DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUALITATIVES Codi 125022107
Ensenyament
Antropologia Urbana (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MORERAS PALENZUELA, JORGE
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://antropologia.urv.es
Descripció general i informació rellevant El objetivo general de esta asignatura es la presentación de diferentes trabajos etnográficos a partir de las experiencias de diferentes autores y que los alumnos puedan comprender y aplicar en sus futuros trabajos. Otros objetivos más especificos son: proporcionar conocimientos básicos sobre las técnicas cualitativas de investigación usadas por los antropólogos, fomentar la capacidad crítica de los alumnos en torno a las técnicas de investigación e iniciarlos en el uso de algunas de las mismas

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP3 Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit urbà, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AP5 Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria de planificació urbana, mediació social i resolució de conflictes urbans a un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats en que ha participat l'antropologia urbana fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg urbà pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  AP7 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia urbana, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el rol de l'antropòleg urbà, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu.
  AP10 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  Recerca
  AR1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR3 Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AR4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit urbà, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AR6 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació urbana, mediació social i resolució de conflictes urbans en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret
  AR7 Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia urbana o en el disseny d'una recerca multidisciplinar.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC17 Capacitat de valorar i participar en el treball de grups i organitzacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AP1
AP2
AP4
AP10
AR1
AR2
AR3
AR4
BC4
BC5
CC3
CC5
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AP6
AP7
AR4
AR7
BC4
BC5
CC3
CC5
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AP3
AP5
AP6
AR3
AR6
BC6
BC17
CC3

Continguts
Tema Subtema
.- Introducción:cuestiones conceptuales en el uso de la metodología cualitativa



2.- Programar la investigación:el diseño,proyecto o plan de investigación.


3.- El trabajo de campo: los estudios de comunidad.

4.- El acceso.



5.- Relaciones de campo.
6.- La observación.


7.- La entrevista.

8.- La información documental y las técnicas audiovisuales.


9.- Organizar la información.




10.- Análisis de los datos.


11.- Presentación de datos:la escritura etnográfica.
1.-
Teoria, metodología y tècnicas.
- Metodología cualitativa.
- La etnografía.
2.-
Lugar y casos: selección del tema y de los escenarios;formulación del problema.

3.-
- Estudios de comunidad y antropología.
- La noción de comunidad.
- El lugar de la comunidad: valor y críticas.
4.-
- El acceso a organizaciones, escenarios públicos i privados: problemáticas y estratégias.
5.-
- La presentació del etnografo; la negociación del propio rol.
- Etnografía y residéncia.
- Selección de colaboradores.
6.-
- Tipos y géneros de observación.
- Participación.
- Notas y diario de campo: descripciones y registro.
- Tecnología de la observación: fotografía, películas...
7.-
- Tipos de entrevistas.
- El método biográfico: las histórias de vida.
- Las entrevistes etnográficas: significado y preparación.
- Registro y transcripción.
8.-
- Noción y clases de observación documental.
- Tipos de fondos documentales.
- Clases de documentos escritos.
9.-
- El trabajo con los datos: identificación, clasificación, categorización y codificación.
- Almacenamiento y consulta de la información.
- Fichas y anotaciones.
10.-
- El proceso de análisis.
- Investigación y teoría: estudios descriptivos y teóricos; - Conceptos y tipologias.
- Análisis de contenido.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
20 40 60
Presentacions / exposicions
12 12 24
Treballs
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis
24 24 48
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Presentacions / exposicions Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Treballs El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica.
Resolució de problemes, exercicis Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
Sessió Magistral
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avaluarà mitjançant l'elaboració d'un assaig, amb base etnogràfica, en la qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològics del curs. 40%
Presentacions / exposicions Avaluació dels diferents treballs realitzats 15%
Treballs Redacció d'un assaig del curs 30%
Resolució de problemes, exercicis Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,

ACOSTA HOYOS, L. E. 1972. Guía práctica para la investigación y redacción de informes.

Buenos Aires, Paidos.

AGAR, M. H. 1980. The Professional Stranger. An Informal Introduction to Ethnography.

San Diego, Academic Press, Inc.

1991 “Hacia un lenguaje etnográfico”, a REYNOSO, C. (Comp.) El surgimiento de la

antropología posmoderna, México, Gedisa: 117-137.

ANDRESKI, S. 1973. Las ciencias sociales como forma de brujería. Madrid, Taurus.

ANGUERA, M. T. 1978. Metodología de la Observación en las Ciencias Humanas. Madrid,

Cátedra.

ARIAS GALICIA, F. 1976. Lecturas para el curso de metodología de la investigación. México,

Trillas.

BALAN, J. i altres 1975. Las historias de vida en Ciencias Sociales. Teoría y técnica. Buenos

Aires, Nueva Visión.

BAAD, M. S.; SMITH, G. 1972. Analyzing Visual Data. Newbury, Sage University Paper.

BARLEY, N. 1989. El antropólogo inocente. Barcelona, Anagrama.

BLANCHET, A. i altres 1989. Técnicas de Investigación en Ciencias Sociales. Madrid, Narcea.

BRIONES, G. 1982. Métodos y técnicas de investigación para las ciencias sociales. México,

Trillas.

CAZARES, H. i altres 1980. Técnicas actuales de investigación documental. México, Trillas.

COMES, P. 1974. Técnicas de expresión. Guía para la redacción y presentación de trabajos

científicos, informes técnicos y tesinas. Barcelona, Oikos-Tau.

