DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura SEXE, GÈNERE I AMOR Codi 125022201
Ensenyament
Antropologia Urbana (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ROCA GIRONA, JORDI
Adreça electrònica jordi.roca@urv.cat
Professors/es
ROCA GIRONA, JORDI
Web http://antropologia.urv.es
Descripció general i informació rellevant El propòsit de l’assignatura és oferir una presentació panoràmica dels processos presents en l’elaboració de la realitat inclosa dins l’àmbit dels conceptes de sexe, gènere i amor. Per bé que el plantejament teòric i disciplinar parteix de la perspectiva antropològica, es pretén aportar una visió interdisciplinària que reculli aportacions realitzades des de les diferents ciències socials.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP3 Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit urbà, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AP5 Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria de planificació urbana, mediació social i resolució de conflictes urbans a un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats en que ha participat l'antropologia urbana fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg urbà pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  AP7 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia urbana, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el rol de l'antropòleg urbà, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu.
  AP10 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  Recerca
  AR1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR3 Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AR4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit urbà, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AR6 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació urbana, mediació social i resolució de conflictes urbans en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret
  AR7 Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia urbana o en el disseny d'una recerca multidisciplinar.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC17 Capacitat de valorar i participar en el treball de grups i organitzacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AP1
AP2
AP4
AP10
AR1
AR2
AR3
AR4
BC4
BC5
CC3
CC5
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AP6
AP7
AR4
AR7
BC4
BC5
CC3
CC5
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AP3
AP5
AP6
AR3
AR6
BC6
BC17
CC3

Continguts
Tema Subtema
1.- Elements teòrico-conceptuals








2

Biologia i cultura.
- Construccionisme social.
- Sexe i gènere.
- Els sistemes de gènere: models ideals, relacions i comportaments de gènere.
- Sexualitat, amor, enamorament, seducció, intimitat...
- Els cànons de bellesa.


2.- Elements teòrico-antropològics -El debat sobre el matriarcat: els evolucionistes del s. XIX.
- Sexe i temperament: Margaret Mead, el particularisme històric i l’escola de Cultura i Personalitat als EE.UU.
- La vida sexual dels selvatges: Malinowski i el funcionalisme.
- Les estructures elementals del parentiu: Lévi-Strauss i l’estructuralisme.
- L’home-caçador i la dona recol.lectora: el neoevolucionisme.
- De l’antropologia de la dona a l’antropologia dels gèneres
3.- Dades etnogràfiques dels papers de dones i homes en les societats pre-industrials - Societats caçadores-recol.lectores: el domini econòmic de les dones.
- Societats agrícoles i/o ramaderes: el domini econòmic dels homes.
- El debat entorn de la situació d’homes i dones a les societats primitives
4.- Sexe, gènere i amor a l’occident industrial-capitalista 4.1.- Les bases ideològiques.
- L’univers judeo-cristià: el mite del Gènesis. [CAPELLANS]
- La invenció de l’amor romàntic.
- El model burgès de mestressa de casa: la mística de la feminitat i la maternitat.
- La biologia com a destí: Freud. [METGES]

4.2.- Les bases materials.
- La divisió de les esferes productiva i reproductiva, de l’àmbit públic i el domèstic.
- La contradicció dels papers femenins: emancipació i explotació.

