DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura LES CIUTATS D`AMERICA LLATINA Codi 125022209
Ensenyament
Antropologia Urbana (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història,Història d'Art i Geografia
Coordinador/a
PUJADAS MUÑOZ, JOAN JOSEP
Adreça electrònica joanjosep.pujadas@urv.cat
Professors/es
PUJADAS MUÑOZ, JOAN JOSEP
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP3 Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit urbà, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AP5 Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria de planificació urbana, mediació social i resolució de conflictes urbans a un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats en que ha participat l'antropologia urbana fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg urbà pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  AP7 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia urbana, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el rol de l'antropòleg urbà, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu.
  AP10 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  Recerca
  AR1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR3 Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AR4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit urbà, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AR6 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació urbana, mediació social i resolució de conflictes urbans en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret
  AR7 Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia urbana o en el disseny d'una recerca multidisciplinar.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC17 Capacitat de valorar i participar en el treball de grups i organitzacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AP1
AP2
AP4
AP10
AR1
AR2
AR3
AR4
BC4
BC5
CC3
CC5
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AP6
AP7
AR4
AR7
BC4
BC5
CC3
CC5
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AP3
AP5
AP6
AR3
AR6
BC6
BC17
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Aproximación general a la morfología y características sociales de las ciudades latinoamericanas 1.1. Las ciudades prehispánicas
1.2. Las ciudades coloniales
1.3. Las ciudades moderna y contemporáneas
2. Estudio de caso: la ciudad de Oaxaca 2.1. Etapa prehispánica: Huaxyácac
2.2. Etapa colonial: Antequera
2.3. La Oaxaca moderna y contemporánea
3. Fiesta, relaciones interétnicas y procesos de construcción simbólica en el contexto urbano 3.1. El calendario festivo de Oaxaca
3.2. Los antecedentes de la fiesta de la Guelaguetza: el Homenaje racial de 1932, los Lunes del cerro
3.3. El ritual de la Guelaguetza
3.4. El simbolismo de la fiesta y el debate sobre las relaciones sociales en una ciudad contemporánea

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
 
Sessió Magistral
12 12 24
Seminaris
6 12 18
Presentacions / exposicions
4 12 16
 
Atenció personalitzada
11 0 11
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa y de los objetivos y dinámica del curso
Sessió Magistral Presentación sistemática, a cargo del profesor, del temario del programa
Seminaris Debate, a partir de los textos propuestos en el programa, sobre diferentes temáticas específicas, relacionadas con el objeto de estudio de la asignatura.
Presentacions / exposicions Presentación, por parte de los estudiantes, de los ensayos individuales preparados para la evaluación.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Consiste en tutorías presenciales en el despacho del profesor, para aclarar dudas relacionadas con las clases magistrales y con los seminarios. Además, se prestará especial atención a la dirección personalizada y directa de los ensayos que serán el objeto de la evaluación del curso

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Consisten en unas sesiones donde cada estudiante pone en común, con el profesor y el resto de compañeros, los avances de su ensayo. No tiene en sí mismo un valor de criterio de evaluación 0%
Altres

Realización de un ensayo a partir de los temas propuestos por el profesor y bajo la tutela directa de éste

100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Se tomará en cuenta como elemento paralelo de evaluación, la asistencia a clase y la participación activa en los debates realizados en el aula.


Fonts d'informació

Bàsica


Lizama, Jesús (2006), La Guelaguetza en Oaxaca. Fiesta, relaciones interétnicas y procesos de construcción simbólica en el contexto urbano.

 

Complementària

Recomanacions