DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TEORIA IV: LES ORIENTACIONS SOCIOLÒGIQUES Codi 125021114
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Internacional (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
Adreça electrònica oriol.romani@urv.cat
Professors/es
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
Web http://antropologia.urv.es
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP3 Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials i de les Ciències de la Salut), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca i d’intervenció en el camp socio-sanitari, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AP5 Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria lees disciplines socio-sanitàries i les polítiques al respecte. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  AP7 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia en el medi dels dispositius sanitaris i assistencials i en el àmbit de les pràctiques quotidianes de les poblacions, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el seu rol, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu.
  AP10 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  Recerca
  AR1 Comprendre els principals problemes que afecten als processos de salut/ malaltia / atenció , a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques públiques: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR3 Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia), i com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AR4 Adquisició de experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit dels estudis de la salut, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AR6 Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AR7 Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia mèdica o estudis multidisciplinars en Salut Pública o Salut Internacional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC17 Capacitat de valorar i participar en el treball de grups i organitzacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer aquelles obres sociològiques significatives per el camp de l'Antropologia Mèdica AP1
AP2
AP4
AP10
AR1
AR2
AR3
AR4
BC4
BC5
CC3
CC5
2. Veure quins elementes teòrics d'aquests autors han resultat més importants per a l'anàlisi dels processos de salut/ malaltia/ atenció AP6
AP7
AR4
AR7
BC4
BC5
CC3
CC5
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AP3
AP5
AP6
AR3
AR6
BC6
BC17
CC3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 A. Breves comentarios sobre la unidad de las ciencias (sociales) y la diversidad de metodologías y enfoques

B. Orígenes compartidos y préstamos varios:

Durkheim: lo normal, lo patológico y el suicidio

La Escuela de Chicago: pobreza, reformismo y salud (Dunham)

C. ¿Chicago o post-Chicago? Un francotirador de mucho peso: Goffman y su perspectiva dramatúrgica

D. Un campo nuevo: etnografías urbanas sobre drogas
Tema 2 A. Interaccionismo simbólico y carreras morales: Becker y los fumadores de marihuana

B. Temperancia y problemas sociales: Gusfield, Lindesmith

C. Estado, salud y profesiones: Freidson, Rosen, Mills
Tema 3 Seminario de discusión de textos, a decidir en las dos sesiones anteriores
Tema 4 Pase de una película sobre el tema salud mental / drogas, y posterior discusión en el aula
Tema 5 Cada uno de los alumnos/as participantes en el curso presentará una breve síntesis, para ser discutida en el aula, en relación a las principales aportaciones de las orientaciones sociológicas sobre la salud a la Antropología Médica. Es decir, para pasar la asignatura será indispensable haber realizado esta presentación. No se exigirá un trabajo por escrito, aunque sí un guión de dicha presentación.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
10 20 30
Presentacions / exposicions
6 6 12
Treballs
2 2 4
Resolució de problemes, exercicis
12 12 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Presentacions / exposicions Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Treballs El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica.
Resolució de problemes, exercicis Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
Presentacions / exposicions
Sessió Magistral
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. S'acordaran els horaris de tutopria amb cada alumne o grups d'alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Exposició de la síntesi de l'assignatura, en relació als interessos de recerca de l'alumne. 25%
Presentacions / exposicions Avaluació dels diferents treballs realitzats 15%
Treballs Redacció d'un assaig del curs, preferiblement per exposar a classe. 30%
Resolució de problemes, exercicis Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Becker, Howard S, Los extraños. Sociología de la desviación., (1964), Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo (Esp. Capítulos

Becker, Howard S. (Ed.) (1964) The Other Side. Perspectives on Deviance. New Cork – London, The Free Press – Collier MacMillan Ltd.

 

Bergalli, Roberto, 1980          

"El orígen de las teorías de la reacción social", Papers, Revista de Sociologia,13: 49-96.

 

Coe, Rodney M. (1973) Sociología de la Medicina. Madrid, Alianza Editorial.

 

Dan Waldorf, M.A. (1980) “A Brief History of Illicit Drugs Ethnographies”  in V.V.A.A. Etnography: A Research Tool for Policimakers in the Drug and Alcohol Fields, Rockville (Ma), NIDA

 

Dunham Las psicosis funcionales en Chicago (Faris y Dunham Mental Disorders in Urban Areas)

 

Durkheim, Emile, 1982           

Las reglas del método sociológico. Madrid, Morata : 69-91.

 

Durkheim, Emile 1982

“El suicidio anómico” (apartats I i II). El suicidio. Madrid: Akal: 262-272.

 

Fine, G.A. y Smith, G.W.H. (Eds.) (2000). Erving Goffman. London, Sage Publications

 

Freidson, Eliot (1978) La profesión médica : un estudio de sociología del conocimiento. Barcelona,Península.
 

Goffman, Erving 1989

“Estigma e identidad social”. Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu: 11-55.

 

Goffman, Erving (1987) Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Madrid, Amorrortu – Murguia.

 

Gusfield, Joseph R. (1966) Symbolic Crusade. Urbana, University of Illinois Press

 

Joseph, Isaac (1998) Erving Goffman et la microsociologie. París, PUF

   

Mills, Charles W. (1973) Poder, política, pueblo. México, F.C.E.(Cap. “La ideología de los patólogos sociales”)

 

Parsons, Talcott (1999) El sistema social. Madrid, Alianza Ed. (Cap. 10: “Estructura social y proceso dinámico: el caso de la práctica médica moderna”, pp.401-445) (Ed. Orig. 1951)

 

Rosen, George 1985 De la policía médica a la medicina social. México, Siglo XXI.

 

Sigerist, Henry (1974) Historia y sociología de la Medicina. Bogotá, Gustavo Molina Editor

Complementària

Recomanacions