DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TÈCNIQUES ELECTROFISIOLÒGIQUES I DE NEUROIMATGE EN L`AVALUACIÓ I ESTUDI EXPERIMENTAL DELS PROCESSOS Codi 115192205
Ensenyament
Avaluació i Mesura de la Conducta (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
Adreça electrònica mariateresa.colomina@urv.cat
josep.demestre@urv.cat
Professors/es
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
DEMESTRE VILADEVALL, JOSEP
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura té com a objectiu donar a conneixer a l'alumne les principals tècniques electrofisiològiques i de neuroimatge i la seva aplicació a l'estudi de la conducta

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR15 Dominar l’aplicació de les eines d’avaluació i mesura en àmbits propis de la psicologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BR2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BR3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BR4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BR5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BR6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BR11 Treballar en equip i gestionar equips
  BR12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BR13 Aprendre a aprendre
  BR14 Planificació i organització
  BR15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BR16 Sensibilitat pel medi ambient
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Recerca
  CR1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del màster.
  CR2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de màster.
  CR3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el màster.
  CR4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CR5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Ser capaç de desenvolupar eines pròpies per l'avaluació i la mesura de la conducta. AR15
BR1
BR2
BR3
BR4
BR5
BR6
BR11
BR12
BR13
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
CR3
CR4
CR5
Ser capaç d'aplicar el darrers avanços tècnics per l'avaluació i la mesura de la conducta AR15
BR1
BR2
BR3
BR4
BR5
BR6
BR11
BR12
BR13
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
CR3
CR4
CR5
Adquirir coneixements avançats en àmbits específics de l'avaluació i la mesura de la conducta. AR15
BR1
BR2
BR3
BR4
BR5
BR6
BR11
BR12
BR13
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
CR3
CR4
CR5

Continguts
Tema Subtema
1. Tècniques de Neuroimatge
1.1 Fonaments teòrics
1.1.1 Neuroimatge estructural
1.1.2 Neuroimatge funcional

1.2 Aplicacions en l’estudi dels processos mentals
1.2.1 Neuroimatge i psicopatología
1.2.2 Neuroimatge en l’estudi de les funcions cognitives
1.2.3 Neuroimatge funcional i rehabilitació neuropsicològica
2. Electrofisiologia de la ment: Potencials evocats cerebrals
2.1 Què són els Potencials evocats cerebrals (PEs)
2.1.1 Com es registren i analitzen els PEs
2.1.2 Què és i com es mesura un component
2.1.3 Interpretació dels PEs
2.2 Aplicació dels PEs en l’estudi dels processos cognitius
2.2.1 PEs i atenció: Mismatch Negativity
2.2.2 PEs i memòria: P300
2.2.3 PEs i llenguatge: N400, P600/SPS, LAN

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
10 20 30
Presentacions / exposicions
5 10 15
Pràctiques a laboratoris
5 10 15
Treballs
3 6 9
 
Atenció personalitzada
2 1 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Eines per la cerca de la informació científica relacionada amb el tema
Sessió Magistral Continguts teòrics
Presentacions / exposicions Seminaris de discussió d’articles científics.

Presentació oral de treballs
Pràctiques a laboratoris Tècniques de electrofisiologia
Treballs Elaboració de treballs de revisió.


Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Suport a la realització dels treballs i les presentacions

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Continguts
Actualització
Organització
Transmissió de la informació
40
Treballs Continguts
Actualització
40
Altres

Actitud i participació

20
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació contínua, utilitzant el portafoli, la plataforma Moodle i altres metodologies docents basades en l'aprenentatge actiu, i fomentant l'anàlisi crític per part dels alumnes.


Fonts d'informació

Bàsica

Abou-Saleh, M.T. (2006). Neuroimaging in psychiatry: An update. J Psychosom Res. 61(3), 289-93.

Eichenbaum, H., Yonelinas, A.P., i Ranganath, C. (2007). The medial temporal lobe and recognition memory. Annu Rev Neurosci.;30, 123-52.

Handy, T. (2005) (Ed.). Event-related potentials. A methods handbook. MIT Press.

Kandel, E.R., Schwartz, J.H., i Jessell, T.M. (2001). Principios de Neurociencia. McGraw-Hill Interamericana.

Kutas, M., Federmeier, K.D., Coulson, S., King, J.W. i Münte, T.F. (2000). Language. A J.T. Cacioppo, L.G. Tassinary, i G.G. Berntson (Eds.). Handbook of Psychophysiology. Cambridge University Press.

Luck, S.J. (2005). An introduction to the event-related potential technique. MIT Press.

Münte, T.F., Urbach, T.P., Düzel, E., i Kutas, M. (2000). Event-related brain potentials in the study of human cognition and neuropsychology. A F. Boller, J. Grafman, i G. Rizzolatti (Eds.). Handbook of Neuropsychology, Vol. 1, 2nd edition, Elsevier Science Publishers.

Nakahara, K., Adachi, Y., Osada, T., i Miyashita, Y. (2007). Exploring the neural basis of cognition: multi-modal links between human fMRI and  macaque neurophysiology. Trends Cogn Sci, 11, 84-92.

Osterhout, L., McLaughlin, J. i  Bersick, M. (1997). Event-related brain potentials and human language. Trends in Cognitive Sciences, 1, 203-209.

Picton, T.W. i cols. (2000). Guidelines for using human event-related potentials to study cognition: Recording standards and publication criteria. Psychophysiology, 37, 127–152.

Rugg, M.D. i Coles, M. (1995) (Eds). Electrophysiology of mind. Event related brain potentials and cognition. Oxford University Press.

 

Complementària

Recomanacions