DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ANTROPOLOGIA Codi 125021201
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Internacional (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Adreça electrònica gaspar.maza@urv.cat
Professors/es
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Web http://antropologia.urv.es
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura té un caràcter introductori i orientador, per tant, el seu objectiu és proporcionar uns coneixements bàsics dels fenòmens que tracta l’antropologia com a ciència orientada a l’estudi de l’ésser humà en societat, de les seves formes de vida socials i culturals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP3 Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials i de les Ciències de la Salut), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca i d’intervenció en el camp socio-sanitari, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AP5 Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria lees disciplines socio-sanitàries i les polítiques al respecte. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  AP7 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia en el medi dels dispositius sanitaris i assistencials i en el àmbit de les pràctiques quotidianes de les poblacions, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el seu rol, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu.
  AP10 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  Recerca
  AR1 Comprendre els principals problemes que afecten als processos de salut/ malaltia / atenció , a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques públiques: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR3 Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia), i com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AR4 Adquisició de experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit dels estudis de la salut, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AR6 Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AR7 Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia mèdica o estudis multidisciplinars en Salut Pública o Salut Internacional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC17 Capacitat de valorar i participar en el treball de grups i organitzacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AP1
AP2
AP4
AP10
AR1
AR2
AR3
AR4
BC4
BC5
CC3
CC5
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AP6
AP7
AR4
AR7
BC4
BC5
CC3
CC5
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AP3
AP5
AP6
AR3
AR6
BC6
BC17
CC3

Continguts
Tema Subtema
TEMA I. Naturalesa de l’Antropologia
• Definició d’antropologia
• L’objecte de l’antropologia
• L’especificitat del seu enfocament respecte a altres ciències socials
• Cultura i societat
• Els nivells d’abstracció: antropologia, etnologia i etnografia
• Alguns conceptes a tenir en compte
• Sobre el concepte de cultura.
• Les subdisciplines: cultural, física, lingüística, aplicada
TEMA II: Desenvolupament històric del pensament antropològic.

• Les tres fonts de reflexió antropològica.
• Les etapes i les escoles. Una molt breu aproximació.

TEMA III. Els mètodes i les tècniques en Antropologia.


• El treball de camp.
• Les perspectives emic i etic
• Les tècniques: observació participant, entrevistes, històries de vida, diagrames de parentiu o mètode genealògic...
• L’etnografia en contexts urbans i rurals. Les monografies.
TEMA IV. EL PARENTIU. • L’àmbit del parentiu.
• Sistemes de filiació i grups de filiació.
• El matrimoni. La prohibició de l’incest. Les regles matrimonials. La significació social del matrimoni.
• Família i unitat domèstica. Tipus de família. Les discussions al voltant de la universalitat de la família.
• La permanent crisi de la família.
• Crisi de l’Estat del Benestar i ressorgiment de la família

TEMA V. L’ORGANITZACIÓ ECONÒMICA
• El sistema econòmic.
• La producció. Elements que intervenen la producció. La divisió del treball. Formes de subsistència i relacions de producció.
• La distribució. Els mecanismes de circulació: reciprocitat, redistribució i canvi.
• El consumo. Formes de consumo i nivell de vida. L’ostentació del consum.
• La racionalitat econòmica.

TEMA VI. POLÍTICA, ORDRE SOCIAL I ESTRUCTURES DE PODER.
• Formes d’organització política: bandes, tribus, “jefaturas”, societats amb estat.
• Liderat i carisma.
• Autoritat i poder.
• Compadratge, patronatge y caciquisme.
• La dimensió jurídica: orígens de la reflexió antropològica sobre el dret.
• Els diferents conceptes de llei.
• Dret i costum.
• Ordre, desordre i conflicte: construcció de la normativitat i mecanismes de control social.
• Sistemes d’estratificació social: castes, estaments i classes.
• Teories de l’estratificació.
• Minories, grups desviats i marginats
TEMA VI. L’ESFERA IDEOLÒGICA
• Les creences religioses: característiques de la religió; sagrat i profà; tipus de creences; mite, màgia, religió i ciència.
• Ritual y cerimonial: els ritus de pas; símbols, rituals i conductes ritualitzades.
• Teories del fenomen religiós: la religió com a sistema de explicacions finals; la religió com a fet social; la religió com a estructura simbòlica i ritual.
• La ideologia: allò ideal i allò material.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
10 20 30
Presentacions / exposicions
6 6 12
Treballs
2 2 4
Resolució de problemes, exercicis
12 12 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Presentacions / exposicions Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Treballs El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica.
Resolució de problemes, exercicis Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avaluarà mitjançant l'elaboració d'un assaig, amb base etnogràfica, en la qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològics del curs. 40%
Presentacions / exposicions Avaluació dels diferents treballs realitzats 15%
Treballs Redacció d'un assaig del curs 30%
Resolució de problemes, exercicis Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

·       AGUIRRE, A. (ed.) Cultura e identidad cultural: introducción a la Antropología. Barcelona: Bárdenas, 1997.

·       AGUIRRE, A. (ed.) Etnografía: metodología cualitativa en la investigación socicultural. Barcelona: Marcombo, 1995.

·       AZCONA, J. Para comprender la Antropología. Bilbao: Verbo divino, 1987.

·       BOHANNAN, P. Para raros nosotros: introducción a la Antropología Cultural. Madrid: Akal, 1996.

·       COMAS, D. Antropología económica. Barcelona: Ariel, 1998.

·       EMBER, C. i EMBER, M. Antropología Cultural. Madrid: Prentice Hall. 1997.

·       GEERTZ, C. La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa, 1992.

·       HARRIS, M. Introducción a la Antropología General. Madrid: Alianza Editorial, 1996.

·       KAHN, J.S. (ed.) El concepto de cultura: textos fundamentales. Barcelona: Anagrama, 1975.

·       KOTTATK, C.P. Antropología: una exploración de la diversidad humana. Madrid: McGraw Hill, 1997.

·       LEWELLEN, T. Introducción a la Antropología política. Barcelona: Bellaterra, 1985.

·       MAESTRE ALFONSO, J. La investigación en Antropología Social. Barcelona: Ariel, 1991.

·       MAIR, L. Introducción a la Antropología Social. Madrid: Alianza, 1988.

·       PRAT, J.; MARTÍNEZ, A. (eds.) Ensayos de Antropología Cultural. Barcelona: Ariel, 1996.

·       PUJADAS, J. El método biográfico: el uso de las historias de vida en Ciencias Sociales. Madrid: CIS, 1992.

·       RODRÍGUEZ BECERRA, S. (coord.) Religión y cultura. Sevilla: Consejería de Cultura, 1999.

·       ROSSI, I.; O'HIGGINS, E. Teorías de la cultura y métodos antropológicos. Barcelona: Anagrama, 1981.

·       SAN MARTIN, J. La Antropología: ciencia humana, ciencia crítica. Barcelona: Montesinos, 2000.

·       TAYLOR, S.J.; BOGDAN, R. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós, 1992.

·       TURNER, V. La selva de los símbolos. Madrid: Siglo XXI, 1990.

 

Complementària

Recomanacions