DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TEORIA II: GÈNERE, DESIGUALTATS, CONFLICTES, COS I EMOCIONS Codi 125021112
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Internacional (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
Adreça electrònica oriol.romani@urv.cat
Professors/es
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
Web http://antropologia.urv.es
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'una introducció a l'anàlisi del gènere, el cos i les emocions des d'una perspectiva antropològica feminista.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP3 Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials i de les Ciències de la Salut), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AP5 Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria lees disciplines socio-sanitàries i les polítiques al respecte. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  Recerca
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR5 Adquisició de l'erudició indispensable en tots els grans temes en els que ha treballat l’Antropologia mèdica i la Salut Internacional: tenir prou criteri crític com per a defensar un posicionament en els diferents debats i posicionaments tòricometodològics.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional, així com el codi deontològic específic de l’antropologia social.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC18 Actitud professional crítica i compromesa que fomenti la igualtat d’oportunitats i la equiparació entre gèneres, ètnies o classes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.Conocer las aportaciones generales del enfoque feminista en el estudio antropológico de la salud AP1
AP3
AP5
BC4
BC5
BC6
CC3
2.Aproximarse a algunos estudios empíricos realizados en el Estado Español AP2
AP6
AR2
BC7
BC13
CC5
3. Conocer algunos desarrollos teóricos y temáticos concretos en el estudio de la salud, del cuerpo y de las emociones. AP5
AR5
BC18
CC4

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 El trabajo feminista en torno a la salud
Tema 2 El estudio de las relaciones de género desde la antropología: teorías y conceptos principales
Tema 3 El estudio antropológico feminista de la salud: hacia un modelo relacional del género y la salud
Tema 4 Campos temáticos: salud reproductiva y otras áreas de investigación
Tema 5 Herramientas teórico-metodológias para una teoría y una etnografía del cuerpo

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
10 20 30
Presentacions / exposicions
6 6 12
Treballs
2 2 4
Resolució de problemes, exercicis
12 12 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Presentacions / exposicions Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Treballs El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica.
Resolució de problemes, exercicis Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Presentacions / exposicions
Sessió Magistral
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avaluarà mitjançant l'elaboració d'un assaig, amb base etnogràfica, en la qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològics del curs. 40%
Presentacions / exposicions Avaluació dels diferents treballs realitzats 15%
Treballs Redacció d'un assaig del curs 30%
Resolució de problemes, exercicis Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Esteban, Mari Luz. Antropología del cuerpo. Género, itinerarios
corporales, identidad y cambio. Barcelona: Bellaterra; 2004.

Esteban, Mari Luz. “El estudio de la salud y el género. Las ventajas
de un enfoque antropológico y feminista”. Salud Colectiva, Buenos
Aires, 2(1):9-20, Enero-Abril.

Esteban, Mari Luz. "Antropología, género y salud en el Estado
Español". Informe elaborado por encargo del Observatorio de Salud de la Mujer. Octubre 2006.

 

Miqueo, Consuelo y otras (eds.) Perspectivas de género en salud.
Madrid: Minerva, 2001.

Revista Mujeres y Salud, editada por el Programa Mujer, Salud y
Calidad de Vida del CAPS (Centro de Análisis y Programas Sanitarios),
de Barcelona  (http://mys.matriz.net).

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent