DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura AVENÇOS EN LA MESURA DEL COMPORTAMENT HUMÀ DINS DE L`ORGANITZACIÓ I DELS GRUPS Codi 115192211
Ensenyament
Avaluació i Mesura de la Conducta (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
BOADA GRAU, JOAN
Adreça electrònica joan.boada@urv.cat
Professors/es
BOADA GRAU, JOAN
Web http://psico.fcep.urv.es/cramc/
Descripció general i informació rellevant Es presentaran els pricipals avenços en la mesura del comportament humà dintre de les organitzacions i dels grups. En aquest sentit, es tractaran avenços en EFQM i BSC-CMI; Conciliació i Empresa; Igualtat de Gènere; Equips d'Alt Rendiment; Selecció de Personal i Mobbing.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR3 Dominar l'aplicació d'eines d’avaluació psicològica en els àmbits propis de la psicologia de les organitzacions, interpretació de resultats, i elaboració de diagnòstics.
  AR7 Aplicar i implementar les eines d’avaluació quantitativa i qualitativa més habituals en els àmbits del desenvolupament psicològic, interpretació de resultats, i elaboració de diagnòstics.
  AR8 Realitzar avaluacions i diagnòstics psicològics en els àmbits propis de la disciplina.
  AR12 Interpretar i avaluar de manera crítica la bibliografia científica, valorar-ne la procedència, situar-la dins un marc epistemològic i identificar i contrastar les seves aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  AR14 Difondre el coneixement derivat dels resultats de la recerca i les revisions teòriques: redactar informes científics i realitzar presentacions orals dels resultats de recerca segons els estàndards de la disciplina.
  AR15 Dominar l’aplicació de les eines d’avaluació i mesura en àmbits propis de la psicologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BR2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BR3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BR4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BR5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BR6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BR7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BR8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BR11 Treballar en equip i gestionar equips
  BR12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BR13 Aprendre a aprendre
  BR14 Planificació i organització
  BR15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BR16 Sensibilitat pel medi ambient
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Recerca
  CR1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del màster.
  CR2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de màster.
  CR3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el màster.
  CR4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CR5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.
  CR6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Integrar els continguts bàsics dels avenços en la mesura del comportament, mitjançant l'aprenentatge per descobriment amb participació actva del discent/a. AR3
AR12
AR14
BR1
BR2
BR3
BR6
BR11
BR12
BR13
BR15
BR16
CR1
CR2
CR3
CR4
CR5
Construir i desenvolupar eines pròpies per tal de mesurar el comportament i el potencial humà en les empreses, les organitzacions i els grups, éssent capaç d'aplicar el darrers avanços tècnics. AR7
AR8
AR15
BR1
BR2
BR4
BR5
BR12
BR13
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
Dissenyar un pla d'intervenció per tal de millorar una organització, una empresa, una institució, un grupo o un equip. AR7
AR8
BR1
BR2
BR4
BR5
BR7
BR8
BR12
BR15
BR16
CR3
CR6

Continguts
Tema Subtema
(10.12.07) 0.-Introducció.
(10.12.07) Avenç.-1.-Entorn i Models d’avaluació organitzacional: EFQM & BSC-CMI.
(17.12.07) Avenç.-2.-Generació “Y”: valors i llur integració en les organitzacions i els grups.
(17.12.07) Avenç.-3.-Conciliació i Empresa: avaluació de les bones pràctiques.
(14.01.07) Avenç.-4.-Igualtat de Gènere: marc legal i mesura dels comportaments empresarials.
(21.01.08) Avenç.-5.-Equips d’Alt Rendiment: Diagnòstic i intervenció.
(28.01.08) Avenç.-6.-Capital Humà i Mesura: Desenvolupaments recients en Selecció de Personal.
(04.02.08) Avenç.-7.-Riscos Psicosocials i Avaluació: Mobbing.
(04.02.08) Conclusions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
3 3.6 6.6
Seminaris
12 14.4 26.4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
13 15.6 28.6
Treballs
0 6 6
 
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries 1.-ESCOLÀSTICA:
-Presentació dels temes més rellevants.
-Conceptualització.
2.-CONSTRUCTIVISTA:
-Discussió d’articles científics.
-Resolució de casos pràctics.
3.-EXPERIENCIAL:
-Revisió crítica d'instruments de mesura.
Sessió Magistral El professor presentarà els temes més importants i novedosos.
Seminaris Hom discutirà i comentarà articles científics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es proposarà la resolució de problemes en el marc de la mesura de la conducta en les organitzacions i els grups.
Treballs

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Hom resoldrà els dubtes dels discents i les discentes en horari de despatx.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 50%
Treballs 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

No hi ha prova escrita ni oral escolàstica (examen).


Fonts d'informació

Bàsica

Aritzeta, A. y Alcover, C.M. (2006) ¿Quién decide? ¿Quién es responsable? ¿Quién gana?. Análisis de las dificultades para la implantación de equipos de trabajo. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 22 (2), 151-178.

Boada, J. (1999) Psicología del (Trabajo + Organizaciones + Recursos  Humanos). Barcelona: PPU (pp. 169-178).

Boada,  J.  (Dir.)  (2001) Capital Humano: 52 Casos Prácticos. Manual  de supuestos prácticos sobre recursos humanos y procesos organizacionales. Barcelona: Granica.

Boada, J.; Purcalla, M.A., Jiménez, D. y Mangas, A. (2007) Manual de bones pràctiques sobre conciliació (Producte-2).(Estudi de la influència de la conciliació laboral, familiar i personal en la formació contínua). Barcelona. Generalitat de Catalunya. Consorci per a la Formació Continuada.

García-Izquierdo, A. L. y García-Izquierdo, M. (2007) Discriminació, igualdad de oportunidades en el empleo y la selección de personal en España. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 23 (1), 111-138.

 Kaplan, R.S. y Norton, D.P.(2000) Cuadro de Mando Integral (The Balanced Scorecard).  Barcelona: Gestión 2000 (pp.13-58).

Mañas, M. A.; Salvador, C.; Boada, J.; González, E. y Agulló E. (2007) La satisfacción y el bienestar psicológico como antecedentes del compromiso organizacional.Revista Psicothema, 19 (3), 395-400.

Martínez-Costa, C. et al. (2006) Guía para el diseño y para la implantanción de un plan de igualdad de oportunidades en una universidad pública. X Congreso de la Ingeniería de la Organización. Valencia, 7 y 8 de setiembre de 2006.

Moreno-Jiménez, B. et  al. (2004) Acoso psicológico en el trabajo: una aproximación organizacional. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 20 (3), 277-289.

 Osca, A. y García-Salmones, L. (2004) ¿Cómo perciben los candidatos los procesos de selección?. Una aproximación desde el modelo de Justicia Procedimental de Gilliland (1993). Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 20 (2), 225-247.

Sánchez, J.C. et al. (2007) Cultura y desfases culturales de los equipos de trabajo: implicaciones para el compromiso organizacional. Revista Psicothema,19 (2), 225-230.

Tempora (2004) Buenas prácticas para nuevas fórmulas organizativas de trabajo. (Tempora: tots els temps en un temps). Iniciativa Comunitaria EQUAL-2004.

 

 

 

Complementària

Recomanacions