DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INTRODUCCIÓ A L'ANTROPOLOGIA URBANA Codi 125022101
Ensenyament
Antropologia Urbana (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Adreça electrònica gaspar.maza@urv.cat
Professors/es
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Web http://www.antropologia.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es fa un recorregut històric dels principals autors que han contribuit a definir el camp d'anàlisi de l'antropologia urbana. Es fa una revisió de les principals escoles dins de la disciplina i, finalment, s'aborden els principals camps d'anàlisi dels fenomens urbans contemporanis

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP3 Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit urbà, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats en que ha participat l'antropologia urbana fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg urbà pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  AP7 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia urbana, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el rol de l'antropòleg urbà, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu.
  AP8 Adquisició d'experiència pràctica en el treball en institucions públiques o privades lligades a la planificació urbana o a la intervenció social urbana, mitjançant la realització d'un practicum.
  AP9 Adquisició d'un coneixement ampli del mercat de treball, per tal d'anar preparant l'alumne cap a la seva incorporació en aquest. Es tracta de preparar l'alumne, abans de la realització del practicum, en funció de les seves habilitats, background i preferències, per a una bona elecció de la institució on realitzar el practicum, per tal que la seva experiència l'encamini cap a la seva professionalització.
  AP10 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  Recerca
  AR1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR3 Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AR7 Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia urbana o en el disseny d'una recerca multidisciplinar.
  AR8 Adquirir el coneixement i l'expreriència suficient per a saber dialogar amb els dos principals actors socials urbans, que intervenen en els processos de transformació urbana (administració i societat civil), per tal de tenir en compte aquestes sensibilitats en el moment de dissenyar una recerca, que ha de ser socialment útil i rendible per a que sigui finançable.
  AR9 Coneixement de les institucions, fundacions i altres entitats que financien investigació bàsica i aplicada.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament i amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació a situacions desconegudes i imprevistes.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional, així com el codi deontològic específic de l’antropologia social.
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement per a la comunitat (que inclou la ciutadania, les institucions, el món empresarial i les organitzacions del Tercer Sector).
  BC10 Fomentar la capacitat de lideratge.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat.
  BC18 Actitud professional crítica i compromesa que fomenti la igualtat d’oportunitats i la equiparació entre gèneres, ètnies o classes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Proporcionar les eines conceptuals que diferencien el camp d'estudi de les ciutats i dels fenòmens urbans en el context de la disciplina AP1
AP2
AP3
AP6
AR1
AR2
BC2
CC1
CC2
CC4
CC5
Aproximació a les eines metodològiques específiques que es fan servir en les etnografies urbanes AP4
AP7
AP8
AP10
AR3
AR7
AR8
BC3
BC6
BC11
BC13
CC1
CC2
CC4
CC5
Més enllà de la teoria i de l'especificitat de la metodologia que es fa servir a l'etnografia urbana, és molt im portant prendre consciència de la naturalesa específica de la relació de l'etnògraf urbà i el seu objecte d'estudi, marcat per la proximitat i no per l'èmfasi en l'alteritat AP9
AP10
AR8
AR9
BC2
BC3
BC4
BC6
BC7
BC8
BC10
BC12
BC15
BC18
CC3
CC6

Continguts
Tema Subtema
1ª PART. ANTROPOLOGIA I CIUTAT: BREU HISTÒRIA D’UNA RELACIÓ


1. ESPECIFICITAT DE L'ESTUDI ANTROPOLÒGIC DE LES CIUTATS
Bibliografia General
2. L'ESCOLA DE CHICAGO: EL CONTINUUM FOLK-URBÀ. MIGRACIONS, URBANITZACIÓ, MARGINACIÓ I DESVIACIÓ
3. L'ESCOLA DE MANCHESTER: ELS PROCESSOS D’URBANITZACIÓ A L’ÀFRICA
2ª PART. ANTROPOLOGIA URBANA: ANÀLISI DELS MICROCOSMOS URBANS 4. ELS PAGESOS OCUPEN LA CIUTAT: MIGRACIONS I PROCESSOS D’URBANITZACIÓ. LA FUNCIÓ DE LA FAMÍLIA I DE LES XARXES DE RECIPROCITAT
5. ELS BARRIS COM A OBSERVATORIS URBANS. LA CULTURA DE LA POBRESA I L'ENFOCAMENT BIOGRÀFIC
6. LA TEORIA DE SISTEMES I LA PERSPECTIVA DE LA INTERACCIÓ CENTRE-PERIFÈRIA

3ª PART. ANTROPOLOGIA URBANA: ANÀLISI DELS MACROCOSMOS URBANS
7. LES MOBILITZACIONS MIGRATÒRIES I LES CADENES D'IMMIGRANTS: GRUPS D’INTERÉS TRANSNACIONAL (GIT) I COMUNITATS TRANSANCIONALS
8. LES CIUTATS COM ESCENARIS PLURICULTURALS: MESTISSATGE, HIBRIDACIÓ, IDENTITAT I HOMOGENEITZACIÓ
9. CIUTATS I CONNEXIONS TRANSNACIONALS: “CIUTAT MUNDIAL” I PROCESSOS DE METROPOLITANITZACIÓ
4ª PART. LA CIUTAT COM A NÒDUL ENTRE ELS NIVELLS LOCAL I GLOBAL 10. LA DIMENSIÓ GLOBAL I LA DIMENSIÓ LOCAL DE LA CULTURA I LA SOCIETAT
11. POLÍTIQUES METROPOLITANES I EL PAPER DELS ACTORS URBANS: REALITATS I REPRESENTACIONS.
12. CANVI SOCIAL I REVOLUCIÓ TECNOLÒGICA: LA TEORIA DE LA SOCIETAT XARXA

