DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) TEORÍA IV: LAS ORIENTACIONES SOCIOLÓGICAS Código 125021114
Titulación
Antropología Médica y Salud Internacional (2006)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Primero Único anual
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
MARTINEZ HERNAEZ, ANGEL
Correo-e oriol.romani@urv.cat
Profesores/as
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
Web http://antropologia.urv.es
Descripción general e información relevante

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP3 Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials i de les Ciències de la Salut), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca i d’intervenció en el camp socio-sanitari, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AP5 Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria lees disciplines socio-sanitàries i les polítiques al respecte. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  AP7 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia en el medi dels dispositius sanitaris i assistencials i en el àmbit de les pràctiques quotidianes de les poblacions, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el seu rol, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu.
  AP10 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  Investigador
  AR1 Comprendre els principals problemes que afecten als processos de salut/ malaltia / atenció , a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques públiques: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR3 Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia), i com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AR4 Adquisició de experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit dels estudis de la salut, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AR6 Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AR7 Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia mèdica o estudis multidisciplinars en Salut Pública o Salut Internacional.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC17 Capacitat de valorar i participar en el treball de grups i organitzacions.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
1. Conèixer aquelles obres sociològiques significatives per el camp de l'Antropologia Mèdica AP1
AP2
AP4
AP10
AR1
AR2
AR3
AR4
BC4
BC5
CC3
CC5
2. Veure quins elementes teòrics d'aquests autors han resultat més importants per a l'anàlisi dels processos de salut/ malaltia/ atenció AP6
AP7
AR4
AR7
BC4
BC5
CC3
CC5
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AP3
AP5
AP6
AR3
AR6
BC6
BC17
CC3

Contenidos
tema Subtema
Tema 1 A. Breves comentarios sobre la unidad de las ciencias (sociales) y la diversidad de metodologías y enfoques

B. Orígenes compartidos y préstamos varios:

Durkheim: lo normal, lo patológico y el suicidio

La Escuela de Chicago: pobreza, reformismo y salud (Dunham)

C. ¿Chicago o post-Chicago? Un francotirador de mucho peso: Goffman y su perspectiva dramatúrgica

D. Un campo nuevo: etnografías urbanas sobre drogas
Tema 2 A. Interaccionismo simbólico y carreras morales: Becker y los fumadores de marihuana

B. Temperancia y problemas sociales: Gusfield, Lindesmith

C. Estado, salud y profesiones: Freidson, Rosen, Mills
Tema 3 Seminario de discusión de textos, a decidir en las dos sesiones anteriores
Tema 4 Pase de una película sobre el tema salud mental / drogas, y posterior discusión en el aula
Tema 5 Cada uno de los alumnos/as participantes en el curso presentará una breve síntesis, para ser discutida en el aula, en relación a las principales aportaciones de las orientaciones sociológicas sobre la salud a la Antropología Médica. Es decir, para pasar la asignatura será indispensable haber realizado esta presentación. No se exigirá un trabajo por escrito, aunque sí un guión de dicha presentación.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1 2
 
Sesión magistral
10 20 30
Presentaciones/exposiciones
6 6 12
Trabajos
2 2 4
Resolución de problemas/ejercicios
12 12 24
 
Atención personalizada
3 0 3
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sesión magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Presentaciones/exposiciones Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Trabajos El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica.
Resolución de problemas/ejercicios Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula.
Atención personalizada

Atención personalizada
 
Trabajos
Atención personalizada
Resolución de problemas/ejercicios
Presentaciones/exposiciones
Sesión magistral
descripción
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. S'acordaran els horaris de tutopria amb cada alumne o grups d'alumnes.

Evaluación
  descripción Peso
Sesión magistral Exposició de la síntesi de l'assignatura, en relació als interessos de recerca de l'alumne. 25%
Presentaciones/exposiciones Avaluació dels diferents treballs realitzats 15%
Trabajos Redacció d'un assaig del curs, preferiblement per exposar a classe. 30%
Resolución de problemas/ejercicios Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs 30%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica Becker, Howard S, Los extraños. Sociología de la desviación., (1964), Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo (Esp. Capítulos

Becker, Howard S. (Ed.) (1964) The Other Side. Perspectives on Deviance. New Cork – London, The Free Press – Collier MacMillan Ltd.

 

Bergalli, Roberto, 1980          

"El orígen de las teorías de la reacción social", Papers, Revista de Sociologia,13: 49-96.

 

Coe, Rodney M. (1973) Sociología de la Medicina. Madrid, Alianza Editorial.

 

Dan Waldorf, M.A. (1980) “A Brief History of Illicit Drugs Ethnographies”  in V.V.A.A. Etnography: A Research Tool for Policimakers in the Drug and Alcohol Fields, Rockville (Ma), NIDA

 

Dunham Las psicosis funcionales en Chicago (Faris y Dunham Mental Disorders in Urban Areas)

 

Durkheim, Emile, 1982           

Las reglas del método sociológico. Madrid, Morata : 69-91.

 

Durkheim, Emile 1982

“El suicidio anómico” (apartats I i II). El suicidio. Madrid: Akal: 262-272.

 

Fine, G.A. y Smith, G.W.H. (Eds.) (2000). Erving Goffman. London, Sage Publications

 

Freidson, Eliot (1978) La profesión médica : un estudio de sociología del conocimiento. Barcelona,Península.
 

Goffman, Erving 1989

“Estigma e identidad social”. Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu: 11-55.

 

Goffman, Erving (1987) Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Madrid, Amorrortu – Murguia.

 

Gusfield, Joseph R. (1966) Symbolic Crusade. Urbana, University of Illinois Press

 

Joseph, Isaac (1998) Erving Goffman et la microsociologie. París, PUF

   

Mills, Charles W. (1973) Poder, política, pueblo. México, F.C.E.(Cap. “La ideología de los patólogos sociales”)

 

Parsons, Talcott (1999) El sistema social. Madrid, Alianza Ed. (Cap. 10: “Estructura social y proceso dinámico: el caso de la práctica médica moderna”, pp.401-445) (Ed. Orig. 1951)

 

Rosen, George 1985 De la policía médica a la medicina social. México, Siglo XXI.

 

Sigerist, Henry (1974) Historia y sociología de la Medicina. Bogotá, Gustavo Molina Editor

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.