques avançades i les corresponents eines quantitatives i qualitatives de la mesura i avaluació del desenvolupament psicològic en les diferents etapes del cicle vital. |
AR7 AR8
|
BR1 BR2 BR3 BR4 BR6 BR7 BR11 BR12 BR13 BR14 BR15
|
CR1 CR2 CR3
|
Realitzar avaluacions i diagnòstics psicològics en els àmbits propis de la disciplina. |
AR7 AR8
|
BR1 BR2 BR4 BR6 BR7 BR11 BR12 BR13 BR14 BR15
|
CR1 CR2 CR3
|
Ser capaç d'exposar i discutir públicament els coneixements adquirits i els resultats dels treballs realitzats dintre de l'assignatura. |
AR7 AR8
|
BR1 BR2 BR4 BR6 BR7 BR11 BR12 BR13 BR14 BR15
|
CR1 CR2 CR3
|
Tema |
Subtema |
Continguts teòrics
28/10/08: Escales d’Observació Sistemàtica del Desenvolupament (EOD)
28/10/08: Processos emprats en la construcció de EOD: Discussió i crítica d’alguns models presentats.
|
Escalas Observacionales del Desarrollo(0-17 años) T.E.A
Escalas de Observación Sistemática (Cambrodí-Sastre)
"Análisis Dimensional" com instrument per confegir Escales del Desenvolupament i l'obtenció de perfilr evolutius. |
03/11/08 Continguts teòrics: Concepte de diagnòstic psicomotriu.
Principals tests i escales de diagnòstic psicomotriu.
Continguts pràctics: funcionament de les escales, a través de l'aplicació a un cas real. |
elements que inclou i la seva definició.
Test de Picq i Vayer.
Test de Daurat-Hemejak
Test de MacCarthy |
Continguts teòrics
04/11/08: Avaluació de la interacció i el desenvolupament.
Continguts pràctics:
04/11/08: Pràctiques assistides per ordinador i discussió de metodologies qualitatives
per l’anàlisi i l’avaluació dels processos interactius.
|
Avalució de la conducta interactiva en situacions de tutel·la en gestió cognitiva.
Avaluació de la interacció simètrica i assimètrica |
10/11/08: Continguts teòrics:
Avaluació escales MacCarthy seguint mètode Haufman i Kaufman.
L'observació com a tècnica de recollida d'informació en psicomotricitat.
Elaboración d'un diagnòstic psicomotriu.
Consideració de la ètica professional.
Continguts pràctics:
Aplicació pràctica a un cas real de l'anàlisi de Kaufman i Kaufman i elaboració de l'informe.
Anàlisi d'una sessió psicomotriu per mitjà d'escales d'observació. |
Anàlisi dels subtests de les escales perceptiu-manipulativa i motricitat de les escales McCarthy, anàlisi dels punts forts i dèbils, anàlisi evolutiu.
Paràmetres que inclouen les escales d'observació en psicomotricitat. |
Continguts teòrics
11/11/08: Mesura d’alguns mecanismes de control executiu i el seu desenvolupament
Continguts pràctics:
11/11/08: Instruments per l’anàlisi dels mecanismes de control executiu.
|
Enfatitzar l'estudi dels mecanismes de: memòria i estructuració de la informació; planificació, atenció selectiva.
Torre de Londres
Test de Stroop
Test "Noche i dia" |
No presencial
Continguts teòrics
18/11/08: La importància de la inhibició cognitiva en el desenvolupament humà
Continguts pràctics:
18/11/08: Estudi especial de la inhibició en recerques actuals.
|
Inhibició i resistència a la interferència
La inhibició cognitiva i el seu paper en el desenvolupament.
Presentació de recerques i instruments emprats pel l'anàlisi del processos inhibitoris. |
Docencia Dra. Anna López
27/10/08. Continguts teòrics:
Estructures lògiques del pensament
Cognició i conflictes
Continguts pràctics:
Visualització de conductes infantils |
Metodologies i tècniques per avaluar el pensament intel-lectual infantil.
Aspectes dinàmics i estructurals dels processos d'avaluació.
L'estructura cognitiva de les emocions
La resolució de conflictes
Anàlisi de les conductes i avaluació |
10/11/08. Continguts teòrics:
El diagnòstic operatori
Processos psicològics en la resolució de conflictes
Continguts pràctics:
Instruments pel diagnòstic del nivel evolutiu de les conductes intel-lectuals i emocionals |
Naturalesa epistemológica de les nocions i les seves relacions estructurals.
Aprenentatge i diagnòstic operatori
Esquemes mentals i resolució de conflictes
Presentació de casos
Presentació de treballs experimentals |
|
|
Dra. Anna López:
-27 Oct. de 17-21 h.
-10 Nov. de 17-19 h.
-17 Nov. No presencial
Dr. Pastor:
-28 Oct. de 17-21 h.
-4 Nov. de 17-21 h.
-11 Nov. de 17-21 h.
-18 Nov. No presencial |
Dra. Cori Camps:
-3 Nov. de 17-21 h.
-10 Nov. de 19-21 h.
-17 Nov. No presencial |
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
21 |
21 |
42 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
3 |
4 |
Estudi de cas |
|
3 |
10 |
13 |
Treballs |
|
10 |
12 |
22 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
4 |
4.8 |
8.8 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació per part del professor dels temes teòrics més rellevants, fomentant la participació i la discussió.
Demostració de les tècniques d’avaluació utilitzades per als diferents àmbits del desenvolupament.
Explicació de les diferents tècniques d’anàlisi qualitativa i quantitativa.
Presentació per part del professor de casos utilitzant les tècniques d’avaluació que es treballen a l’assignatura.
Aprenentatge basat en problemes: el professor presenta un problema que els alumnes han de resoldre a classe en grup, utilitzant la metodologia PBL, trobant entre tots la solució i exposant-la a classe.
Pràctiques individuals i en grup pel domini de les tècniques qualitatives i quantitatives d’anàlisi.
Aplicació de tècniques d’avaluació i escales d’observació, elaboració d’un diagnòstic, anàlisi qualitatiu i quantitatiu de les dades, i elaboració d’informe.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes dels treballs i/o tema concret |
Estudi de cas |
Analitzar diverses situacions per capacitar a l'alumne en l'avaluació dels diferents àmbits del desenvolupament psicològic |
Treballs |
Elaboració de memòria/informes sobre la temàtica de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Resoldre problemes i exercicis per capacitar a l'alumne en l'avaluació i diagnòstic psicològic |
|
Descripció |
Resolució dels dubtes que es plantegin en el desenvolupament de l'assignatura, en horari d'atenció a l'alumnat. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes dels treballs i/o tema concret |
40% |
Estudi de cas |
Analitzar diverses situacions per capacitar a l'alumne en l'avaluació dels diferents àmbits del desenvolupament psicològic |
30% |
Treballs |
Elaboració de memòria/informes sobre la temàtica de l'assignatura |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació contínua, utilitzant el portafoli, la plataforma Moodle i altres metodologies docents basades en l'aprenentatge actiu, i fomentant l'anàlisi crític per part dels alumnes. Valoració dels informes elaborats en grup a partir de l'aprenentatge basat en problemes. Valoració del portafoli de l'estudiant que inclourà activitats de seguiment de l'assignatura, lectura i comentari crític d'articles científics rellevants sobre la temàtica de l'assignatura, tant dels suggerits pel professor com d'aquells resultat de la recerca bibliogràfica de l'alumne. Presentació d'un diagnòstic, basat en els instruments de mesura treballats i en tècniques d'anàlisi qualitatives i quantitatives. ------------------------ Professora: Dra. Anna López Comentari crític dels documents/videos treballats a l'aula. Elaboració d'un diagnòstic operatori. Presentació d'un resum d'activitats d'avaluació emocional. |
Bàsica |
Secadas, F, Escalas Observacionales del Desarrollo, 1998, Madrid: TEA
Cambrodí, A. i Sastre, S., Escales d'Observació Sistemàtica 0;0-o;3, 1993, Barcelona:PPU
Magnus Magnusson, Thème 4.0, 2004, NOLDUS
Dempster, FN, Interference and inhibition in cognition: An historical perspective, 1995, Academic Press
Houdé, O., Inhibition and cognitive development: Object, number, categorization and reasoning,, 2000, Cognitivr Development, 151, 63-73
McCarthy, D., Escalas McCarthy de aptitudes y psicomotricidad para niños, 1996, Madrid: TEA
Pic, L. i Vayer, P., Educación psicomotriz y retraso mental, 1986, Barcelona: Científico Médica
Daurat-Hemeljaf, C., Test del esquema corporal, 1980, Madrid: TEA
Kaufman, A.S. y Kaufman, N.L., Evaluación clínica de los niños con las escalas McCarthy, 1983, Madrid: TEA
Arnaiz, P. y Bolarín, M.J., Guía para la observación de los parámetros psicomotores, 2000, Revista Iberoamericana de Formación del Profesorad
García, L., La observación psicomotriz: transformar la experiencia compartida en comprensión, 2000, Entrelineas
Román, J.Mª-García, D. (Eds.), Intervención clínica y educativa en el ámbito escolar, 1990, Promolibro
Sastre, G.-Moreno, M., Resolución de conflictos y aprendizaje emocional, 2002, Gedisa
López Puig, A., Fracaso escolar en el aprendizaje de las matemáticas. Un enfoque constructivista, 1996, SPUC
|
|
Complementària |
|
|
|