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Presentacions / exposicions
4 8 12
Debats
4 8 12
Sessió Magistral
20 30 50
Pràctiques externes (de camp/sortides)
6 12 18
Treballs
12 36 48
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
0 8 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació d'eines i instruments de treball (Moodle, biblioteca, sistema tutorial)
Presentacions / exposicions Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Debats Agrupament de eixos de debat, sorgits del temari, que serviran de base per a debats dirigits a classe. Podran participar professors convidats.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor
Pràctiques externes (de camp/sortides) Es fara una sortida de camp amb els alumnes. El lloc i la duració s'haurà de determinar de comú acord.
Treballs Els alumnes s'agruparan en unitats de dos a quatre persones, que treballaran conjuntament un àrea temàtica, tot recopilant i sintetitzant informació i bibliografia. A partir d'aquests materials es participarà en els debats i exposicions. Finalment cada alumne realitzarà individualment una síntesi escrita de dues a tres pàgines.

Atenció personalitzada
 
Debats
Sessió Magistral
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Consistirà en activitat tutorial personalitzada en el despatx del professor, per tal d'orientar el seguiment de la parrt teòrica i de les parts pràctiques de l'assignatura. Cada estudiant té la obligació de visitar el despatx del professor, com a mínim, una vegada durant el període lectiu. A banda, mitjançant l'eina Moodle, els estudiants podran adreçar-se al professor per fer consultes virtuals, durant el període lectiu.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació de grup de cada línia de recerca 15%
Debats Seminari de final de curs amb el debat individualitzat amb les conclusions del treball pràctic 15%
Proves de Desenvolupament Elaborar i redactar un assaig sobre un objecte d'estudi específic, convingut amb el professor, fent servir un màxim dels continguts teòrics presentats al curs. 60%
Altres

Presentació escrita de les conclusions del treball de recerca individualitzat

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es fa una avaluació continuada de la tasca de cada estudiant, a partir dels criteris esmentats. Aquells alumnes que, per qualsevol motiu, no hagin pogut assolir els diferents aspectes del protocol d'avaluació, podran realitzar una prova escrita (60%), així com un treball pràctic, seguint les observacions del professor (40%).


Fonts d'informació

Bàsica

Cucó, Josep (2004), Antropología Urbana, Barcelona, Ariel.

Hannerz, Ulf (1986), Exploración de la ciudad, México, FCE.

Hannerz, Ulf (1998): Conexiones transancionales. Madrid, Cátedra.

Lomnitz, Larissa A. (1975): Cómo sobreviven los marginados. México: Siglo XXI.

Velho, Gilberto (Comp.), Antropologia urbana. Cultura e sociedade no Brasil e em Portugal, Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor.

Willis, Paul (1983): Aprendiendo a trabajar: cómo los chicos de clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Madrid: Akal.

Complementària

Augé, Marc (1972): Los "no lugares", espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa.

Borja, J.; M. Castells (1997): Local y global. La gestión de las ciudades en la era de la información. Madrid: Taurus

Bott, Elizabeth (1992): Familia y red social. Madrid: Taurus.

Castells, Manuel (1997), La era de la información economía, sociedad y cultura”, Madrid, Alianza, 3 vols.

Delgado, Manuel (1999), El animal público, Barcelona, Anagrama.

García Canclini, Néstor (1990): Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo.

Leeds, Anthony (1994): Cities, Classes, and the Social Order. Ithaca (NY): Cornell University Press.

Lewis, Oscar (1969): Antropología de la pobreza. Cinco famílias. México: F.C.E.

Little, Kenneth (1970), La migración africana en África Occidental, Barcelona, Labor.

McDonogh, Gary (1989): Las buenas familias de Barcelona. Barcelona: Omega.

Sanjek, Roger (1998), The future of us all. Race and neighborhood politics in New York City, Ithaca, Cornell University Press.

Sassen, Saskia (1991): The Global City. New York, London, Tokyo. Princeton (NJ): Princeton University Press.

Sennett, Richard (1990), The conscience of the eye. The design and social life of cities, Londres, Faber & Faber.

Sutherland, Edwin (1993), Ladrones profesionales, Madrid, La Piqueta.

Touraine, Alain (1993): Crítica de la modernidad. Madrid: Eds. Temas de Hoy.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LES CIUTATS D`AMERICA LLATINA/125022209
TALLER D'ETNOGRAFIA URBANA II/125022208
TALLER D'ETNOGRAFIA URBANA I/125022206
METRÓPOLIS I CONFLICTE SOCIAL/125022207
TEORIA SOCIAL IV: DEBATS CONTEMPORANIS SOBRE METRÓPOLIS I TRASNACIONALISME/125022112
TEORIA SOCIAL II: HISTÒRIA DE LA CIUTAT I DE L'URBANISME/125022105

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TREBALL I SOCIETAT EN EL POSTINDUSTRIALISME/125022211
MULTICULTURALISME I CIUTADANIA A LES SOCIETATS CONTEMPORÁNIAES/125022104

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA SOCIAL III: FENOMENOLOGIA I INTERACCIONISME SOCIAL/125022109
TEORIA SOCIAL I: ELS CLASSICS DEL PENSAMENT SOCIAL/125022102