DELGADO, Juan Manuel (Coord.). 1994 Métodos y técnicas cualitativas de investigación en

ciencias sociales. Madrid, Síntesis.

DENMAN, C. A. Y HARO, J. A. (Comps.). 2000 Por los rincones: antología de métodos

cualitativos en la investigación social. México, El Colegio de Sonora.

ECO, U. 1982. Cómo se hace una Tesis. Técnicas y procedimientos de investigación, estudio

y escritura. Barcelona, Gedisa.

FERRAROTTI, F. 1983. Histoire et Histoires de Vie. La méthode biographique dans les

sciences sociales. Paris, Librairie des Meridiens.

FESTINGER, L. Y KATZ, D. (comps). 1992. Los métodos de investigación en las ciencias sociales.

Barcelona, Paidós.

GARCÍA FERRANDO, M., IBAÑEZ, J. Y ALVIRA, F. (Comp.). 1986. El análisis de la

realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid, Alianza Editorial.

GARCIA JORBA, J. M. 2000. Diarios de campo Madrid, CIS.

GEERTZ, C. 1994. “’Desde el punto de vista del nativo’: sobre la naturaleza del conocimiento

antropológico”, a GEERTZ, C. Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las

culturas. Barcelona, Paidós: 73-90.

1994 “Conocimiento local: hecho y ley en la perspectiva comparativa” a GEERTZ, C.

Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona, Paidós: 195-

262.

GONZÁLEZ REINA, S. 1979. Manual de redacción e investigación documental. México,

Trillas.

GUASCH, O. 1997. Observación participante., Madrid, CIS.

HAMMERSLEY, M. y ATKINSON, P. 1994. Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona,

Paidós.

LEWIS, O. 1975. “Controles y experimentos en el trabajo de campo”, a LLOBERA, J. R. LA

antropología como ciencia., Barcelona, Anagrama: 97-127.

LLOBERA, J. R. 1990. “El trabajo de campo, ¿panacea antropológica o camisa de fuerza

epistemológica?, a LLOBERA, J. R. La identidad de la antropología, Barcelona, Anagrama: 23-52.

MAESTRE ALFONSO, J. 1976. La investigación en Antropología Social. Madrid, Akal.

MALINOWSKI, B. 1975. “Confesiones de ignorancia y fracaso” a LLOBERA, J. R. La

antropología como ciencia., Barcelona, Anagrama: 129-139.

1989. Diario de campo en Melanesia., Madrid, Júcar.

MALLART, LL. 1992. Sóc fill dels Evuzok. Barcelona, Edicions La campana.

MUCCHIELLI, R. 1978. La entervista en grupo. Bilbao, Mensajero.

NAVARRO ALCALÁ-ZAMORA, P. 1984. “Los estudios de comunidad: posibilidades y

limitaciones metodológicas”, dins RODRÍGUEZ BECERRA (Ed.) Antropología Cultural de

Andalucía., Sevilla: 61-90.

OKLEY, J. i CALLAWAY, H. 1992. Anthropology and autobiography. London, ASA

Monographs.

PANOFF, M. 1975. “¿Para qué sirve la etnografía?” a LLOBERA, J. R. La antropología como

ciencia., Barcelona, Anagrama: 79-83.

PATTON, M. Q. 1990. Qualitative Evaluation and Research Methods., Newbury Park, Sage

Publications.

PLUMMER, K. 1989. Los documentos personales. Madrid, Siglo XXI.

POIRIER, J., CLAPIER-VALLADON, S. y RAYBAUT, P. 1983. Les récits de vie. Théorie et

pratique. Paris, Presses Universitaires de France.

PONS, I. 1993. Programación de la investigación social. Madrid, CIS.

PUJADAS, J. J. 1992. El método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias

sociales. Madrid, CIS.

RABINOW, P. 1992. Reflexiones sobre un trabajo de campo en Marruecos. Madrid. Júcar.

RHYS WILLIAMS, T. 1973. Métodos de campo en el estudio de la cultura. Madrid, Taller de

Ediciones Josefina Betancor.

ROJAS SORIANO, R. 2000 Guía para realizar investigaciones sociales. México, Plaza y

Valdés.

ROSALDO, R. 1991. “Desde la puerta de la tienda de campaña: el investigador de campo y el

inquisidor”, a CLIFFORD, J. i G. MARCUS (Comps.) Retóricas de la antropología. Madrid,

Júcar: 123-150.

SELLTIZ, C., WRIGHTSMAN, L y COOK, S. W. 1980. Métodos de investigación en las

relaciones sociales. Madrid, Rialp.

SIERRA BRAVO, R. 1989. Técnicas de Investigación Social. Madrid, Paraninfo.

STOCKING, G. 1993. “La magia del etnógrafo. El trabajo de campo en la antropología británica

desde Tylor a Malinowski” a VELASCO, H., J. GARCÍA i A. DÍAZ (Comps.) Lecturas de

antropología para educadores. Madrid, Trotta: 43-93.

TAYLOR, S. J. y BOGDAN, R. 1992. Introducción a los métodos cualitativos de

investigación. Barcelona, Paidós.

VAN CAMPENHOUDT, Quiby 1992. Manual de investigación en ciencias sociales. México,

Limusa, Noriega S.A.

VAN MAANEN, J. 1988. Tales of the Field. Chicago and London, The University of Chicago

Press.

WERNER, O. y SCHOEPFLE, G. M. 1987. Systematic Fieldwork. Newbury Park, Sage

Publications, 2 vols.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent