DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura POLÍTIQUES PÚBLIQUES I BENESTAR SOCIAL I: EXCLUSIÓ SOCIAL Codi 125022215
Ensenyament
Antropologia Urbana (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ROMANI ALFONSO, JOSE ORIOL
Adreça electrònica oriol.romani@urv.cat
Professors/es
ROMANI ALFONSO, JOSE ORIOL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és una introducció a les polítiques públiques i de benestar social des de diferents nivells d'anàlisi: la producció de les polítiques, les estructures de gestió, els nivells d'intervenció i l'apropiació per part de la ciutadania.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP5 Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria de planificació urbana, mediació social i resolució de conflictes urbans a un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats en que ha participat l'antropologia urbana fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg urbà pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  Recerca
  AR1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC2 Treballar autònomament i amb iniciativa.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement per a la comunitat (que inclou la ciutadania, les institucions, el món empresarial i les organitzacions del Tercer Sector).
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Capacitat de planificació i organització.
  BC18 Actitud professional crítica i compromesa que fomenti la igualtat d’oportunitats i la equiparació entre gèneres, ètnies o classes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Revisar els mecanismes de producció de les polítiques públiques de benestar social. AP1
AP5
BC5
CC2
CC3
2.- Observar les estructures en les que són gestionades les polítiques de benestar social: sector públic (adminsitració) i sector privat (mercat i tercer sector). AP1
AP5
BC5
BC8
BC18
CC2
3.- Abordar la intervenció des del nivell individual al col·lectiu, com a estratègia d'implementació de les polítiques. AP2
AP5
AP6
BC1
BC8
BC14
BC18
4.- L'apropiació de les polítiques des de la ciutadania: xarxes informals proveïdores d'assistència. AP1
AP5
AR1
BC8
BC18
CC3
5.- Saber analitzar les polítiques de benestar social en algun dels seus àmbits (salut, educació, serveis socials, immigració, seguretat social, habitatge...) i en algun dels eixos treballats en el curs. AP1
AP2
AP5
AP6
BC1
BC2
BC5
BC6
BC8
BC11
BC13
BC14
BC18
CC2
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
1. Els sistemes de benestar social i les estructures de gestió.



- El discurs del Benestar. Els diferents agents en la provisió de benestar. Elements en el debat públic-privat.
Responsabilitat i corresponsabilitat. Solidaritat i participació ciutadana.
- El Tercer Sector en els sistemes de benestar i el seu paper en les societats occidentals.
- Anàlisi de la política de seveis socials a Catalunya.
2. La intervenció com a estratègia d'implementació de les polítiques de benestar social. -Aproximació als diferents nivells d'intervenció social: realitats microsocials i realitats macrosocials.
-Objectius i propostes metodològiques d'intervenció individual, familiar, grupal i comunitària.
- Les intervencions col·lectives des de la comunitat.
3. Polítiques de familia i la provisió no formal d'atenció. -Polítiques de família: el foment de la provisió d'atenció. Concepte, instruments i fonaments. Models i trajectòria de les polítiques de protecció a la família. Canvis en la família i situació actual de les polítiques familiars.
- Solidaritat i xarxes informals de provisió d’assistència.
La solidaritat intergeneracional. Associacionisme. Xarxes migratòries.




Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
8 32 40
Seminaris
4 16 20
Presentacions / exposicions
4 0 4
Treballs
0 11 11
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació d'eines i instruments de treball per al desenvolupament de l'assignatura
Sessió Magistral Desenvolupament dels blocs temàtics de l'assignatura a càrrec de les professores.
Seminaris Presentació i orientació dels materials, la guia i la metodologia per l'elaboració del treball de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Treballs Els alumnes s'agruparan en unitats de dos a quatre persones, que treballaran conjuntament l'anàlisi de polítiques de benestar social concretes d'un àmbit, tot recopilant i sintetitzant informació i bibliografia. Finalment cada alumne realitzarà individualment una síntesi.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Al llarg de la realització del treball els alumnes hauran de proposar l'àmbit temàtic que abordaran. Les professores faran el seguiment del desenvolupament del treball dels estudiants de forma personalitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Adequació de l'elecció de l'àmbit d'estudi i de la metodologia de treball desenvolupada. 20%
Presentacions / exposicions Capacitat de l'estudiant de presentar oralment de forma estructurada i sintètica el treball. 30%
Treballs Respecte el treball es valora: la orientació temàtica, la capacitat de recerca bibliogràfica, l'estructuració de la informació, la capacitat de síntesi i d'elaboració dels arguments del treball. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ADELANTADO, J. (2002), “Política de Serveis Socials”, a: GALLEGO, R.; GOMÀ, R.; SUBIRATS, J. Els règims autonòmics de benestar. Barcelona, Institut d’Estudis Autonòmics. Generalitat de Catalunya, pp. 61-69

ÁLVAREZ, A. (1990): “Por una comprensión científica e interdisciplinar de la dinámica comunitaria”. Revista de Trabajo Social, núm. 118.

ANDER-EGG, E., 1987, La problemática del desarrollo de la comunidad. Buenos Aires. Humánitas.

ARANGUREN GONZALO, LUIS A. (1998) Reinventar la solidaridad: voluntariado y educación. Madrid: PPC.

ATTIAS-DONFUT, C. (dir.) Les solidarités entre generations. Vielliese, familles, État. Paris Nathan.

ATTIAS-DONFUT, C. i altres (2002) Le nouvel esprit de la famille. Paris. Odile Jacob.

ATTIAS-DONFUT, C. i SEGALEN, M. 1998 Grands-parents. La famille à travers les générations. Paris. Odile Jacob.

BLOSS, Th. 1997 Les liens de famille. Sociologie des rapports entre generations. Paris PUF.

BOTT, E. 1990 Familia y red social. Madrid. Taurus Humanidades

BREZMES, M.(2001). La intervención en trabajo social. Salamanca. Hespérides

CÁRDENAS ZUÑIGA, M.R. (1999) La importancia del estudio de las organizaciones civiles, no-gubernamentales y de la sociedad civil. Espacios públicos, nº 4.

D.D.A.A. ( 2003) Manual para el trabajo social de acompañamiento en los itinerarios de inserción. Madrid. COTSM.

KISNERMAN, N., 1990, Comunidad. Buenos Aires. Humánitas.

DABAS, E. N., 1993 Red de Redes. Las prácticas de la intervención en redes sociales. Barcelona. Paidós.

DDAA. (2004) Desarrollo y pervivencia de las redes de origen en la inmigración marroquí en España. Hacia la actualización del atlas de la inmigración magrebí en España. Madrid. Ministerio de trabajo y asuntos sociales.

DE ROBERTIS, C.; PASCAL, H. (1994). La intervención colectiva en trabajo social. La acción con grupos y comunidades, Buenos Aires, El Ateneo.

DERIU, M. (1999)  Terzo settore: l'antropologia esistenziale delle nuove generazioni tra precariato e innovaione sociale. Democrazia e diritto, nº 4.

DONATI, P. (1997), “La crisis del Estado Social y la emergencia del tercer sector: hacia una nueva configuración relacional. Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, núm. 5, pp. 15-25.

ESPING-ANDERSEN, Gösta, (1993), Los tres mundos del Estado del Bienestar. Valencia: Alfons el Magnànim.

EVERS, A. (2000), “Les dimensions socio-politiques du tiers secteur. Les contributions théoriques européennes sur la protection sociale et l’économie plurielles”, a Sociologie du travail, 4/2000, vol. 42, octobre-décembre. Paris, Elsevier, pp. 567-586.

FINCH, J. (1989) Family Obligations and Social Change. London Polity Press.

GRACIA FUSTER, E., 1997, El apoyo social en la intervención comunitaria. Trabajo Social 1. Barcelona. Paidós.

GUTIÉRREZ RESA, A. (2000)  Rostros de la solidaridad. Valencia: Centro Tomas y Valiente, UNED Alzira-Valencia.

HERREA GÓMEZ, M. (1998), El Tercer Sector en los sistemas de bienestar. Valencia, Tirant lo Blanch.

IBARRA, P. (1999) Los movimientos por la solidaridad: ¿un nuevo modelo de acción colectiva? En: Reis, n. 88.

JOHNSON, Norman (1990), El Estado de Bienestar en transición. La teoría y la práctica del pluralismo de bienestar. Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

KAUfMANN, F. i altres (1997) Family life and family policies in Great Britain, Canada, New Zeland and the United States. Claredon Press.

LARREA, C. (1998) Polítiques familiars i pobresa a la costa equatoriana: estudi de cas a l’Instituto Nacional del Niño y la Familia. A: ROIGÉ, X. i altres (eds.) Antropologia del Parentiu. Barcelona. Icària

LE GALLE, D. I MARTIN, C. (1996) Familles et politiques sociales. Dix questions sur le lien familal contemporain. París. L’Harmattan.

LÓPEZ LÓPEZ, M.T. (1996) La protección social de la familia en España y en los demás estados miembros. Bilbao. Fundación BBVA.

MALAGÓN, J.L., 1992, Intervención comunitaria: teoría de la comunidad e investigación social comunitaria. Barcelona. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social de Catalunya.

MARCHIONI, M., 1997, Organización social y planificación de la comunidad: alternativas avanzadas a la crisis. Editorial Popular.

MEIL, G. (2000) Imágenes de la solidaridad familiar. Madrid. CIS

NAVARRO, V., 1997, Neoliberalismo y Estado del Bienestar. Barcelona. Ariel.

NORIEGAS, L.M., 1996, La práctica y la teoría del desarrollo comunitario. Descripción de un modelo. Madrid. Narcea.

PEDONE, C. (2006) De l’Equador a Catalunya. El paper de la familia i de les xarxes migratòries. Barcelona. Mediterània.

PEDONE, C. (2006) Estrategias migratorias y poder. Tú siempre jalás a los tuyos. Ed. Editorial Abya-Yala. Quito.

PÉREZ-DÍAZ, VÍCTOR y LÓPEZ NOVO, JOAQUÍN:  “El tercer sector social en España”.  Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Madrid 2003

PINAZO, S.; BERJANO, E. ( 2001) Interacción social y comunicación. Valencia. Tirant lo Blanc

PITROU, A. (1994). Les politiques familiales. París. Syros.

REZSOHAZY, R., 1989, El desarrollo comunitario. Madrid. Eramérica.

SEGOVIA, J.L. (2000) Discernir la "solidaridad": crítica en torno a las "ongs" y el voluntariado. Exodo, nº 54.

SUBIRAT, J. (2001)  “Sociedad civil y voluntariado: Responsabilidades colectivas y valores públicos en España”, en Documentación Social, nº 122

VERDUNG, E., 1997, Evaluación de Políticas Públicas y Programas. Madrid. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

ZIMMERMAN, S.L. (1995) Understanding family policy. Theories and applications. Thousand. Oaks.

 

Complementària

Recomanacions