Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general. |
|
AP2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AP3 |
Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials i de les Ciències de la Salut), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana. |
|
AP4 |
Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca i d’intervenció en el camp socio-sanitari, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar. |
|
AP5 |
Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria lees disciplines socio-sanitàries i les polítiques al respecte. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
|
AP6 |
Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social. |
|
AP7 |
Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia en el medi dels dispositius sanitaris i assistencials i en el àmbit de les pràctiques quotidianes de les poblacions, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el seu rol, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu. |
|
AP10 |
Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional. |
|
Recerca |
|
AR1 |
Comprendre els principals problemes que afecten als processos de salut/ malaltia / atenció , a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques públiques: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AR2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AR3 |
Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia), i com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana. |
|
AR4 |
Adquisició de experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit dels estudis de la salut, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar. |
|
AR6 |
Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
|
AR7 |
Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia mèdica o estudis multidisciplinars en Salut Pública o Salut Internacional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC17 |
Capacitat de valorar i participar en el treball de grups i organitzacions. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura |
AP1 AP2 AP4 AP10 AR1 AR2 AR3 AR4
|
BC4 BC5
|
CC3 CC5
|
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic |
AP6 AP7 AR4 AR7
|
BC4 BC5
|
CC3 CC5
|
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina |
AP3 AP5 AP6 AR3 AR6
|
BC6 BC17
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
1. Descripció densa i coneixement local.
2. Els apunts de treball de camp i la identitat de l'antropòleg.
3. És possible una antropologia de la bruixeria escrita per una bruixa?
4. La mentida com a font de dades
5. Etnografia de la malaltia mental
6. La mort, l'etnografia i la refiguració de l'anàlisi social
7. Autoetnografia en l'antropologia mèdica
8. Etnografia de la discapacitat des de dins |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
6 |
12 |
Treballs |
|
2 |
2 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
12 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions per part dels alumnes dels articles de lectura obligatòria. |
Treballs |
El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica. |
Resolució de problemes, exercicis |
Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula. |
Atenció personalitzada |
Tutories |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentacions / exposicions |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
S'avaluarà conjuntament amb l'assaig. |
0% |
Presentacions / exposicions |
Assistència i participació en els debats |
10% |
Treballs |
Redacció d'un assaig del curs |
80% |
Resolució de problemes, exercicis |
presentació d'un dels articles de lectura obligatòria |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Clifford Geertz, "Descripción densa: hacia una teoria interpretativa de la cultura." EN: La interpretación de las culturas, pàgines 19-20., Barcelona: Gedisa, 1987
Clifford Geertz, "'Desde el punto de vista del nativo': sobre la naturalea del conocimiento antropológico." EN Conocimiento local: ensayos sobre la interpretación de las culturas, pàgines 73-90., Barcelona: Editorial Paidos, 1994
Jean Jackson, "'I am a fieldnote': Fieldnotes as a symbol of professional identity." EN Fieldnotes: The Makings of Anthropology, Roger Sanjek, ed., pàgines 3-33, Ithaca: Cornell University Press, 1990
Jo Thobeka Wreford, "Conversations in Anthropological Theory and Method." EN Working with Spirit: Experiencing Izamgoma Healing in Contemporary South Africa, Chapter 1, pàgines 20-46., New York: Berghahn Books, 2008
Wolf Bleek, "Lying Informants: A Fieldwork Experience from Ghana", Population and Development Review 13(2):314-322, juny 1987
Martín Correa Urquiza, Tomás J. Silva, Márcio M. Belloc, Àngel Martínez-Hernáez, "La evidencia social del sufrimiento. Salud mental, políticas globales, y narrativas locales" , Quaderns de l'Institut Català d'Antropologia 22:47-69, 2006
Renato Rosaldo, "Introduction: Grief and a Headhunter's Rage." EN Culture and Truth: The Remaking of Social Analysis, pàgines 1-21, Boston: Beacon Press, 1989
Ruth Behar, "Death and Memory: From Santa María del Monte to Miami Beach." Chapter 2, The Vulnerable Observer: Anthropology That Breaks Your Heart, pàgines 34-89, Boston: Beacon Press1996,
Josep Ma. Comelles, "Tecnología, cultura y sociabilidad. Los Límites culturales del hospital contemporáneo. EN Medicina y cultura. Estudios entre la antropología y la medicina. Enrique Perdiguero y Josep Ma. Comelle, Barcelona: Edicions Bellatera, 2000
Marta Allué, Discapacitados, Prefacio y capítols 2, 3 i 4, Barcelona: Edicions Bellaterra, 2003
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
TREBALL DE FI DE MÀSTER/125021122 | TREBALL DE FI DE MÀSTER/125021121 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
TEORIA III: LES ESCOLES FENOMENOLÒGIQUES I CULTURALISTES/125021113 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|