DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura PREHISTÒRIA D`ÀFRICA Codi 125031105
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
ROSELL ARDÉVOL, JORDI
Adreça electrònica jordi.rosell@urv.cat
Professors/es
ROSELL ARDÉVOL, JORDI
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Àfrica és l’únic continent on s’ha recuperat registre arqueològic de tots els períodes prehistòrics, des de l’aparició de la humanitat i l’adquisició de la tecnologia fins als processos de neolitització i el desenvolupament de les societats complexes. Arqueòlegs, paleontòlegs i altres científics han analitzat aquest registre per reconstruir l’estil de vida dels humans i conèixer el seu comportament i adaptacions al llarg de tots els períodes prehistòrics. Aquest curs temàtic sobre la Prehistòria d’Àfrica intenta recollir els temes de debat més freqüents als cercles científics actuals. Des d’aquesta perspectiva es donarà un repàs, per exemple, a aspectes propis de l’Arqueologia de l’origen humà, la seva expansió cap a altres continents, la diversificació regional (Middle i Later Stone Age a l’Àfrica sub-sahariana o Paleolític mig i superior al Nord d’Àfrica), les qüestions subsistencials i l’art rupestre del continent.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Comprendre les bases teòriques i metodològiques de les disciplines implicades en la matèria.
2. Comprendre i avaluar la informació sobre el diferents períodes de la Prehistòria africana a partir de les dades arqueològiques.
3. Aplicar correctament els coneixements adquirits a l’assignatura per tal d’integrar-los en un discurs de tipus més general.

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1. Context 1. Introducció
2. Història de les investigacions
3. Context geològic, geomorfològic i geogràfic
Bloc 2. Orígens i expansió de la humanitat
1. Els primers homínids
2. Els primers jaciments arqueològics
3. La tecnologia dels primers homínids
4. La subsistència dels primers homínids
5. Homo ergaster i l’adaptació axeliana
6. El paleolític inferior al Nord d’Àfrica
7. La hipòtesis del Out of Africa
Bloc 3. Diversificació regional i l’origen del comportament humà modern 1. La Middle Stone Age
2. El Paleolític mig del Nord d’Àfrica
3. L’origen dels homínids anatòmicament moderns
4. La Later Stone Age sub-sahariana
5. Paleolític superior al Nord d’Àfrica
Bloc 4. Prehistòria recent 1. La producció alimentària a l’Àfrica
2. Ramaderia i agricultura al Nord-oest i al Sàhara
3. Els primers productors a l’Àfrica sub-sahariana
4. L’art rupestre i la seva diversificació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
50 0 50
Treballs
0 7.5 7.5
Resolució de problemes, exercicis
0 37.5 37.5
Debats
22.5 0 22.5
 
Atenció personalitzada
32.5 0 32.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Treballs Treball final (tema a triar pel professor)
Resolució de problemes, exercicis Ressenyes crítiques i exposicions públiques a classe.
Debats Participació en les discussions.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1. Seguiment individualitzat del procés acadèmic dels alumnes. 2. Orientar la bibliografia més adequada. 3. Discutir els treballs i les seves presentacions. 4. Disposar d’altres fonts d’informació. 5. Elaborar presentacions públiques dels treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Format dels treballs
Treball final
10%
40%
Resolució de problemes, exercicis Ressenyes 30%
Debats Participació en les discussions 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris: 1.- Que les ressenyes siguin crítiques 2.- La participació a les discussions 3.- El format dels treballs


Fonts d'informació

Bàsica

Recursos

 

El professor subministrarà regularment articles específics per a fer les ressenyes.

Consulta habitual de pàgines d’internet.

 

Bibliografia general:

 

Binford, L. R. (1984a): Faunal remains from Klasies River Mouth. New-York, Academic Press.

        

Brain, C. K. (1981): The Hunters or the Hunted? An Introduction to African Cave Taphonomy. Chicago, University of Chicago Press.

 

Cela Conde, C. J. i F. J. Ayala (2001): Senderos de la Evolución Humana. Madrid, Alianza Editorial.

 

Deacon, H. J. and J. Deacon (1999): Human Beginnings in South Africa. Uncovering the Secrets of the Stone Age. London-New Delhi, Altamira Press.

        

Klein, R. G. (1999): The Human Career. Chicago, University of Chicago Press, 2n edition.

Complementària

Recomanacions