DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura TREBALL DE FI DE MÀSTER Codi 125022117
Ensenyament
Antropologia Urbana (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
20 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Adreça electrònica jaime.vallverdu@urv.cat
Professors/es
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Web http://antropologia.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura consta de 20 crèdits i consisteix a la realització d'un treball de recerca en el qual el/la estudiant tria i comença a desenvolupar alguns aspectes d'un tema d'investigació que sigui afí als seus interessos. És aconsellable que el tema objecte d'estudi estigui relacionat amb algunes de les línies d'investigació desenvolupades pel professorat del màster i que es publiquen en un document específic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP3 Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AP5 Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria de planificació urbana, mediació social i resolució de conflictes urbans a un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats en que ha participat l'antropologia urbana fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg urbà pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  Recerca
  AR3 Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament i amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació a situacions desconegudes i imprevistes.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Capacitat de planificació i organització.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'objectiu fonamental i global de l'assignatura és capacitar l'estudiant per a la selecció i cerca bibliogràfica, la construcció teòrica del seu objecte d'estudi, el treball de camp, l'anàlisi de les dades empíriques, el tractament de la informació i el treball de síntesi, elaboració i interpretació propi de tota recerca antropològica. AP3
AP5
AP6
AR3
BC6
BC13
BC14
L'objectiu més específic relacionat amb el treball a realitzar per l'estudiant, i que presentarà en forma de memòria final, és que l'estudiant integri els coneixements teòrics i pràctics adquirits durant el màster i aprengui a establir relacions transversals entre els diferents continguts de les diverses matèries mitjançant la realització d'un projecte individual. AP2
AP3
AP6
BC5
BC6
BC13
BC14
Aconseguir que l'estudiant sigui capaç d'aplicar els coneixements, habilitats i instruments apresos durant el màster, que l'alumne aprengui a presentar i comunicar els resultats d'una investigació. AP2
AP3
AP5
AP6
BC5
BC13
BC14
Aconseguir que l'alumne adopti una actitud professional i rigorosa en l'elaboració del seu projecte de recerca i en el desenvolupament de la investigació en si mateixa. AP2
BC2
BC3
BC6
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. L'estructura d'un projecte de recerca
2. Delimitació de l'objecte d'estudi i del problema d'investigació
3. Planificació metodològica i temporal
4. El procés d'anàlisi i elaboració
- Marc teòric, estat de la qüestió
- Formulació d'objectius, hipòtesis i metodologia
- Buidat, ordenació, sistematització i interpretació de dades

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 20 22
 
Treballs
0 378 378
 
Atenció personalitzada
0 100 100
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: objectius i planificació general.
Treballs L'estudiant haurà d'elaborar un projecte de recerca on hi constin, com a mínim, els objectius a assolir, la metodologia i les tècniques a fer servir i el calendari de treball. Aquest projecte haurà de ser lliurat al tutor o a la tutora corresponent.
L'alumne haurà de dur a terme el treball proposat al projecte. I el resultat final es presentarà a una memòria.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Durant els horaris d'atenció dels tutors als estudiants. Els alumnes podran intercambiar impressions sobre l'avenç del seu treball de recerca amb el professor i rebre el guiatge d'aquest pel que fa a la confecció del seu treball.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Projecte de recerca a lliurar al tutor i a posar en marxa en termes d'investigació activa.

Memòria amb els resultats de la investigació realitzada per l'estudiant sobre la base del seu projecte de recerca.
90%
Atenció personalitzada Tutories personalitzades durant el període corresponent a l'assignatura. 10%
Altres

Es valoraran: la demostració de les potencialitats de l'estudiant per a la investigació; l'aportació de coneixements inèdits sobre el tema; l'elaboració de perspectives de continuïtat i del plan de treball a seguir en futures recerques; l'esperit crític i innovador en relació al procés de recerca.

Valoració implícita en el percentatge anterior
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Anguera, M. T. (1985) Metodología de la observación en las Ciencias Humanas. Madrid, Cátedra.

 

Blanchet, A. i altres (1989) Técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Narcea.

 

Briones, G. (1982) Métodos y técnicas de investigación para las Ciencias Sociales. Mèxic: Trillas.

 

Cátedra, M. (1989) “Etnografia: La descripción de la descripción”, a La vida y el mundo de los Vaqueiros de Alzada. Madrid: CIS.

 

Cazares, H. i altres (1980) Técnicas actuales de investigación documental. Mèxic: Trillas.

 

Comas, D.; Pujadas, J.J.; Roca, J. (2004) Etnografía. Barcelona: Editorial UOC.

 

Cucó, J. (2004) Antropología urbana. Barcelona: Ariel.

 

Delgado, J. M. (1994) (coord.) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis.

 

Festinger, L.; Katz, D. (1992) (comps.) Los métodos de investigación en las Ciencias Sociales. Barcelona: Paidós.

 

García Ferrando, M.; Ibañez, J. ; Alvira, F. (comp.) (1989) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza.

 

García Jorba, J. M. (2000) Diarios de campo. Madrid: CIS.

 

Geertz, C. (1989) El antropólogo como autor. Barcelona: Paidós.

 

Geertz, C. (1994) Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona: Paidós.

 

Guasch, O. (1997) Observación participante. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas. Cuadernos metodológicos, n. 20.

 

Grawitz, M. (1975) Métodos y técnicas en Ciencias Sociales. Barcelona: Hispano-Europea, pp. 375-412.

 

Hammersley, M.; Atkinson, P. (2005) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

 

Hannerz, U. (1986) Exploración de la ciudad. Mèxic: FCE.

 

Llobera, J. R. (ed.) (1988) La Antropología como ciencia. Barcelona, Anagrama.

 

Maestre, J. (1976) La investigación en Antropología social. Madrid: Akal.

 

Malinowski, B. (1989) Diario de campo en Melanesia. Xixon: Júcar.

 

Matza, D. (1981) “Desviación natural” i “Corrección y apreciación”, El proceso de desviación. Madrid, Taurus.

 

Molina, J. L. (2001) El análisis de redes sociales. Una introducción. Barcelona: Bellaterra.

 

Pardinas, F. (1986) Metodología y técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Siglo XXI.

 

Pujadas, J. J. (1992) El método biográfico: el uso delas historias de vida en ciencias sociales. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas. Cuadernos metodológicos, n. 5.

 

Prat, J. (coord.) (2004) I... això és la meva vida. Relats biogràfics i societat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Temes d’Etnologia de Catalunya, n. 9.

 

Rabinow, P. (1992) Reflexiones sobre un trabajo de campo en Marruecos. Madrid: Júcar.

 

Russell, H. (1989) Research methods in cultural anthropology. Londres: Sage Publications.

 

Schwartz, H.; Jacobs, J. (1984) Sociología cualitativa. Mèxic: Trillas.

 

Téllez, A. (coord.) (2002) Técnicas de Investigación en Antropología. Experiencias de campo. Elx: Universidad Miguel Hernández [També publicat posteriorment (2004) amb el títol Experiencias etnográficas. Alacant: Editorial Club Universidad]

 

Tylor, S. J.;  Bodgan, R. (1992) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

 

Vallverdú, J. (2001) “Les hipòtesis i el treball de camp”, El cant de la devoció. Un estudi antropològic sobre els Hare Krisna. Tarragona: Arola.

 

Wright Mills, C. (1997) La imaginación sociológica. Mèxic: FCE.

 

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SEMINARI DE RECERCA/125022114

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TÈCNIQUES QUALITATIVES/125022107