DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) INFORMÀTICA I ESTADÍSTICA APLICADES A L'ARQUEOLOGIA Codi 125031101
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LORENZO MERINO, CARLOS
Adreça electrònica carlos.lorenzo@urv.cat
Professors/es
LORENZO MERINO, CARLOS
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Comprendre la utilitat de diversos àmbits de l'estadística en l'elaboració d'estudis arqueològics. Dotar a l'estudiant del Màster d'uns conceptes bàsics en quant a determinades TI (tecnologies de la informació) necessaris per a la seva tasca científica i professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
OE1.- Aplicar correctament l’estadística descriptiva en situacions concretes.
OE2.- Determinar els tractaments de dades particulars.
OE3.- Distingir els aspectes més destacats de la teoria de mostreig.
OE4.- Formular correctament les probabilitats d’esdeveniments concrets.
OE5.- Distingir la distribució normal en casos pràctics.
OE6.- Formular els estimadors puntuals en casos pràctics.
OE7.- Emprar correctament els intervals de confiança.
OE8.- Adquirir el domini com eina usual del contrast per intervals.
OE9.- Emprar la prova de la Ji-quadrat en totes les seves utilitats.
OE10.- Identificar les situacions on cal emprar el test de la bondad d’ajustament.
OE11.- Reconèixer la utilitat de l’anàlisi de la variància.
OE12.- Avaluar els resultats obtinguts en l’ANOVA d’un factor.
OE13.- Determinar en quins casos hem d’utilitzar l’ANOVA de dos factors.
OE14.- Fer servir una eina de recolzament en les exposicions, conferències i presentacions.
OE15.-Aprendre tècniques bàsiques de tractament d’una imatge a l’hora de preparar un document científic.
OE16.- Fer servir una eina de dibuix a l’hora de documentar les restes arqueològiques, així com una eina ràpida de vectorització d’imatges, tractades en OE15.
OE17.- Conèixer quins són els conceptes bàsics d’una base de dades.
OE18.-Veure diferents exemples d'aplicacions a l'arqueologia
OE19.-Utilització d'un dels SGBD més utilitzats en el camp de l'arqueologia per la seva capacitat com a Base de dades Relacional i Documental
OE20.-Destacar els conceptes més bàsics d'un Sistema d'Informació Geogràfica
OE21.-Conèixer quins són els formats de la cartografia digital, quins són els aplicatius existents i quines Web subministren aquesta informació. Aprendre a fer servir eines de tractament de la cartografia en format paper per la seva digitalització.
OE22. Exemples pràctics de les aplicacions dels SIG a l'arqueologia
OE23. Practicar amb un SIG comercial, i conèixer d'altres pertanyents a l'anomenat Software Lliure.
OE24. Identificar els conceptes més bàsics de l'anomenada Intel•ligència Artificial i veure com s'han aplicat a l'arqueologia.
OE25. Conèixer quines són les característiques tècniques d'un GPS i la seva aplicació en tasques de prospecció i creació de microtopografies del territori.
OE26. Conèixer les característiques tècniques d'una PDA i la seva aplicació en tasques d'excavació i prospecció.
OE27. Conèixer què és la realitat virtual, webs d'arqueologia, programes de desenvolupament d'aplicacions en la Web, etc.

Continguts
Tema Subtema
Introducció.

1.- Estadística descriptiva.
2.- Tractament de dades.
3.- Teoria de mostreig.
4.- Probabilitat.
5.- Distribució Normal.

Inferència. 1.- Estimació puntual.
2.- Intervals de confiança.

Tests d’hipòtesis. 1.- Contrasts a partir dels intervals.
2.- Prova de la Ji-quadrat.
3.- Tests de bondad d’ajustament.

Anàlisis de la variància. 1.- Anàlisis de la variància.
2.- ANOVA d'un factor.
3.- ANOVA de dos factors.

Informàtica d’usuari 1.- Presentacions: Powerpoint
2.- Tractament d’imatges: Photoshop
3.- Dibuix i vectorització: Autocad i Wintopo

Bases de Dades i Arqueologia 1.- Conceptes bàsics
2.- Exemples aplicats a l'arqueologia
3.- Un SGBD: Filemaker Pro
Sistemes d'Informació Geogràfica 4.- Conceptes bàsics
5.- La Cartografia digital i utilitats per gestionar la cartografia en format paper.
6.- Aplicacions dels SIG en arqueologia
7.- SIG comercials: ArcView 3.1 (Sessió pràctica ) i Software Lliure: GvSig, SPRING


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
16 0 16
Presentacions / exposicions
0 45 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
27 36 63
Estudis previs
0 18 18
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Història de les aplicacions estadístiques i informàtiques a l'arqueologia de l'evolució humana
Sessió Magistral Presentació, discussió i anàlisi de les aplicacions estadístiques i informàtiques a l'arqueologia de l'evolució humana
Presentacions / exposicions L’alumne ha d'aprendre a exposar amb claredat els resultats obtinguts en cada moment.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L’alumne ha de resoldre a l’aula les qüestions pràctiques que es proposaran durant el curs.

L’alumne ha de resoldre les pràctiques proposades en grup.
Estudis previs L’alumne ha de preparar, per a cada sessió, els continguts teòrics a partir del material cedit.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Valorar l'aportació individual a la participació dels treballs en grup. 2.- Detectar els dubtes dels continguts, per tal de poder corregir-los. 3.- Fomentar la recerca d'informació i la valoració crítica de la informació trobada. 4.- Fomentar l’ús de noves tecnologies i la recerca de noves aplicacions a la arqueologia. 5.- Capacitar l'alumne de l'habilitat per triar l'eina adequada al problema concret. 6.- Dotar l'alumne d'una capacitat crítica a l'hora d’avaluar els resultats obtinguts de la recerca computacional. 7.- Dotar d'eines per l'autoaprenentatge en l'àrea de l’estadística.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició clara dels resultats de les anàlisis estadístiques 50%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes plantejats a l'aula 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es segueix el model d'avaluació continuada i sumativa de manera que: A Estadística es proposaran 5 activitats avaluables en grup. Les 5 activitats en grup puntuaran un 50% sobre la qualificació. El 50% restant és una prova final a realitzar a final de curs. Informàtica. Es proposaran 4 activitats avaluables en grup. Aquestes puntuaran un 50% sobre la qualificació. L'altre 50% s'obtindrà d'una prova final. Llistat d'activitats: 1.- Treball personal, estudi i exercicis. 2.- Realització d'activitats individuals. 3.- Realització d'activitats avaluables en grup. 4.- Realització de pràctiques informàtiques. Criteris d'Avaluació: 1.- Es valorarà la correcció en l'aplicació dels nous conceptes presentats durant els curs. 2.- Es valorarà el rigor sistemàtic i la cura en el moment de presentar els resultats dels exercicis. 3.- Es valorarà la participació en les activitats en grup així com la iniciativa en el moment de resoldre les qüestions proposades. 4.- Es valorarà l'exposició clara i sistemàtica. 5.- Es valorarà la creativitat a la cerca de resultats.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general:

- Fletcher, M. & Lock, G.R. (1991). Digging numbers. Elementary statistics for Archaeologists. Oxford: Institute of Archaeology. [2 edition 2005]

- Martínez-González, M.A., de Irala, J. & Faulin Fajardo, F.J. (2006). Bioestadística amigable 2ª Edición. Madrid: Ed. Díaz de Santos.(*)

- Shennan, S. (1988). Quantifying Archaeology. Edinburgh: Edinburgh University Press. [2nd edition 1997].

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent