DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) SEMINARI 4: ALIMENTACIÓ, SALUT I CULTURA Codi 125021119
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Internacional (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
Adreça electrònica mabel.gracia@urv.cat
Professors/es
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant La cultura alimentària i els fenòmens que l’acompanyen constitueixen un àmbit d’estudi privilegiat per comprendre les mutacions socials contemporànies, així com per analitzar la concepció dual de la humanitat, les relacions entre allò social i/o natural o la naturalesa dels vincles entre salut i cultura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP3 Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials i de les Ciències de la Salut), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca i d’intervenció en el camp socio-sanitari, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AP5 Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria lees disciplines socio-sanitàries i les polítiques al respecte. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  AP7 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia en el medi dels dispositius sanitaris i assistencials i en el àmbit de les pràctiques quotidianes de les poblacions, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el seu rol, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu.
  AP10 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  Recerca
  AR1 Comprendre els principals problemes que afecten als processos de salut/ malaltia / atenció , a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques públiques: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR3 Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia), i com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AR4 Adquisició de experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit dels estudis de la salut, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AR5 Adquisició de l'erudició indispensable en tots els grans temes en els que ha treballat l’Antropologia mèdica i la Salut Internacional: tenir prou criteri crític com per a defensar un posicionament en els diferents debats i posicionaments tòricometodològics.
  AR6 Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AR7 Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia mèdica o estudis multidisciplinars en Salut Pública o Salut Internacional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC17 Capacitat de valorar i participar en el treball de grups i organitzacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AP1
AP2
AP4
AP10
AR1
AR2
AR3
AR4
BC4
BC5
CC3
CC5
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AP6
AP7
AR4
AR7
BC4
BC5
CC3
CC5
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AP3
AP5
AP6
AR3
AR6
BC6
BC17
CC3
Presentar els principals corrents teòrics AP6
AR5
Delimitar el camp d'estudi de l'Antropologia de l'alimentació AP2
AP5
BC13
CC3
Definir conceptes bàsics i donar a conèixer les eines metodològiques necessàries per abordar la cultura alimentària des d'una perspectiva holista i comparativa AP2
AR2
BC1
BC4
BC13
Abordar les aplicacions de l'antropologia social en el camp de l'alimentació AP2
AR2
AR6
BC1
BC6
BC13
Explicar els principals temes abordats, insistint en aquells que reflecteixen millor les paradoxes de l'ordre social contemporani AP1
AR1

Continguts
Tema Subtema
1.-Antropologia Social i Alimentació. 1.1 La alimentació com objecte d’estudi científic.
1.1.1 Alimentació i Ciències Socials o l’autonomia dels aspectes culturals
1.1.2. Alimentació i Ciències Biomèdiques o la prevalència dels fets biològics

1.2. Del camp i de l’objecte.
1.2.1. Antropologia Social i Antropologia de l’Alimentació
1.2.2. Antropologies de l’alimentació
1.2.3. Alguns conceptes operatius

1.3. La complexitat biocultural del fet alimentari.
1.3.1. ¿Alimentar-se i/o nodrir-se?. De les relacions entre naturalesa i cultura
1.3.2.- La gramàtica culinària
2.- Qüestions per a l’antropologia de l’alimentació: principals perspectives teòriques i metodològiques 2.1 Necessitats, rituals i funcions a l’entorn de l’alimentació
2.2 Els menjar com a llenguatge, la cuina com a sistema
2.3. Bo per menjar, bo per pensar, bo per vendre
2.4. L’alimentació com a problema social
2.5. Aproximacions etnogràfiques: decalatge entre pràctiques i representacions alimentàries

3.- Tendències en l’alimentació contemporània: cap a un nou ordre alimentari?. 3.1.- La globalització alimentària: entre la macdonalizació les cuines “ètniques"
3.2. Les paradoxes de la "modernitat alimentària"
3.3. Migracions, alimentació i salut
3.4. Afluència alimentària, fam i pobresa
4.- La medicalització de l'alimentació 4.1. Menjar poc, menjar molt, no menjar: la construcció de la normalitat dietètica
4.2. Decalatge entre recomendacions i pràctiques alimentàries
4.2. Alimentació, cos i cultura: a propòsit dels TCA

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Seminaris
9 10 19
Treballs
6 60 66
Sessió Magistral
20 40 60
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al curs: organització i programació docent
Seminaris Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals: presentació dels debats més rellevants
Treballs Realització de treballs teòrics i preguntes curtes sobre les unitats temàtiques
Sessió Magistral Presentació unitats temàtiques
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de treball teòric i pràctic. És imprescindible utilitzar les sessions de tutories personalitzades per presentar propostes de treball

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Participació en debat 20
Treballs Pregunta breu sobre les lectures bàsiques


Treball teòric i/o pràctic sobre un tema del programa
40


40
Altres

Si no es pot assistir a classe, a l'inici de curs es pot valorar fer una avaluació alternativa.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica



Bibliografía básica:

 

ATKINS, P. y BOWLER, I.: Food in Society. Economy, culture, geography. Londres, Arnold, 2001.

 

BEARDSWORTH, A. y KEIL, T.: Sociology on the menu. An invitation to the study of food and society, Routledge, Londres, 1997.

 

BELL, D. y VALENTINE, G.: Consuming geographies: we are where we eat, Londres, Routledge, 1997.

 

CAPLAN, P: Food, health and identity, Routledge, Londres, 1997.

 

CARRASCO, S: Antropologia i alimentació. Una proposta per a l'estudi de la cultura alimentaria, Bellaterra, Servei de Publicacions U.A.B, 1992.

 

CONTRERAS, J. (comp): Alimentación y cultura. Necesidades, gustos y costumbres, Barecelona, Universidad de Barcelona, 1995.

 

CONTRERAS, J. Y GRACIA, M.: Alimentación y cultura. Perspectivas antropológicas, Ariel, Barcelona, 2005

 

CRUZ, J: Alimentación y cultura. Antropología de la conducta alimentaria. EUNSA, 1991.

 

DIAZ, C (coord.) ¿Cómo comemos?. Cambios en los comportamientos alimentarios de los españoles, Editorial Fundamentos, Madrid, 2005.

 

FISCHLER, C.: L'(H)omnivore, Barcelona, Anagrama, 1995.

 

GERMOV, J. y WILLIAMS, L (ed): A sociology of food and nutrition, Oxford, Oxford University Press, 1999.

 

GOODY, J.: Cocina, cocinas y clases, Ed. Gedisa, Barcelona, 1995.

 

GRACIA, M. y MILLÁN, A (coords): Alimentación, salud y cultura: enfoques antropológicos, Trabajo Social y Salud, nº 51, julio 2005.

 

 

GRACIA, M. (coord.): Somos lo que comemos. Estudios de alimentación y cultura en España, Barcelona,  Ariel, 2002.

 

GRIFFITHS, S. y WALLACE, J. (eds): Consuming passions: food in the age of ansiety, Manchester: Mandolin, 1998.

 

HARRIS, M: Bueno para comer, Alianza Editorial, Madrid, 1996

 

 

HARRIS-WHITE, B. y HOFFENBERG, R. (eds): Food: multidisciplinary perspectives, Oxford, Blackwell, 1994.

 

MAURER, D.  y SOBAL, J. (eds.) Eating agendas. Food and nutrition as a social problems, Aldine, Nueva York, 1996.

 

MENNELL, S.; MURCOTT, A. y VAN OTTERLOO, A.H.: The sociology of food. Eating, diet and culture, Londres, SAGE Publications, 1992.

 

MURCOTT, A. (ed.) The nation's Diet. The social Science of Food Choice, Londres, Longman, 1998.

 

POULAIN, J.P: Sociologies de l'alimentation, Presses Universitaires de France, Paris, 2002.

 

WARDE, A: Consumption, food and taste: culinary antimonies and commodity, Londres, Sage, 1997.

 

Revistas:

 

  • Appetite
  • Autrement
  • Anthropology of food. Ic@f Webjournal, hptt://www.icafood.org/AOF-webjour
  • British Food Journal
  • Cahiers de l'OCHA
  • Cahiers de Nutrition et Diététique
  • Digest: an Interdisciplinary Study of Food and Foodways
  • Ecology of Food and Nutrition
  • Estudis d'Història Agraria
  • Food and Foodways
  • Food and Society
  • Food Policy
  • Gastronomia
  • International Journal of Sociology of Agriculture and Food
  • Journal of Food and Society
  • Journal of Interdisciplanary Food History
  • Revista Española de Estudios Agrosociales y Pesqueros(Agricultura y Sociedad)

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent