DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUALITATIVES Codi 125021108
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Internacional (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MORERAS PALENZUELA, JORGE
Adreça electrònica jordi.moreras@urv.cat
Professors/es
MORERAS PALENZUELA, JORGE
Web http://antropologia.urv.es
Descripció general i informació rellevant El objetivo general de esta asignatura es la presentación de diferentes trabajos etnográficos a partir de las experiencias de diferentes autores y que los alumnos puedan comprender y aplicar en sus futuros trabajos. Otros objetivos más especificos son: proporcionar conocimientos básicos sobre las técnicas cualitativas de investigación usadas por los antropólogos, fomentar la capacidad crítica de los alumnos en torno a las técnicas de investigación e iniciarlos en el uso de algunas de las mismas

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP3 Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials i de les Ciències de la Salut), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca i d’intervenció en el camp socio-sanitari, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AP5 Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria lees disciplines socio-sanitàries i les polítiques al respecte. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  AP7 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia en el medi dels dispositius sanitaris i assistencials i en el àmbit de les pràctiques quotidianes de les poblacions, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el seu rol, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu.
  AP10 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  Recerca
  AR1 Comprendre els principals problemes que afecten als processos de salut/ malaltia / atenció , a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques públiques: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR3 Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia), i com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AR4 Adquisició de experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit dels estudis de la salut, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AR6 Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AR7 Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia mèdica o estudis multidisciplinars en Salut Pública o Salut Internacional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC17 Capacitat de valorar i participar en el treball de grups i organitzacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AP1
AP2
AP4
AP10
AR1
AR2
AR3
AR4
BC4
BC5
CC3
CC5
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AP6
AP7
AR4
AR7
BC4
BC5
CC3
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AP3
AP5
AP6
AR3
AR6
BC6
BC17
CC3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció: teoria, metodologia i tècniques 1.1. El treball científic: teoria. orientacions teòriques i conceptes

1.2. Les teories i les hipòtesis com a mecanismes per interpretar i explicar la realitat social.

1.3. Inducció, perspectiva holística, empatia i autoreflexivitat en la metodologia qualitativa.

1.4. La formulació de les problemàtiques d'estudi
Tema 2. El treball de camp 2.1. La delimitació de la realitat a analitzar. Planificació i accés al camp.

2.2. L'observació participant i registre d'informació.

2.3. La identificació dels informants i les relacions en el camp. Estratègies de presentació.

2.4. El diari de camp. Els recursos tecnològics (fotografies, videos, gravacions)
Tema 3. Les entrevistes en profunditat 3.1. Preparació i accés als informants. Elaboració dels guions d'entrevista.

3.2. Tipus d'entrevistes: de l'entrevista individual al grup de discussió.

3.3. El mètode biogràfic i les històries de vida

3.4. Anotacionbs, enregistrament i transcripció.
Tema 4. Organització i anàlisi de les dades qualitatives 4.1. El treball amb les dades: identificació, classificació, categorització i codificació. Ordenació i consulta de la informació.

4.2. El procés i la tècnica d'anàlisi: indicadors i variables

4.3. Contrastació, validesa i fiabilitat: la triangulació

4.4. Programes de tractament informàtic de les dades
Tema 5. Resultat de la recerca i presentació de dades 5.1. L'informe qualitatiu

