Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general. |
|
AP2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AP3 |
Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials i de les Ciències de la Salut), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana. |
|
AP4 |
Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca i d’intervenció en el camp socio-sanitari, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar. |
|
AP5 |
Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria lees disciplines socio-sanitàries i les polítiques al respecte. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
|
AP6 |
Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social. |
|
AP7 |
Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia en el medi dels dispositius sanitaris i assistencials i en el àmbit de les pràctiques quotidianes de les poblacions, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el seu rol, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu. |
|
AP10 |
Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional. |
|
Recerca |
|
AR1 |
Comprendre els principals problemes que afecten als processos de salut/ malaltia / atenció , a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques públiques: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AR2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AR3 |
Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia), i com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana. |
|
AR4 |
Adquisició de experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit dels estudis de la salut, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar. |
|
AR6 |
Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
|
AR7 |
Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia mèdica o estudis multidisciplinars en Salut Pública o Salut Internacional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC17 |
Capacitat de valorar i participar en el treball de grups i organitzacions. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura |
AP1 AP2 AP4 AP10 AR1 AR2 AR3 AR4
|
BC4 BC5
|
CC3 CC5
|
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic |
AP6 AP7 AR4 AR7
|
BC4 BC5
|
CC3
|
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina |
AP3 AP5 AP6 AR3 AR6
|
BC6 BC17
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció: teoria, metodologia i tècniques |
1.1. El treball científic: teoria. orientacions teòriques i conceptes
1.2. Les teories i les hipòtesis com a mecanismes per interpretar i explicar la realitat social.
1.3. Inducció, perspectiva holística, empatia i autoreflexivitat en la metodologia qualitativa.
1.4. La formulació de les problemàtiques d'estudi |
Tema 2. El treball de camp |
2.1. La delimitació de la realitat a analitzar. Planificació i accés al camp.
2.2. L'observació participant i registre d'informació.
2.3. La identificació dels informants i les relacions en el camp. Estratègies de presentació.
2.4. El diari de camp. Els recursos tecnològics (fotografies, videos, gravacions) |
Tema 3. Les entrevistes en profunditat |
3.1. Preparació i accés als informants. Elaboració dels guions d'entrevista.
3.2. Tipus d'entrevistes: de l'entrevista individual al grup de discussió.
3.3. El mètode biogràfic i les històries de vida
3.4. Anotacionbs, enregistrament i transcripció. |
Tema 4. Organització i anàlisi de les dades qualitatives |
4.1. El treball amb les dades: identificació, classificació, categorització i codificació. Ordenació i consulta de la informació.
4.2. El procés i la tècnica d'anàlisi: indicadors i variables
4.3. Contrastació, validesa i fiabilitat: la triangulació
4.4. Programes de tractament informàtic de les dades |
Tema 5. Resultat de la recerca i presentació de dades |
5.1. L'informe qualitatiu
5.2. Tècnica de redacció, text, citacions, notes...
5.3. Difusió del coneixement
5.4. Questions deontològiques |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
12 |
24 |
Treballs |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
24 |
24 |
48 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor. |
Presentacions / exposicions |
L'exposició per part del professor incentivarà la participació dels alumnes, en debats relacionats amb el contingut de l'assignatura. |
Treballs |
El treball final consistirà en una síntesi de l'observació sobre el terreny, que constituirà l'activitat pràctica d'aquesta assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. |
Atenció personalitzada |
|
|
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
Treballs |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.
A demanda dels alumnes, es podran concertar sessions de tutoria amb el professor, convingudes prèviament amb ell mitjançant el correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
PARTICIPACIÓ A CLASSE |
10% |
Presentacions / exposicions |
PRESENTACIÓ DE L'OBSERVACIÓ FETA:
En una sessió final conjunta, es posaran en comú les dades obtingudes de l'observació sobre el terreny. |
20% |
Treballs |
PRÀCTIQUES D'OBSERVACIÓ SOBRE EL TERRENY:
Aquesta assignatura té una projecció eminentment pràctica, i per aquest motiu és prevista la realització d'una activitat d'observació sobre el terreny. Aquesta serà proposada per part del professor, i es durà a terme en un periode temporal específic, Prèviament a l'observació, caldrà que els alumnes preparin la documentació necessària respecte el que vol ser observat. Cada alumne rebrà una tasca concreta en la preparació, així com en el moment de l'observació. La síntesi de tota aquesta tasca serà presentada individualment en una sessió final de posada en comú. Els alumnes hauran d'elaborar un exercici de presentació i recollida de la informació, així com un primer anàlisi de la mateixa. |
40% |
Resolució de problemes, exercicis |
PREPARACIÓ DE LES PRÀCTIQUES D'OBSERVACIÓ SOBRE EL TERRENY:
Els alumnes hauran de cercar i recollir la informació necessària per tal de preparar l'observació sobre el terreny. Aquesta tasca ha de ser inclosa en el treball de síntesi de l'observació que ha de realitzar cada alumne. |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
, , ,
, , ,
|
BOURDIEU,
P.-CHAMBOREDON, J.-Cl.-PASSERON, J.-Cl. (1989), El oficio de sociólogo. Presupuestos epistemológicos. Madrid :
Siglo XXI. GARCÍA FERRANDO, M.-IBÁÑEZ, J.- ALVIRA, F.
(1986), El análisis de la realidad
social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Universidad. HAMMERSLEY, M.-ATKINSON, P. (1994), Etnografía. Métodos de investigación.
Barcelona: Paidós. PUJADAS, Joan Josep
(coord.)(2010), Etnografía.
Barcelona : Editorial UOC. TAYLOR, S. J. i BOGDAN, R. (1986), Introducción a los métodos cualitativos de
investigación. Buenos Aires: Paidós. |
Complementària |
|
ATKINSON, P.-COFFEY,
A.-DELAMONT, S.-LOFLAND, J.-LOFLAND, L. (eds.)(2001), Handbook of ethnography. Londres : Sage Publications. BARLEY, N. (1989), El antropólogo inocente. Barcelona, Anagrama. GARCIA JORBA, J. M. (2000), Diarios de campo Madrid, CIS. GEERTZ, C. (1994), “’Desde el punto de vista
del nativo’: sobre la naturaleza del conocimiento antropológico”, a GEERTZ, C. Conocimiento local. Ensayos sobre la
interpretación de las culturas. Barcelona, Paidós: 73-90. GUASCH, O. (1997), Observación participante., Madrid, CIS. LLOBERA, J. R. (1990). “El trabajo de campo,
¿panacea antropológica o camisa de fuerza epistemológica?, a LLOBERA, J. R., La identidad de la antropología.
Barcelona: Anagrama, pp. 23-52. MALINOWSKI, B. (1975), “Confesiones de
ignorancia y fracaso” a LLOBERA, J. R., La
antropología como ciencia., Barcelona: Anagrama, pp. 129-139. PONS, I. (1993), Programación de la investigación social. Madrid, CIS. PUJADAS, J. J. (1992), El método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales.
Madrid, CIS. SCHENSUL, Jean J.-LeCOMPTE, Margaret D.
(eds.) (1999), Ethnographer’s toolkit.
Walnut Creek : Altamira Press
Col.lecció de set llibres : 1.
Designing and conducting
ethnographic research 2.
Essential ethnographic
methods : observations, interviews and questionnaires 3.
Enhanced ethnographic
methods : audiovisual techniques, focused group interviews 4.
Mapping social networks,
spatial data and hidden populations 5.
Analyzing and interpreting
ethnographic data 6.
Researcher roles and research
partnerships 7.
Using ethnographic data :
interventions, public programming and public policy VAN MAANEN, J. (1988). Tales of the Field. Chicago and London, The University of Chicago Press. VELASCO, H.-DÍAZ, A. (1997), La lógica de la investigación etnográfica.
Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Trotta WERNER, O. y SCHOEPFLE, G. M. (1987). Systematic Fieldwork. Newbury Park, Sage
Publications, 2 vols. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|