4.3.- L’evolució dels papers de gènere a la societat industrial.
- El no treball, la proletarització i la mà d’obra de reserva de les dones.
- La societat post-industrial: el treball com opció i la doble jornada laboral; les professions “femenines”; mercat de treball i gènere.
- Monogàmia, adulteri i subordinació femenina a occident. [JUTGES I LEGISLADORS]
- Del somni de la igualtat al redescobriment de les diferències (deficiències?): vells i nous models en debat.
- De la psicoanàlisi a la sexologia i la democràcia (¿) sexual. (SEXÒLEGS)
5.- Del present al futur: constatacions, símptomes i projeccions de l’actual sistema de gèneres - Canvi radical o realitat distorsionada?: les dones com a primer sexe i els homes com a sexe dèbil.
- La (pretesa) feminització de la societat (o autoenganyar-se és bonic –i pervers!-): a major glòria del feminisme yuppie.
- Mascle post-modern, mascle fracassat?
- La (tossuda) permanència de les estructures patriarcals (o qui té cura –amorosament- de l’àmbit de la reproducció).
- Amor-passió, amor-raó... els dilemes de l’amor en una societat electiva.
- Reestructuracions: viure separats, junts o enfrontats dins o fora de la família; amor lliure, divorci lliure; la procreació, tanmateix; decadència i idolatria del matrimoni, la família, la intimitat i l’amor.
- “Dissidències” sexuals: homosexualitat, prostitució, pornografia, bissexualitat, sadomassoquisme, intersexualitat, adultisme.
- Conflictes sexuals: violació, maltractaments i acuitament sexual.
- Els usos post-moderns del cos, el sexe i l’amor: les formes elementals de la vida socioeròtica –totalitarisme sexual, ascetisme sexual i seducció- amb els cyborgs a l’horitzó.
- Solucions, utopies, disbarats... crisi i/o mort del gènere: més enllà dels rols masculí i femení.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
20 40 60
Presentacions / exposicions
12 12 24
Treballs
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis
24 24 48
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Presentacions / exposicions Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Treballs El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica.
Resolució de problemes, exercicis Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avaluarà mitjançant l'elaboració d'un assaig, amb base etnogràfica, en la qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològics del curs. 40%
Presentacions / exposicions Avaluació dels diferents treballs realitzats 15%
Treballs Redacció d'un assaig del curs 30%
Resolució de problemes, exercicis Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ARIÈS, Ph., BÉJIN, A., FOUCAULT, M. i altres Sexualidades occidentales, Paidós,    Barcelona, 1987.

ARIÈS, Ph. I DUBY, G. Historia de la vida privada, Taurus, Madrid, 10 vols., 1991.

ARTOUS, Antoine Los orígenes de la opresión de la mujer, Fontamara, Barcelona, 1982.

BEAUVOIR, Simone de El segundo sexo, Cátedra, Madrid, 1998 (1949), 2 vols.

BECK, Ulrich i BECK-GERNSHEIM, Elisabeth El normal Caos del Amor, El Roure, Barcelona, 1998.

BOURDIEU, Pierre La dominación masculina, Anagrama, Barcelona, 2000.

BUSS, David M. La evolución del deseo, Alianza, Madrid, 1996.

FEATHERSTONE, Mike (Ed.) Love & Eroticism, Sage, London, 1999.

FISHER, Helen Anatomía del amor. Historia natural de la monogamia, el adulterio y el divorcio, Anagrama, Barcelona, 1999.

FLANDRIN, Jean-Louis La moral sexual en occidente, Juan Granica, Barcelona, 1984.

FOUCAULT, M. Historia de la sexualidad, Siglo XXI, Madrid, 1978.

GIDDENS, Anthony La transformación de la intimidad. Sexualidad, amor y erotismo en las sociedades modernas, Cátedra, Madrid, 2000.

GUASCH, O. i VIÑUALES, O. (eds.) Sexualidades. Diversidad y control social, edicions bellaterra, Barcelona, 2003.

HARAWAY, Donna J. Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza, Cátedra, Madrid, 1995.

MEAD, Margaret Educación y cultura en Nueva Guinea, Paidós, Barcelona, 1999 (1930).

Sexo y temperamento en las sociedades primitivas, Paidós, Barcelona, 1990 (1935).

Masculino y femenino, Minerva, Madrid, 1994 (1949).

MEILLASSOUX, Claude Mujeres, graneros y capitales, Siglo XXI, México, 1993.

MOORE, Henrietta L. Antropología y feminismo, Cátedra, Madrid, 1991.

PAGLIA, Camille Vamps & Tramps. Más allá del feminismo, Valdemar, Madrid, 2001.

ROCA i GIRONA, Jordi De la pureza a la maternidad. La construcción del género femenino en la postguerra española, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996.

WHITTOCK, Margaret Feminising the Masculine? Women in non-traditional employment, Ashgate, 2000.

ZELDIN, Theodore Historia íntima de la humanidad, Alianza, Madrid, 1997.

Complementària

Recomanacions