5.2. Tècnica de redacció, text, citacions, notes...

5.3. Difusió del coneixement

5.4. Questions deontològiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
20 40 60
Presentacions / exposicions
12 12 24
Treballs
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis
24 24 48
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Presentacions / exposicions L'exposició per part del professor incentivarà la participació dels alumnes, en debats relacionats amb el contingut de l'assignatura.
Treballs El treball final consistirà en una síntesi de l'observació sobre el terreny, que constituirà l'activitat pràctica d'aquesta assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. A demanda dels alumnes, es podran concertar sessions de tutoria amb el professor, convingudes prèviament amb ell mitjançant el correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral PARTICIPACIÓ A CLASSE 10%
Presentacions / exposicions PRESENTACIÓ DE L'OBSERVACIÓ FETA:
En una sessió final conjunta, es posaran en comú les dades obtingudes de l'observació sobre el terreny.
20%
Treballs PRÀCTIQUES D'OBSERVACIÓ SOBRE EL TERRENY:
Aquesta assignatura té una projecció eminentment pràctica, i per aquest motiu és prevista la realització d'una activitat d'observació sobre el terreny. Aquesta serà proposada per part del professor, i es durà a terme en un periode temporal específic, Prèviament a l'observació, caldrà que els alumnes preparin la documentació necessària respecte el que vol ser observat. Cada alumne rebrà una tasca concreta en la preparació, així com en el moment de l'observació. La síntesi de tota aquesta tasca serà presentada individualment en una sessió final de posada en comú. Els alumnes hauran d'elaborar un exercici de presentació i recollida de la informació, així com un primer anàlisi de la mateixa.
40%
Resolució de problemes, exercicis PREPARACIÓ DE LES PRÀCTIQUES D'OBSERVACIÓ SOBRE EL TERRENY:
Els alumnes hauran de cercar i recollir la informació necessària per tal de preparar l'observació sobre el terreny. Aquesta tasca ha de ser inclosa en el treball de síntesi de l'observació que ha de realitzar cada alumne.
30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,
, , ,

BOURDIEU, P.-CHAMBOREDON, J.-Cl.-PASSERON, J.-Cl. (1989), El oficio de sociólogo. Presupuestos epistemológicos. Madrid : Siglo XXI.

GARCÍA FERRANDO, M.-IBÁÑEZ, J.- ALVIRA, F. (1986), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Universidad.

HAMMERSLEY, M.-ATKINSON, P. (1994), Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

PUJADAS, Joan Josep (coord.)(2010), Etnografía. Barcelona : Editorial UOC.

TAYLOR, S. J. i BOGDAN, R. (1986), Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.

Complementària

ATKINSON, P.-COFFEY, A.-DELAMONT, S.-LOFLAND, J.-LOFLAND, L. (eds.)(2001), Handbook of ethnography. Londres : Sage Publications.

BARLEY, N. (1989), El antropólogo inocente. Barcelona, Anagrama.

GARCIA JORBA, J. M. (2000), Diarios de campo Madrid, CIS.

GEERTZ, C. (1994), “’Desde el punto de vista del nativo’: sobre la naturaleza del conocimiento antropológico”, a GEERTZ, C. Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona, Paidós: 73-90.

GUASCH, O. (1997), Observación participante., Madrid, CIS.

LLOBERA, J. R. (1990). “El trabajo de campo, ¿panacea antropológica o camisa de fuerza epistemológica?, a LLOBERA, J. R., La identidad de la antropología. Barcelona: Anagrama, pp. 23-52.

MALINOWSKI, B. (1975), “Confesiones de ignorancia y fracaso” a LLOBERA, J. R., La antropología como ciencia., Barcelona: Anagrama, pp. 129-139.

PONS, I. (1993), Programación de la investigación social. Madrid, CIS.

PUJADAS, J. J. (1992), El método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales. Madrid, CIS.

SCHENSUL, Jean J.-LeCOMPTE, Margaret D. (eds.) (1999), Ethnographer’s toolkit. Walnut Creek : Altamira Press

Col.lecció de set llibres :

1.     Designing and conducting ethnographic research

2.     Essential ethnographic methods : observations, interviews and questionnaires

3.     Enhanced ethnographic methods : audiovisual techniques, focused group interviews

4.     Mapping social networks, spatial data and hidden populations

5.     Analyzing and interpreting ethnographic data

6.     Researcher roles and research partnerships

7.     Using ethnographic data : interventions, public programming and public policy

VAN MAANEN, J. (1988). Tales of the Field. Chicago and London, The University of Chicago Press.

VELASCO, H.-DÍAZ, A. (1997), La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Trotta

WERNER, O. y SCHOEPFLE, G. M. (1987). Systematic Fieldwork. Newbury Park, Sage Publications, 2 vols. 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent