DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MÈTODES D'EXCAVACIÓ I REGISTRE EN ARQUEOLOGIA DEL QUATERNARI Codi 125031106
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
Adreça electrònica marina.mosquera@urv.cat
Professors/es
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una assignatura fonamentalment pràctica, dedicada a l’adquisició de tècniques de excavació per part de l’alumne, així com al seu desenvolupament en l’àmbit del coneixement dels paisatges sedimentaris i els jaciments més importants d’Europa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixement de paisatges sedimentaris i processos temporals A1
A2
A3
A7
A11
A13
B1
B2
B4
B6
B12
B13
B14
C1
C2
C3
C4
C5
Planejar, controlar i gestionar excavacions, anàlisis de dades i interpretació de jaciments quaternaris. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B11
B12
B13
B14
B15
B16
C1
C2
C3
C4
C5
C6

Continguts
Tema Subtema
A. Geoarqueologia Principis de geoarqueologia
Paisatges sedimentaris
B. Mètodes d’excavació Prospecció
Tipus d’excavació en Quaternari
Tècniques de excavació i registre
Jaciments euroasiàtics més importants
C. Bases de dades Programes de maneig de bases de dades
Estadística bàsica
D. Complements Datacions, ADN, tècniques de laboratori

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
34 0 34
Pràctiques de camp/sortides
96 0 96
Treballs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a la metodologia d'intervenció arqueològica i anivellament de la preparació prèvia del grup
Sessió Magistral Classes teòriques i magistrals a càrrec d’altres especialistes per a facilitar l’adquisició de continguts.
Pràctiques de camp/sortides Explicació dels fenòmens naturals i antròpics en sortides de camp.
Control d’excavacions i registre en àmbits experimentals
Explicació de les tècniques d’excavació i registre
Treballs Treball de grup (memòria d’excavació)

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne. 2.- Orientar el procés universitari de l’alumne. 3.- Potenciar la seva projecció en la gestió de jaciments

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència i participació en les classes teòriques. 40%
Pràctiques de camp/sortides Activitat 1: Sortides de camp
Objectius: Reconèixer paisatges sedimentaris.

Activitat 2: Sortides de camp
Objectius:
1. Reconèixer paisatges sedimentaris
2. Aixecament de columna estratigràfica.

Activitat 3: Excavació experimental
Objectius:
1. Control de tècniques de excavació
2. Control de tècniques de registre

Activitat 4: Excavació real
Objectius:
1. Control de tècniques de excavació
2. Control de tècniques de registre
3. Imbricació en equips d’excavació
40%
Treballs Participació en la Memòria
1. Control de bases de dades
2. Aplicació estadística bàsica.
3. Treball en equip
4. Organització de treballs de camp.
20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura serà avaluada en funció dels següents criteris: 1.- Assistència i participació en les classes teòriques. 2.- Participació activa en pràctiques de camp i experimentals. 3.- Excavació en jaciments 4.- Participació en l'elaboració de la Memòria d'excavació final del jaciment en què hagin col·laborat (treball de grup) 5.-Els estudiants hauran de tenir una qualificació suficient en tots els ítems qualificats


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general:

 

Butzer, K.W. -1989- Arqueología : una Ecología del Hombre. Ed. Bellaterra, Barcelona. 345 pp. (1ª Ed., 1982).

 

Chaline, J. -1982- El Cuaternario : la Historia Humana y su Entorno. Ed. Akal, 312 pp. (1ª Ed., 1972).

 

Harris, E. -1989- Principles of Archaeological Stratigraphy. (2ª ed.) Academic Press: London-New York

 

Renfrew, C. & P. Bahn (1991) Archaeology: theories, methods and practice. Thames & Hudson, Ltd. London, 543 pp. (Traducido)

 

Waters, M.R. -1992- Principles of Geoarchaeology : a North American Perspective. Univ. of Arizona Press, 398 pp. 

 

Aitken, M.J. -1990- Science-based Dating in Archaeology. London, Longman.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent